Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-03, 10:20
Medlem
Jag har jobbat med ordningshållning i publik miljö i 9 år... måste säga att jag hade nog ibte skött det lika proffessionellt. Ordningsvakternas agerande är väldigt sansat i en så udda situation. Själv hade jag fått gå undan för att inte börja skratta eller ropa åt henne att skärpa sig. Något man ska akta sig för i dagens telefonsamhälle.
Citera
2019-02-03, 10:20
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swetard
Helt sjukt hur detta tagits upp i media. Kan man inte visa upp en giltig biljett vid kontroll så får man böter. ”Jag kommer inte åt biljetten” och ”jag har en biljett” hör ju biljettkontrollanter varenda gång någon försöker planka. Därför är det böter direkt om man inte kan få fram biljetten inom skälig tid.

Är man då motstridig och river sönder bötern så blir man självklart avvisad från tåget och stationen. Är man då aggresiv och kämpat emot så har vakterna inget annat val än att ta i med hårdhandskarna. Vill inte personen gå? Då lyfter eller släpar man. Personen väljer själv om hen ska avvisas på det lätta eller det svåra sättet.

Högst oansvarigt som mamma att inte kunna ta sitt straff för att förskona sina barn från detta. Hennes dotter tvingas höra sin mamma skrika som om hon blir torterad i en medeltidsmaskin och samtidigt riskerar hon barnet i magens säkerhet genom att inte vara medgörlig och gå själv istället för att behöva dras ut.

Och självklart skylls allting på de vita manliga vakterna i media. Bara för att man skriker som en stucken gris utan anledning så betyder inte det automatiskt att det är övervåld.

MER LOGIK MINDRE KÄNSLOR TACK

Vart finns uppgifter om att hon rev sönder boten?
Citera
2019-02-03, 10:23
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Hon tappade all trovärdighet när hon gjorde motstånd mot OV. Låter mer som en efterkonstruktion precis som grabben på biblioteket påstod sig ha fått en hjärnskakning vilket han inte fick enligt läkarna.

för mig är inte hennes trovärdighet som är en huvudfråga. jag kan tänka mig mycket väl att hon är en dåre och ljuger. utan huvudfrågan är vad som är adekvat i en viss specifik situation. vad som ska anses vara lämpligt agerande av sl-gänget.

För att även om hon nu ljugen så kan det komma en situation där kvinnan i frågan kommer att tala sanning och det kan sluta riktigt illa. T.o.m lagen lämnar en öppen lucka för att man inte ska vara så hård i alla lägen så varför använder man sig inte av dessa luckor i en så känslig situation? Det är huvudfrågan för mig.
Senast redigerad av sillåpotatis 2019-02-03 kl. 10:27.
Citera
2019-02-03, 10:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Hade en vit man betett sig såhär så hade han hamnat på Tunnelbanan på kanal 5 och folk hade skrattat lite och sagt ”Hehe, vilken tokig gubbe!”..
Precis så blev det när kineser betedde sig såhär på ett vandrarhem i höstas. Den här kvinnan tycks ha gått i kurs hos dem eftersom "Ni måste döda mig!" lätt kan tas för "THIS IS KILLING!"
Citera
2019-02-03, 10:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Väktarna borde ha Gopros på bröstet, har dom inte det?
Nån kamera i bältet har de, tror jag. Men det finns ju även kameror inne i vagnarna sen flera år tillbaka.
Citera
2019-02-03, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Jag som vit är nu väldigt upprörd. Att den vita mannen blir utsatt för övervåld av den rasistiska vakten är helt acceptabelt.

Jag hoppas att vakten blir sparkad och lär sig att man inte beter sig så mot en full vit man.

Something something.
Av det här kan man dra slutsatsen att den vita vakten är ethnomasochist och hatar vita kroppar. Det är förfärligt att inte vita kroppar kan stjäla och begå brott som vanligt utan att bli utsatta för polisvåld. Jag betraktar härmed all kritik mot vita kroppar som hat och rasism.

Kritiserar man Hitler så är man dessutom en hatisk rasist och xenofob.
Citera
2019-02-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
för mig är inte hennes trovärdighet som är en huvudfråga. jag kan tänka mig mycket väl att hon är en dåre och ljuger. utan huvudfrågan är vad som är adekvat i en viss specifik situation. vad som ska anses vara lämpligt agerande av sl-gänget.

För att även om hon nu ljugen så kan det komma en situation där kvinnan i frågan kommer att tala sanning och det kan sluta riktigt illa. T.o.m lagen lämnar en öppen lucka för att man inte ska vara så hård i alla lägen så varför använder man sig inte av dessa luckor i ett så känslig situation? Det är huvudfråga för mig.

Att se mellan fingrarna är inte alltid så lyckat, det är väl det som lett till att situationen är känslig redan från början.

