• 1
  • 2
2019-01-30, 20:02
Medlem
Tjena_67s avatar
Hur skulle ni lärare agerat ifall ni haft en psykopatiska ADHD-elev i grundskolan som vägrade lämna klassrummet och hotar andra?

Man blir skrämd när man läser följande:
Elev som utgör ett hot mot elevers och lärares arbetsmiljö*

I grundskolan är rätten till skolgång väldigt stark. Det innebär att*skolan inte har rätt att stänga av en elev, även om denne har inlett*slagsmål eller hotat elever och/eller lärare vid upprepade tillfällen.*Däremot går det att anordna stödundervisning i särskild grupp.*Detta måste dock motiveras med att eleven behöver stödet, och*kan inte införas som en bestraffning.*

Källa:*https://chefochledarskap.se/vad-har-...a-situationer/

Gör du något som lärare så riskerar du ditt jobb. Du har ingen makt.

Vad har ni för åsikter kring detta?
Citera
2019-01-30, 20:05
Medlem
Det finns ju redan empiri på vad lärare gör i dessa situationer: Dom säger upp sig!
Citera
2019-01-30, 20:42
Medlem
Man snackar med rektorn om att det behövs ordningsvakt och ringer hem till föräldrarna.
Mer går inte att göra.
Citera
2019-01-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Hur skulle ni lärare agerat ifall ni haft en psykopatiska ADHD-elev i grundskolan som vägrade lämna klassrummet och hotar andra?

Man blir skrämd när man läser följande:
Elev som utgör ett hot mot elevers och lärares arbetsmiljö*

I grundskolan är rätten till skolgång väldigt stark. Det innebär att*skolan inte har rätt att stänga av en elev, även om denne har inlett*slagsmål eller hotat elever och/eller lärare vid upprepade tillfällen.*Däremot går det att anordna stödundervisning i särskild grupp.*Detta måste dock motiveras med att eleven behöver stödet, och*kan inte införas som en bestraffning.*

Källa:*https://chefochledarskap.se/vad-har-...a-situationer/

Gör du något som lärare så riskerar du ditt jobb. Du har ingen makt.

Vad har ni för åsikter kring detta?

Hör av dig till din folkvalda politiker och fråga varför skolan ska vara inkluderande för alla. Funktionsnedsatta barn får inte gå i specialklasser enligt lagen som den ser ut nu.
Citera
2019-01-30, 21:28
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det finns ju redan empiri på vad lärare gör i dessa situationer: Dom säger upp sig!
Detta är ett sjukt system. Hur kan det vara så???
Citera
2019-01-30, 21:34
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Man snackar med rektorn om att det behövs ordningsvakt och ringer hem till föräldrarna.
Mer går inte att göra.

Ordningsvakter hade varit utmärkt, men de kostar och inte säkert alla skolor ser det som en god investering.

@axioms: Kommer göra det, tack!
Citera
2019-01-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Ordningsvakter hade varit utmärkt, men de kostar och inte säkert alla skolor ser det som en god investering.

@axioms: Kommer göra det, tack!

Vissa kommuner har löst specialklass frågan med att barnet är fortfarende inskriven på "huvudskolan" men går i andra lokaler med specialanpassning och utbildade lärare och personal i problematiken.

Om ni är fler skolor i kommun som går ihop och önskar denna lösningen av kommunen så går det ju att lösa. Alla med npf diagnoser mår inte bra av att gå i en "inkluderande" skola. De lider och andra lider av detta.
Citera
2019-01-31, 21:11
Medlem
Jannebigplays avatar
Det man gör är att man dokumenterar, dokumenterar och dokumenterar. När man sedan har en hel bibba med olika anpassningar man har försökt, möten, kränkningsanmälningar. DÅ kan man om man har tur få eleven förlyttad till en annan skola. Har man tur och har en handlingskraftig rektor så fungerar detta. Ett annat knep är att man för övriga föräldrar med sig som då hotar med att flytta sina barn om inget görs. Då kan rektorn få tummen ur och flytta eleven från klassen eller skolan. Dock är detta väldigt krävande för läraren som måste överdokumentera och hålla sin egna rygg fri samtidigt som det kan ta låååång tid att få bort eleven.
Citera
2019-02-01, 00:20
Medlem
Zyxel04s avatar
Det är väl en svår fråga, jag pluggar till lärare haha och har vikarierat lite. Jag har läst sju terminer och problemet med utbildningen (ämneslärare, gymnasienivå) är att man lär sig jävligt lite om hur man ska hantera situationer som kan vara problematiska. Jag har förvisso tre terminer kvar och de kanske kommer sen men vad jag har hört så är det där ett problem, som ny lärare har man ingen teoretiskt kunskap kring hur man ska hantera elever i allmänheten.
Citera
2019-02-01, 13:03
Medlem
Challenger-74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
Det är väl en svår fråga, jag pluggar till lärare haha och har vikarierat lite. Jag har läst sju terminer och problemet med utbildningen (ämneslärare, gymnasienivå) är att man lär sig jävligt lite om hur man ska hantera situationer som kan vara problematiska. Jag har förvisso tre terminer kvar och de kanske kommer sen men vad jag har hört så är det där ett problem, som ny lärare har man ingen teoretiskt kunskap kring hur man ska hantera elever i allmänheten.

Det är ju bland annat den kunskapen du skaffar under dina VFU-perioder genom att observera och diskutera med dina handledare. Sen kommer du ändå inte veta vad ska hitta på när en adhd-unge som tränar rugby för för sig att löpa amok utan kommer agera instinktivt.

Med lite tur har du sedan en hårdför rektor som tydligt har visat var skåpet ska stå.
Citera
2019-02-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04

Du ska hantera eleven på det sätt du har i dig, dvs att en "ADHD-unge" kan vara utagerande, men där finns det massor av effektiva sätt att bemöta hen. Lågaffektivt bemötande är det absolut bästa, då uppstår ingen allvarlig situation.

Skulle det bli handgemäng mellan hen och andra, eller att inredning kastas runt, så har du rätt att ingripa. Jag har gjort det en gång under nitton år, i ett klassrum så jag tror inte du behöver vara orolig.

Skolan är inget helvete, även om vissa vill försöka tjänas politiska poänger på det.
Citera
2019-02-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
Hör av dig till din folkvalda politiker och fråga varför skolan ska vara inkluderande för alla. Funktionsnedsatta barn får inte gå i specialklasser enligt lagen som den ser ut nu.

Givetvis får funktionsnedsatta elever gå i specialklasser, vi har till och med en skolform som heter specialskolan. Det du menar är troligtvis att nuvarande styrdokument (eller rättare sagt Skolinspektion, då det inte finns något i styrdokumenten mot små stödklasser) är kinkiga med stödklasser.

Specialklasser har alltid varit lagliga och hålls i specialskolor med SPSM som huvudman (du vet, STATEN som huvudman).

TS: Din källa har sakliga fel då rektorn och huvudman faktiskt får stänga av en elev i två veckor vid ordningsstörning. Man kanske skall läsa SKollagen 5kap lite bättre?

Citat:
14 § I grundskolan, specialskolan och sameskolan får rektorn besluta att stänga av en elev helt eller delvis om

det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero,
syftet med åtgärder enligt 7, 8 och 11 §§ inte uppnåtts eller det finns andra särskilda skäl med hänsyn till elevens beteende, och
eleven erbjuds kompensation för den undervisning som han eller hon går miste om på grund av avstängningen.

Vad man som lärare gör med stökiga elever i klassrummet? TJa, som någon annan sa; man säger upp sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in