2019-01-28, 12:45
Medlem
hur pass vanligt är det?
Hur kan man förebyga det
Citera
2019-01-28, 14:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jättevanligt, äldre katter bör man kolla tänder och tandkött på.

Man kan förebygga tandsten genom att borsta tänderna på katten. Det finns specialtandkräm + fingertuttar och fingerborstar som är fiffiga.

Om katten jagar får den tugga ben och det hjälper. Annars kan man ge t ex kycklingvingar, tunna revben, senigt kött. Obs! Ben måste vara råa!

Det finns tuggpinnar, kattgodis och diverse kosttillskott att köpa, som sägs vara bra för tänderna, men är tveksam till om det har nån större effekt.

Kokosolja kan lösa upp plack på människa och göra det lättare att borsta bort. Mina kissar gillar inte smaken så det har inte gått nåt vidare bra. Kan vara värt att testa.
Citera
2019-01-30, 13:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Vill göra ett tillägg. Det går inte få bort tandstenen själv, det sitter stenhårt. Måste göras av veterinär och katten ska vara sövd. Antar att katter får tandköttsfickor precis som vi människor och där kan man inte göra rent själv, men det är viktigt få bort tandstenen där. Gör rätt ont när de kör runt under tandköttskanten.

Så förebyggande åtgärder som jag skrev förut är det som gäller, plus veterinärbesök om katten fått tandsten.
Citera
2019-02-17, 16:31
Medlem
Mangelinas avatar
Våra två katter har fri tillgång till torrfoder och de har aldrig haft tandsten. Katten innan däremot, som fick torrfoder väldigt sällan då man på den tiden trodde att det inte är bra för deras njurar, fick ofta tandsten. Numera kan man enligt veterinärer ha endast torrfoder som huvudföda om man vill.
Citera
2019-02-17, 17:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Våra två katter har fri tillgång till torrfoder och de har aldrig haft tandsten. Katten innan däremot, som fick torrfoder väldigt sällan då man på den tiden trodde att det inte är bra för deras njurar, fick ofta tandsten. Numera kan man enligt veterinärer ha endast torrfoder som huvudföda om man vill.

Jodå, jag vet, och detta har vi diskuterat så mycket här så att jag tar inte upp det igen. Giriga eller okunniga veterinärer som tjänar bra med pengar på att kränga dyr dynga. Finns en mycket bra mastodonttråd om allt som har med kattmat att göra. Ögna igenom den och bilda dig en egen uppfattning, mitt tips.

(FB) Stora tråden om kattmat.

Torrfoder är ungefär som hårdbröd, fastnar i tänderna. Det är tandsten diskussionen gäller här och jag hakar inte på torrfoderinlägg när allt som behöver sägas i frågan är sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in