2019-02-01, 16:16
Medlem
Tjena kära flashback!
För två veckor sen bestämde jag mig för att gå på diet (ingen speciell, vi kan kalla den måbra diet ), alltså inget socker, minimalt med gluten. Sen mindre kött (vafan jag äter kött varje dag). Men uteslutit gris och mat som är processad (ofta socker i ändå). Typ mer grönt och färsk mat. Samt mera fisk jadda jadda!
Men frågan då. Relativt till allt annat skit som finns. Hur dåligt är snus? Snusar inte speciellt mycket, men kanske 5-6 prillor om dagen. Nu snusar jag GP Rapé, men nikotin verkar ju inte har jättedåliga hälsoeffekter. Problemet när man tittar på studier är det ofta för rökning som ligger ganska långt ifrån bra enligt vad jag läst. Jag har tittat lite på nikotintuggummin och liknade produkter, men det finns inte mycket som tyder på att det skulle vara cancerframkallade ens. Vad är eran uppfattning? Jag hittade också tester från testfakta.se. Där visar det bland annat hur många olika typer utav besprutningar man använt och hur mycket bly osv det innehåller. Finns det samma tester på grönsaker? Hur mycket innehåller diverse grönsaker osv?
Citera
2019-02-01, 16:23
Medlem
Om du verkligen kan hålla dig till 5-6 prillor om dagen, så kör på. Kommer ihåg att jag brukade rationalisera kring detta på samma vis, att jag endast ska ta någon prilla per dag. Slutade såklart med att jag återgick till att snusa en hel dosa om dagen.

Mitt tips är att sluta helt. Jag är snusfri sedan några månader tillbaka och skiter fullkomligt i allt vad snus har att göra med.
Citera
2019-02-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komigengrabben
Om du verkligen kan hålla dig till 5-6 prillor om dagen, så kör på. Kommer ihåg att jag brukade rationalisera kring detta på samma vis, att jag endast ska ta någon prilla per dag. Slutade såklart med att jag återgick till att snusa en hel dosa om dagen.

Mitt tips är att sluta helt. Jag är snusfri sedan några månader tillbaka och skiter fullkomligt i allt vad snus har att göra med.

Jag kan verkligen hålla mig till det...har snusat så i över åtta år nu. Ibland lite mindre till och med...
Citera
2019-02-01, 17:41
Medlem
Om inte minnet sviker mig nu så tror jag att dom har kommit fram till att snus inte är cancerframkallande.
Citera
2019-02-01, 21:50
Medlem
Sällan man hör om cancerfall relaterat till snus.
Nikotin i sig har dock en kärlsammandragande effekt och motverkar inte direkt hjärt/kärlsjukdomar om man säger så. Tandköttskanten drar sig också tillbaka och kan blotta tandhalsarna som ger högre risk för tandlossning . Men sällan man hör om sånna fall även där. Jag är personligen inte snusare sedan 7år tillbaka men jag har varit på antal föreläsningar om alkohol/tobak i min före detta idrottsutövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in