Nu så anses ju denna händelse som att OV var hårda och våldsamma.
Citera
2019-02-03, 10:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Nej, de skulle ha inväntat polisen i lugn och ro tillsammans med kvinnan och barnet, istället för att försöka tvinga henne till olika saker med våld.
Snälla säg inte att du inte greppar detta enkla faktum att EN kvinna höll ett helt TÅG gisslan med hennes skitbeteende?

Hur lång tid tycker du kvinnan ska få på sig att leta efter sitt kort? Vad är skäligt?
Samtidigt som hon uppehåller alla andra.

Hon borde ha promenerat ut lätt skamsen eftersom hon plankat. Punkt.
Citera
2019-02-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Har du ingen ryggrad? kvinnan kände väl sig kränkt och stressad eftersom hon hade giltigt färdbevis som hon inte hittade just då. Alla ensamma föräldrar har väl upplevt sig tankspridda i dessa miljöer och med tanke på att hon dessutom är hög gravid med ett 5-årigt barn på väg till sjukhus pga värk förstår väl varje nomalbegåvad att inte stressa upp situationen ytterligare. Kontrollanterna samt Ov får bära hundhuvet i den här händelsen. Personer på väg till sjukhus för akut vård ska inte hindras / sinkas pga hon ej hittar färdbeviset. I en akut situation blir det orelevant att
Tjasfsa. Hade jag befunnit mig i vagnen hade jag räckt över mitt färdbevis direkt till kvinnan och bett vakterna ta tjafset med mig om de så önskar på perrongen tilsammans med deras ansvarige chef som antagligen lugnat sina adrenalinspända kollegor.

Om hon inte hittar det giltiga färdbeviset får hon vackert ta emot böterna utan att knorra. Hon fritas inte från något som helst ansvar bara för att hon är en svart kvinna. Eller menar du att normala regler och bestämmelser inte gäller för dessa? De bör omyndigförklaras? Låter en smula rasistiskt.
Citera
2019-02-03, 10:37
Medlem
BubbasBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis

För att även om hon nu ljugen så kan det komma en situation där kvinnan i frågan kommer att tala sanning och det kan sluta riktigt illa. T.o.m lagen lämnar en öppen lucka för att man inte ska vara så hård i alla lägen så varför använder man sig inte av dessa luckor i ett så känslig situation? Det är huvudfråga för mig.

Intressant sätt att se på det.

Men borde inte huvudfrågan vara, hade hon biljett eller inte?

Uppenbarligen kunde hon inte visa upp någon då det blev en kontrollavgift utskriven.

Svårare än så är det inte. Har inget med ursprung att göra utan det är ju så att handlingar som går emot regler får konsekvenser. Sånt lärde jag mig både hemifrån och i skolan. Varför har inte hon lärt sig detta?

Det behövs kanske utbildningar för människor från andra kulturer där de får lära sig om lagar och regler samt olika konsekvenser när man bryter mot dem. Ja, eller, det kanske behövs på högstadiet för alla människor. Verkar ju vara många Svenskar i den här tråden som har svårt att förstå både detta och även verkar ha svårt att mer objektivt se hur deras eget beteende får konsekvenser.

...och en grej till. Ni vet att polisen brukar vara med vid avgiftskontroller på vissa stationer (men inte andra). Undrar varför...

/BubbasBoy
Citera
2019-02-03, 10:39
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Att se mellan fingrarna är inte alltid så lyckat, det är väl det som lett till att situationen är känslig redan från början.

Nu så anses ju denna händelse som att OV var hårda och våldsamma.

jag har fullt förståelse att ov måste använda fysisk styrka ibland och det ska de göra. men om de väljer att göra det i en maktkamp med en höggravid kvinna som påstår sig ha sammandragningar med ett femårigt barn ska de anses vara hårda och våldsamma
Citera
2019-02-03, 10:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Enklaste lösningen?
Om hon inte hade ett giltigt färdbevis? Grattis henne en bot och låt henne öka vidare. En situation kring 32 kronor, det är precis vad det handlar om.

Det är en höggravid kvinna med ett barn vid sin sida. Hon utgör varken ett hot mot andra eller sig själv, det hade hade varit en annan sak om hon varit misstänkt för ett allvarligt brott.

Detta är dock SL i ett nötskal. Glömmer aldrig bort när ett par kontrollanter blev bortviftade av ett ungdomsgäng och fortsatte längre bak på pendeltåget. Där sitter jag och en unge på dryg 12 år.

Han har inget giltigt färdbevis, det slutade med att jag köpte en sms-biljett till honom efter massvis med hot av kontrollanten tills jag slutligen sa ifrån. De ger sig alltid på svaga och sköra människor.
Det handlar om 1500 kr. Böter. Der ville hon inte betala och då fick hon inte åka vidare.

Förresten, tycker du verkligen hon ser höggravid ut om magen? Det tycker inte jag. Magen ser muskulös men samtidigt lite fet ut. Tidig graviditet gissar jag på.

Ps ordningsvakter har inte hand om allvarliga brott. De har hand om plankare så de gjorde precis sitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in