Citat:
Ursprungligen postat av
sillåpotatis
för mig är inte hennes trovärdighet som är en huvudfråga. jag kan tänka mig mycket väl att hon är en dåre och ljuger. utan huvudfrågan är vad som är adekvat i en viss specifik situation. vad som ska anses vara lämpligt agerande av sl-gänget.
För att även om hon nu ljugen så kan det komma en situation där kvinnan i frågan kommer att tala sanning och det kan sluta riktigt illa. T.o.m lagen lämnar en öppen lucka för att man inte ska vara så hård i alla lägen så varför använder man sig inte av dessa luckor i ett så känslig situation? Det är huvudfråga för mig.
Intressant sätt att se på det.
Men borde inte huvudfrågan vara, hade hon biljett eller inte?
Uppenbarligen kunde hon inte visa upp någon då det blev en kontrollavgift utskriven.
Svårare än så är det inte. Har inget med ursprung att göra utan det är ju så att handlingar som går emot regler får konsekvenser. Sånt lärde jag mig både hemifrån och i skolan. Varför har inte hon lärt sig detta?
Det behövs kanske utbildningar för människor från andra kulturer där de får lära sig om lagar och regler samt olika konsekvenser när man bryter mot dem. Ja, eller, det kanske behövs på högstadiet för alla människor. Verkar ju vara många Svenskar i den här tråden som har svårt att förstå både detta och även verkar ha svårt att mer objektivt se hur deras eget beteende får konsekvenser.
...och en grej till. Ni vet att polisen brukar vara med vid avgiftskontroller på vissa stationer (men inte andra). Undrar varför...
/BubbasBoy