Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-31, 19:29
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Kör en mild neutral senap. Har inte provat diijon. Men det kan funka. Ska bara vara lite.

Okidok!
Tackar tackar!
Citera
2019-01-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Okidok!
Tackar tackar!

Lycka till. Och tala om hur det gick genom att citera mig.
Citera
2019-01-31, 19:33
Medlem
Citat:
Jaha då fick jag lära mig ett nytt ord idag.
Nej jag är inte...ortorektiker???
Jag tycker bara att mat ska vara kemikaliefri och god.
Jag vägde för mycket ett tag och valde LCHF som viktminskningskost. Jag mådde väldigt bra av den så därför har jag behållit den som livsstil. Numer när jag är smal blir det givetvis inte så strikt längre, men utom vid speciella tillfällen är det fortfarande LCHF som gäller
Jag tränar aldrig och har för övrigt ingen hälsosam livsstil i normal mening. För mig är en hälsosam livsstil att njuta av livet.

LCHF är mer anpassat till dagens människa. Så det är vettigt. Jag lever själv inte efter LCHF principen men min kost blir väldigt lik då jag känner jag mår bäst av den. Utan att ha mål att följa LCHF. Dessutom är det gott med proteiner.

När jag skrev brun socker så går det bra med rå socker.
Citera
2019-01-31, 21:32
Medlem
cacas avatar
Citat:
Jaha då fick jag lära mig ett nytt ord idag.
Nej jag är inte...ortorektiker???
Jag tycker bara att mat ska vara kemikaliefri och god.
Jag vägde för mycket ett tag och valde LCHF som viktminskningskost. Jag mådde väldigt bra av den så därför har jag behållit den som livsstil. Numer när jag är smal blir det givetvis inte så strikt längre, men utom vid speciella tillfällen är det fortfarande LCHF som gäller
Jag tränar aldrig och har för övrigt ingen hälsosam livsstil i normal mening. För mig är en hälsosam livsstil att njuta av livet.
Bästa tomatsåsen gör du givetvis på riktiga tomater, helst odlade själv men köpta går även bra, men då vet du inte om de är besprutade eller inte.

Ta 8 tomater, dela dessa i mindre klyftor, fräs lite vitlök,lök i olja, ner med tomaterna och låt de koka sönder, mixa med stavmixer och i med lite basilika, salt, eller vad du gillaroch en udd socker. Klart
Gillar man inte skal och frön, skålla tomaterna dela och gröp ur dem, sen som ovan. Såsen blir mkt rödare om man gör så, typ passerade tomater,,,

Tjockare konsistens, nån msk tomatpuré får koka med.
Variationer, ex en skvätt balsam vinäger, rödvin, senap, bara prova dig fram.
Snabbvarianter, tomat på burk, hela eller plomontomater. Nödfall krossad tomat istället för färska tomater.
Citera
2019-01-31, 21:34
Köpte två burkar ICA Basic i dag. Brukar öppna burken och äta rätt ur med en sked. Något som jag ofta gjorde som barn. Gott, faktiskt.
Citera
2019-01-31, 21:53
Medlem
Strangeflowers avatar
Sen jag slutade ha lök i tomatsåsen blev den att smaka "rätt", enligt mig.
Lök gav den en syrlig, trist smak.

1 burk (ja, jag kör med burktomat, tyvärr) passerade tomater. Eller vad du nu vill använda.
1 klyfta finhackad vitlök, ungefär.
Oregano, en hyfsad dutt
En gnutta socker, salt och peppar.

Värmer upp vitlöken i olja, så den börjar avge arom (inte ta färg!!), sen i med tomaterna och kryddorna. Låter koka 30-45 minuter på svag värme. Smakar av och justerar kryddningen. Jag älskar den. Den blir mustig, kraftig, rund och god.
Citera
2019-01-31, 22:19
Medlem
BatsBalloons avatar
Citat:
Nu har jag kokat vita bönor och blandat med vitpeppar salt vatten och tomatpuré.
Först provade jag med ketchup men det blev för sötsliskigt så jag spolade av bönorna och tog tomatpuré istället.
Jag tycker ändå inte att smaken blir rätt.
Vad fattas min tomatsås?
Jag funderade på om vitlök kan tillsättas? Det lät gott i mitt huvud iaf.

Nej jag äter inte halvfabrikat om det inte är krig.
Ja jag ska även göra egen tomatpuré och ketchup så fort jag hittar tomater som smakar tomater.

Passerade tomater, spiskummin, svartpeppar, oregano, vitlök, olivolja, salt, tabasco.Eventuellt en gnutta socker.
Koka ner till önskad konsistens. Tillsätt dom kokta vita bönorna, eller kikärtor.
Senast redigerad av BatsBalloon 2019-01-31 kl. 22:26. Anledning: Glömde Tabasco
Citera
2019-01-31, 22:19
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Bästa tomatsåsen gör du givetvis på riktiga tomater, helst odlade själv men köpta går även bra, men då vet du inte om de är besprutade eller inte.

Ta 8 tomater, dela dessa i mindre klyftor, fräs lite vitlök,lök i olja, ner med tomaterna och låt de koka sönder, mixa med stavmixer och i med lite basilika, salt, eller vad du gillaroch en udd socker. Klart
Gillar man inte skal och frön, skålla tomaterna dela och gröp ur dem, sen som ovan. Såsen blir mkt rödare om man gör så, typ passerade tomater,,,

Snabbvarianter, tomat på burk, hela eller plomontomater. Nödfall krossad tomat istället för färska tomater.

Helvete vad gott det lät!
Ett recept till att spara!
Tack snälla
Citera
2019-01-31, 22:21
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Sen jag slutade ha lök i tomatsåsen blev den att smaka "rätt", enligt mig.
Lök gav den en syrlig, trist smak.

1 burk (ja, jag kör med burktomat, tyvärr) passerade tomater. Eller vad du nu vill använda.
1 klyfta finhackad vitlök, ungefär.
Oregano, en hyfsad dutt
En gnutta socker, salt och peppar.

Värmer upp vitlöken i olja, så den börjar avge arom (inte ta färg!!), sen i med tomaterna och kryddorna. Låter koka 30-45 minuter på svag värme. Smakar av och justerar kryddningen. Jag älskar den. Den blir mustig, kraftig, rund och god.

Låter enkelt och bra!
Har du prövat med vita bönor i den?
Citera
2019-01-31, 22:22
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatsBalloon
Passerade tomater, spiskummin, svartpeppar, oregano, vitlök, olivolja, salt.Eventuellt en gnutta socker.
Koka ner till önskad konsistens. Tillsätt dom kokta vita bönorna, eller kikärtor.

Spiskummin?
Det hade jag aldrig gissat.
Det är ju en vansinnigt udda krydda?
Citera
2019-01-31, 22:23
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Köpte två burkar ICA Basic i dag. Brukar öppna burken och äta rätt ur med en sked. Något som jag ofta gjorde som barn. Gott, faktiskt.

Ja visst är det lite barndomshemmakänsla över det
Citera
2019-01-31, 23:50
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca

Så här års slår tomater på burk färska. Om inte tomaten är solmogen så smakar den inget alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in