• 4
  • 5
2019-02-01, 22:48
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Socker/söttma är viktig.
Sedan tror jag att mycket av karaktären i de köpra kommer ut att såsen blandats med stärkelse/protein från bönorna (också därför den är så ljus och ”slemmig”). Du kanske ska spara lite vättska frpnn bönkoket?

Jag äter burkvarianten vad det lider, trots att jag är lite matsnobb i vissa lägen; men saknar liten aning mer al dente.

Jag antar att det är där vetemjölet kommer in.
Bönvattnet smakar.... helvetesäckligt så det ska man nog undvika
Citera
2019-02-02, 08:33
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Så här års slår tomater på burk färska. Om inte tomaten är solmogen så smakar den inget alls.
Det håller jag med om, köpta färska idag smakar inget iprincip. Då är burk bättre om man inte gör egen och bevarar.

Själv brukar vi kokar tomatsås max 1 timme efter tomaterna plockats på sommarn/aug sen fryser jag ner 500g portioner så man klarar sig hela året.
Citera
2019-02-02, 18:54
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Det håller jag med om, köpta färska idag smakar inget iprincip. Då är burk bättre om man inte gör egen och bevarar.

Själv brukar vi kokar tomatsås max 1 timme efter tomaterna plockats på sommarn/aug sen fryser jag ner 500g portioner så man klarar sig hela året.

Nej det är sant.
Men jag vill inte äta något som har legat i burk. Fullt med kemikalier och skit...
Jag önskar jag med kunde odla tomater men nu bor jag inte så
Vilken tur du har
Citera
2020-05-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De köpta bönorna med tomatsås som finns på burk innehåller den allra enklaste tomatsåsen. Både för att hålla råvaro-/ingredienspriset nere, liksom för att det i samband med konservering blir enklare att utesluta vissa ingredienser. Som bekant så tryckkokas såsen i själva konservburken tillsammans med bönorna, därav den lite speciella konsistensen och smaken.

Efter att ha testat otaliga recept så fastnade jag personligen för Marinens tomatsås som tillsammans med korrekt kokta bönor kommer rätt nära Heinz vita bönor i tomatsås.

Tomatsåsen innehåller:
• gul lök (30 g)
• smör (15 g)
• vetemjöl (0,3 dl)
• köttbuljong (3 dl)
• tomatpuré (2 msk)
• paprikapulver (0,3 tsk)
• vitpeppar enligt smak
• salt enligt smak
• socker enligt smak

1. Hacka lök och fräs den i smör.
2. Addera tomatpurén, vitpepparn och paprikapulvret, och fräs ytterligare någon minut tillsammans med löken.
3. Pudra över mjöl och späd etappvis under omrörning med den varma buljongen.
4. Ge alltsammans ett uppkok och smaka av med salt, socker och eventuellt syra i någon form.
5. Addera de enligt anvisningen kokta vita bönorna.

~Paul~

Tack för ett fin recept!
Hur mycket bönor (torrvikt eller färdig vikt) är receptet lämpat för?
Tar du med kokvattnet eller häller bort det helt?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in