Citat:
Ursprungligen postat av
design
Det finns två typer av människor...
De som är paragrafryttare och de som har ett så pass utvecklat intellekt att de kan se och tyda nyanser.
De allra flesta med ett normalt utvecklat intellekt (de som klarar av en fil. kand., typ) förstår ju såklart att paragrafryttare är av lägre intellekt.
Paragrafrytteri behöver såklart förklaras för er som tillhör denna kategori: en person som tycker att regler, lagar, företagspolicy och ramar ska följas slaviskt. ”Säger vakten att du ska gå så går du!!!”.
Dessa människor är tyvärr inte bara intelligensförkortade, utan även fega. De hörs aldrig i det riktiga livet, utan bara på internet. Jag är inte helt färdigutbildad inom psykologi, men jag vågar ändå påstå att det nog har med kompensering att göra.
ALLA som har en normal nivå av empati tycker att det här är ett fruktansvärt sätt av vakter att fysiskt hantera en gravid kvinna. ALLA som säger emot BRYR sig inte huruvida denna kvinna, hennes dotter eller foster tagit skada.
Jag tycker att denna kvinna betedde sig fruktansvärt, särskilt med tanke på graviditeten och hennes dotters närvaro, men jag vet ju inte omständigheterna bakom detta. Det gör ingen annan här heller, men jag vet att gravida kvinnor som inte utgör ett hot mot andra människor inte får behandlas med fysiskt tvång.
”Jaha, så då får ALLA gravida kvinnor åka gratis?”
Nej, men i DETTA specifika ärendet så var vakterna orimliga. De tog inte hänsyn till ett barns liv.
För vadå? 32kr? Att upprätthålla en regelbok där ALLA måste betala 32kr? Det spelar ingen roll.
Här i Sverige utsätter vi inte gravida kvinnor för fysiskt våld, ifall de inte utgör en direkt fara för andra människor.
Det var hon som utsatte sig för våld, ingen annan.
Och sluta separera folk, är du myndig så är du myndig. Spelar ingen roll om du är vit, svart, brun, tjock, handikappad, trans, homo eller vad som helst. Gör din plikt, kräv din rätt. Båda dessa verkar förfalla i dagens samhälle.
Sen att kalla individer lågpresterande, lågintelligenta etc bara för att de inte tycker som du gör - det får mer beskriva dig som person än någon annan. Kanske psykologiyrket inte är någonting för dig?