2019-01-30, 10:53
Medlem
Det är så att vi har ett studentlån på Island som av någon anledning som vi inte förstår helt, kan gå upp (och ner?) i storlek på grund av något som de kallar verdtryggt. Nu senast ökade lånet totalt med mer än 200 000 ISK, ca 15000 SEK, bara sådär, utöver räntan. Vi har slutat att ta ut lån sedan länge, och ska snart börja betala tillbaka.

Vi försöker samla info och förstå konceptet, men inte lyckats helt än. Har även frågat deras "CSN", men de refererar oss till ordet verđtryggt. Vi tror att det har med landets ekonomi att göra och att samma koncept även kan appliceras på vissa sparkonton.

Har vi något liknande koncept här i Sverige? Är det någon som vet vad det heter i såfall och vad det innebär?
Citera
2019-01-30, 11:33
Medlem
revodnebs avatar
Det kan ju ha med valutan att göra, dvs växelkursen isk/sek? Det är ju därför man ofta varnar för att ta lån i utländsk valuta.
Citera
2019-01-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortaza
Det är så att vi har ett studentlån på Island som av någon anledning som vi inte förstår helt, kan gå upp (och ner?) i storlek på grund av något som de kallar verdtryggt. Nu senast ökade lånet totalt med mer än 200 000 ISK, ca 15000 SEK, bara sådär, utöver räntan. Vi har slutat att ta ut lån sedan länge, och ska snart börja betala tillbaka.

Vi försöker samla info och förstå konceptet, men inte lyckats helt än. Har även frågat deras "CSN", men de refererar oss till ordet verđtryggt. Vi tror att det har med landets ekonomi att göra och att samma koncept även kan appliceras på vissa sparkonton.

Har vi något liknande koncept här i Sverige? Är det någon som vet vad det heter i såfall och vad det innebär?

Det är förmodligen en indexering av lånet, kopplat till isländskt konsumentprisindex.
Svenska lån är väl inte indexerade men staten har gett ut realränteobligationer.
Citera
2019-01-30, 12:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortaza

Nej, egentligen inte, iallafall inte inom ”vanlig privatekonomi”. Det där är ett icke indexerat lån, så inflationen påverkar mot högre betalningar för resten av lånets löptid, medan deflationer inte ”ger tillbaka” lika mycket.

Icke indexerade lån är mer kostsamma för låntagaren än indexerade lån.
Citera
2019-01-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, egentligen inte, iallafall inte inom ”vanlig privatekonomi”. Det där är ett icke indexerat lån, så inflationen påverkar mot högre betalningar för resten av lånets löptid, medan deflationer inte ”ger tillbaka” lika mycket.

Hur menar du med att det är ett ”icke indexerat lån”?

Om det är mer kostsamt beror väl även på om räntan på det icke indexerade lånet skiljer sig eller inte från ett indexerat lån? Brukar det vara samma räntesats?
Senast redigerad av ardathbey 2019-01-30 kl. 12:46.
Citera
2019-01-30, 12:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Du har inte en länk där man kan läsa in sig på företeelsen?
Citera
2019-01-30, 13:19
Medlem
Suecotes avatar
Låt mig gissa: ni blev inte godkända på er utbildning i Island? Hur kan ni ta lån utan att fatta hur det ska betalas tillbaka? Lyxfällan nästa.
Citera
2019-01-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Låt mig gissa: ni blev inte godkända på er utbildning i Island? Hur kan ni ta lån utan att fatta hur det ska betalas tillbaka? Lyxfällan nästa.

Haha lite snabb med dina slutsatser? Nej, men min sambo är från Island. Jag har valt o inkludera mig i lånet

Tack för alla svaren, nu vet jag vad jag sks kolla upp i alla fall. Ska googla fram gällande indexerade och icke-indexerade lån och allt vad det innebär!
Citera
2019-01-30, 14:57
Medlem
Verdtryggt betyder närmast värdesäkrat så lånet följer konsumentprisindex eller motsvarande. Lånet ska alltså betalas tillbaka till det värde lånet hade när det togs.
Senast redigerad av Observatorius 2019-01-30 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in