2019-01-30, 17:25
För allt är väl mer eller mindre ett hjul, som går runt och runt. Jag menar, solen går upp och solen går ner. Det är väl ett hamsterhjul. Man måste äta varje dag - hamsterhjul. Man måste andas.. Man måste ha ett hjärta som pumpar blod - hamsterhjul.. Osv..

Det menas väl främst kanske angående hamsterhjulet att man lever en monoton, cyklisk och otillfredsställande livsstil. Typ, gå upp kl 06, gå till jobbet, hemma, kl 17, laga mat, gymma eller läsa böcker, sova. Och det är så varje mån-fre mer eller mindre. Och tydligen så är inte helgen tillräckligt tillfredsställande för om man hade superduperkul på helgen så kanske man inte skulle se sitt liv som ett hamsterhjul - inte i negativ bemärkelse åtminstone.

Men allt är väl ett hamsterhjul, egentligen. Alla måste jobba. Och att ha barn och familj lär ju inte vara kul heller varje dag. Man kan känna sig fångad. Men att sitta i kalsongerna och äta chokladkaka och supa ner sig är ju inte heller alltid kul. Ej heller att se hela världen och vara på konstant resande fot - ibland kanske man hellre önskade vara hemma i en trygg hamn med nära och kära.

Så finns det egentligen något alternativ till hamsterhjulet? Vad skulle det vara i så fall?

Är inte hamsterhjulet bara en vag term för en massa saker som påverkat en?
Citera
2019-01-30, 17:47
Medlem
holmiums avatar
Det finns två sorts tvång det ena är naturbundet och inget negativt i sig för en frisk människa. Med detta naturliga och positiva tvång menar jag att äta, att skaffa skydd mot väder och vind, hålla sig frisk och att bilda familj och skaffa barn. Dessa saker kräver ett visst mått av prestation och gott samarbete mellan man och kvinna och med sitt folk för att fungera och för att vara bra och i grunden positivt.

Man bör inte förväxla ovanstående naturliga och positiva tvång med slaveri i dess olika former. Ekorrhjulet är intimt sammankopplat med slaveriet.

Vissa människor är parasiter och vill förslava andra människor genom att beröva dom den grundläggande friheten att välja och att välja bort och vidare att försätta dom i beroendeställning genom övergrepp, ofta med den sk. "lagens stöd".

Ekorrhjulet behöver inte vara så utstuderat som det utvecklats i de sk. "demokratierna" där slaveriet hela tiden skördar nya vinster på den enskilde och på folkets bekostnad.

Tänk dig "folkgemenskap" det är första steget på väg bort från ekorrhjulet och mot en bättre framtid.
Citera
2019-01-30, 17:57
Medlem
revodnebs avatar
Ett alternativ skulle kunna vara om du slänger dig framför närmsta buss och överlever så är du ju ur hamsterhjulet och hamnar i någon annans hamsterhjul. Kanske inte så roligt att vara ett paket/vårdkolli?
Citera
2019-01-30, 18:04
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det finns två sorts tvång det ena är naturbundet och inget negativt i sig för en frisk människa. Med detta naturliga och positiva tvång menar jag att äta, att skaffa skydd mot väder och vind, hålla sig frisk och att bilda familj och skaffa barn. Dessa saker kräver ett visst mått av prestation och gott samarbete mellan man och kvinna och med sitt folk för att fungera och för att vara bra och i grunden positivt.

Man bör inte förväxla ovanstående naturliga och positiva tvång med slaveri i dess olika former. Ekorrhjulet är intimt sammankopplat med slaveriet.

Vissa människor är parasiter och vill förslava andra människor genom att beröva dom den grundläggande friheten att välja och att välja bort och vidare att försätta dom i beroendeställning genom övergrepp, ofta med den sk. "lagens stöd".

Ekorrhjulet behöver inte vara så utstuderat som det utvecklats i de sk. "demokratierna" där slaveriet hela tiden skördar nya vinster på den enskilde och på folkets bekostnad.

Tänk dig "folkgemenskap" det är första steget på väg bort från ekorrhjulet och mot en bättre framtid.

Men du måste ju fortfarande ingå i ett hamsterhjul för att "äta, att skaffa skydd mot väder och vind, hålla sig frisk och att bilda familj och skaffa barn."

Hur bygger man skydd mot väder och vind om man inte har intjänade pengar till material?
Citera
2019-01-30, 18:10
Medlem
Till och med naturliga tvång är irriterande enligt mig. Varför kan jag inte vara en självregenererande kropp som inte kräver mer än snus och kaffe för att hålla igång? Naturlagarna är helt åt helvete
Citera
2019-01-30, 18:11
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Men du måste ju fortfarande ingå i ett hamsterhjul för att "äta, att skaffa skydd mot väder och vind, hålla sig frisk och att bilda familj och skaffa barn."

Hur bygger man skydd mot väder och vind om man inte har intjänade pengar till material?

Om du läser mitt inlägg så finns det naturliga tvång som är kopplade till livet sjävlt. Dessa får man antingen acceptera, eller får man dö.

Det är cynisk exploatering av det grundläggande som jag vänder mig mot, där finns det hamsterhjul som går att avskaffa.
Citera
2019-01-30, 19:11
Medlem
Livet har sin gång, så är det.

Du tycker detta är tråkigt för att du föreställer dig en tröstlöst monoton tillvaro allt emedan du åldras och går mot det obevekliga.

Du kan lösa detta om du lyckas leva i nuet, dvs att inte ägna din vakna tid till att föreställa dig en vissa framtid och att inte älta det som varit.

En populär term för detta är mindfulness.
Citera
2019-01-30, 22:17
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Om du läser mitt inlägg så finns det naturliga tvång som är kopplade till livet sjävlt. Dessa får man antingen acceptera, eller får man dö.

Det är cynisk exploatering av det grundläggande som jag vänder mig mot, där finns det hamsterhjul som går att avskaffa.

Att lönearbeta är väl mer eller mindre ett naturligt tvång?

Vad menar du med cynisk exploatering?
Citera
2019-01-30, 22:36
Medlem
Jobba som fan i några år.
Investera i en fastighet.

Jobba lite till och investera i fastighet nr 2

Sen hyr du ut dessa och kan leva på passiv inkomst.

Och du är nu ute ur hamsterhjulet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in