• 1
  • 2
2019-01-31, 17:14
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Det måste ha med pengar att göra?
Kan någon förklara?
Citera
2019-01-31, 17:20
Medlem
Fetimajns avatar
Det är svårare att vara bäst i USA än i Sverige var väl grundanledningen gissar jag spontant.
Citera
2019-01-31, 17:32
Medlem
Ja, precis. I Sverige blir han fixstjärna med goda sponsormöjligheter. I USA en i mängden inom en oglamorös sport som folk bara bryr sig om i en kvart vart fjärde år.
Citera
2019-01-31, 17:34
Medlem
Som svensk medborgare och tävlande för Sverige så är försäkringsvillkoren vitt skilda. Men han bör ju flytta hit och bo. leva och betala skatt här också.
Citera
2019-01-31, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Som svensk medborgare och tävlande för Sverige så är försäkringsvillkoren vitt skilda. Men han bör ju flytta hit och bo. leva och betala skatt här också.

Vad menar du, hemförsäkringen eller?
Citera
2019-01-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetimajn
Det är svårare att vara bäst i USA än i Sverige var väl grundanledningen gissar jag spontant.

Fast han är väl redan bäst i USA. han är ju bäst i världen just nu eller?

Borde finns sjukt mycket mer spons i et land med 230 miljoner tv tittare
Citera
2019-01-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Vad menar du, hemförsäkringen eller?

Nej, jag menar sjuk- och vårdförsäkringar.
Citera
2019-01-31, 17:49
Medlem
Fetimajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Fast han är väl redan bäst i USA

Ja, för att inte säga hela världen, men tänker att det var orsaken i början sådär. Nu spelar det ingen roll längre konkurrensmässigt om han fortsätter som han gör.
Citera
2019-01-31, 17:54
Medlem
Grisbrottarens avatar
Bara en googling bort kan man få den här grundläggande bakgrunden till hans beslut:
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Juniorlandslagets tränare Jonas Anshelm hade noterat Armand Duplantis framfart i USA. Och han råkade dessutom veta om att "Mondos" mamma kom från Sverige.

– Ja, för hans storebror Andreas hade ju tidigare hoppat stav för Sverige. Jag tänkte att det kanske fanns en chans att även lillebrorsan var intresserad, så jag skrev till Andreas på Facebook, berättar Anshelm.

Ganska snabbt kom svaret från Armand Duplantis. Han tackade nej.

– Men jag fortsatte att hålla kontakten med hans pappa Greg och vi fick en väldigt bra relation. Jag tror att det hjälpte ganska mycket, säger Jonas Anshelm.

Greg kände “här har vi ju en direkt kontakt med förbundskaptenen!“, medan det i USA är rena Fort Knox. Och i USA har de sina uttagningstävlingar inför mästerskapen, ett helt annat system. Samtidigt vet jag att Andreas pratade med “Mondo” om sina upplevelser av att tävla för Sverige och hans mamma Helena var också väldigt positiv.

Till slut kom samtalet från pappa Greg: “Mondo har bestämt sig. Han vill tävla för Sverige!”
https://unv.is/expressen.se/sport/fr...ok-meddelandet

Det handlar alltså, som redan påtalats, om de olika systemen i USA och Sverige och hur man blir bemött som tävlande.
Citera
2019-01-31, 17:57
Medlem
Sannolikt hade han tjänat mer pengar om valt att tävla för USA givet hur bra han blivit. Men då de tog beslutet var nog Sverige ett bättre alternativ.
Citera
2019-01-31, 18:02
Medlem
Det är svårare att komma med i truppen i USA än i Sverige. Har du en dålig dag i USA när det är uttagningar till vilka som ska få vara med i OS eller VM och inte lyckas får du stanna hemma.
I Sverige går man på resultat under de senaste åren, framförallt senaste, och gör en bedömning. Sannolikheten är mycket lättare att bli uttagen i Sverige.
Citera
2019-01-31, 18:10
Medlem
DoktorNos avatar
Det har nog väldigt mycket att göra med Duplantis möjligheter till att kunna tävla internationellt? I Sverige är han ju redan kvalificerad så det räcker och blir över och kan då fokusera och träna inför EM, VM, OS och andra stora mästerskap han vill tävla i.
I USA är det ju en väldig massa uttagningar "hela tiden", som tar kraft och fokus från träningen och minskar möjligheten till att få vara med i större mästerskap.

Edit: tvåa på pucken. Nikson hade en liknande uppfattning ovanför
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in