• 1
  • 2
2019-02-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Detta är ett sjukt system. Hur kan det vara så???

För att vi har diverse förvaltningsjuridiska problem som gör att lärarna inte kan agera lärare med laga befogenhet utan att straffas för att inte ta ansvar för den elev man utövar myndighet mot.

Men politikerna är upptagna med att diskutera höjda löner, invandrare i klassrummet och statlig skola (vad det nu är?) än att försöka bringa ordnig stilleståndet mellan de 12 lagar som lärarna står under.
Citera
2019-02-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Du ska hantera eleven på det sätt du har i dig, dvs att en "ADHD-unge" kan vara utagerande, men där finns det massor av effektiva sätt att bemöta hen. Lågaffektivt bemötande är det absolut bästa, då uppstår ingen allvarlig situation.

Skulle det bli handgemäng mellan hen och andra, eller att inredning kastas runt, så har du rätt att ingripa. Jag har gjort det en gång under nitton år, i ett klassrum så jag tror inte du behöver vara orolig.

Skolan är inget helvete, även om vissa vill försöka tjänas politiska poänger på det.

Så fort jag ser det fetmarkerade ordet "lågaffektivt bemötande" drar jag öronen åt mig och duckar. Då är det någon stackare som har lyssnat på någon behaviorist aka. skolpsykolog som har kommit på någon check idé om något denne inte bemästrar alls.

Meningen med lågaffektivt bemötande är just själva bemötandet! Att man preventivt bemöter personen i den fas denne är i utan att på något sätt utmana eleven via kroppsspråk, ställningar, ord, ton etc. Väldigt få personer vet vad det är och man använder oftast metoden inom kretsar där ASD är vanligt. Som vanligt har någon behaviorist till skolpsykolog snappat upp metoden och försökt att få in den i det generella klassrummet, precis som med belölningssystemet Komet eller den nu mer förbjudna metoden "time out" - som mer var tänkt just som en "time out" för ett specifikt barn (Ja, EN individ, ett barn, en individuell lösning på tillvaron för ETT barn i EN skola) att kunna samla tankarna och gå ner i affekt innan man drog igång en process att samtala om vad som hände. Hos allmänheten blev metoden, som alla andra metoder, en generell bestraffning som nu användes av behaviorister i form av Super Nanny och dito.

Även med ett lågaffektivt bemötande i verksamheten kan pedagogiken fallera och allvarliga incidenter är faktum. Då gäller det att ha verktyg att kunna skydda elever och sig själv, samt barnet utan att skada barnet. Denna del av det lågaffektiva lär man sig inte av skolpsykologen på ett APT i skolan. Denna delen lär man sig av kunniga personer som arbetar t.ex. hos Studio3 med lång erfarenhet av utagerande beteenden och nödvärnssituationer.

En gång i tiden var även metoden fasthållning en ytterst individuell metod som faktiskt avtalades med samtycke med en brukare det gällde. Denne hade ett behov av att bli fasthållen för att känna sig trygg och då varva ner (många barn med ASD är i behov av detta, OM man på förhand FRÅGAR dem först!). Sedan blev denna metod också en generell metod som missbrukades och är numer helt förbjuden överallt då den är en fara för brukaren när kleti och pleti använder metoden på fel sätt.

Skolan är ett förvaltningsjuridiskt helvete som inte ser ut att kunna lösa sig denna mandatperiod.
Senast redigerad av Methos 2019-02-01 kl. 19:42.
Citera
2019-02-01, 21:35
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis får funktionsnedsatta elever gå i specialklasser, vi har till och med en skolform som heter specialskolan. Det du menar är troligtvis att nuvarande styrdokument (eller rättare sagt Skolinspektion, då det inte finns något i styrdokumenten mot små stödklasser) är kinkiga med stödklasser.

Specialklasser har alltid varit lagliga och hålls i specialskolor med SPSM som huvudman (du vet, STATEN som huvudman).

TS: Din källa har sakliga fel då rektorn och huvudman faktiskt får stänga av en elev i två veckor vid ordningsstörning. Man kanske skall läsa SKollagen 5kap lite bättre?

Vad man som lärare gör med stökiga elever i klassrummet? TJa, som någon annan sa; man säger upp sig.
Tack för utmärkta svar!
Citera
2019-02-01, 23:13
Medlem
Kakap0s avatar
Vem fan är rädd för små söta adhd elever till att börja med?

Kommer ihåg min lärare som kom in i våran klass (stökigaste klassen i östergötland år 2000)

Han började med kompani bestraffning som blev olagligt sedan jag vet inte när...
Om en person i klassen misslyckades eller inte gjorde läxan bestraffade han ALLA.
Satan vad stryck den personen fick av oss på rasten ni anar inte.

Efter det, ALLA gjorde vad dem blev tillsagda för att undvika stryk på rasten.

Väldigt effektiv och bra metod, dock olagligt med kompani bestraffning lol, han sket i't dock, good times.
Citera
2019-02-02, 09:44
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Vem fan är rädd för små söta adhd elever till att börja med?

Kommer ihåg min lärare som kom in i våran klass (stökigaste klassen i östergötland år 2000)

Han började med kompani bestraffning som blev olagligt sedan jag vet inte när...
Om en person i klassen misslyckades eller inte gjorde läxan bestraffade han ALLA.
Satan vad stryck den personen fick av oss på rasten ni anar inte.

Efter det, ALLA gjorde vad dem blev tillsagda för att undvika stryk på rasten.

Väldigt effektiv och bra metod, dock olagligt med kompani bestraffning lol, han sket i't dock, good times.
Bra lärare som skapar trygghet och ordning.

Idag hade han suttit i fängelse.

Eleverna får inte kränkas.

Tror du inte han hade skrämts av risken att riktigt stökiga eleverna satte pennor i halsen eller ögat på de snällare? Eller på honom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in