Jag har filosoferat lite grann över vilken stad som måste vara världens konstigaste, och jag har kommit fram till att det måste vara Baarle i... ja, Nederländerna/Belgien. Baarle ligger på nederländskt territorium men utgörs till stora delar av belgiska exklaver, närmare bestämt 22 stycken, som kallas för Baarle-Hertog. Inom dessa belgiska exklaver finns också små nederländska enklaver som tillhör nederländska staden Baarle-Nassau. Staden Baarle utgörs alltså av både Baarle-Hertog och Baarle-Nassau! Kolla gärna på Google Maps för att se hur tokigt det ser ut. Administrationen av denna stad måste vara krångligt som fan, eller vad tror ni?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Baarle
Citat:
Den komplicerade gränsdragningen har medfört att många hus har uppförts så att de ligger i båda länderna. Särskilda regler finns därför för att bestämma var invånarna i ett sådant hus ska anses vara bosatta eller i vilket land ett företag bedriver sin verksamhet. Huvudregeln är att det land där husets huvudingång är placerad, bestämmer var husets invånare är bosatta eller var husets affärsverksamhet bedrivs. Om huvudingången ligger mitt på gränsen mellan de två länderna, bestämmer husets invånare själva var de bor.
Finns det några andra konstiga städer i världen som ni känner till?