Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-28, 12:45
  #1
Medlem
Hej, har börjat maskinteknik civilingenjörsutbildning och ska köpa en bärbar dator. Kan dock inte bestämma mig mellan om jag ska köpa en 15 tum Lenovo yoga 730 eller en Asus zenbook pro 14 i prisklassen 11-12k. Asus zenbooken ser ut att vara mer gedigen och kanske mer hållbar för att ta upp ur väskan flera gånger per dag, den har även klassificieras med MIL-STD 810G i asus laptop quality test. Lenovo yogan har flip funktion med penna (kan vridas 360 grader) samt möjlighet till 16 gb ram (efter utökning från 8 gb, vilket inte zenbooken har) samt 4 gb videominne istället för 2 gb som Lenovo datorn har. Har tänkt att använda den jag köper som hemmadator också och kommer att t.ex. cada på datorn. I allmänhet verkar zenbooken vara mer praktiskt att slänga upp och t.ex. använda på tåget medan lenovon känns lite mer känsligare.

Är det någon som har erfarenheter kring någon av de två datorerna? Vilken skulle ni ha valt?

Länk till Lenovo Yoga 730 15
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?...iABEgIIVvD_BwE

Länk till Asus zenbook pro 14
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4981131
Citera
2019-01-28, 13:00
  #2
Medlem
Gillar inte lenovo. Tycker deras mousepad är bedrövlig. Hackar och har sig. Så har alltid med mig en trådlös mus
Citera
2019-01-28, 14:11
  #3
Medlem
Jag vill inte röra Lenovo igen, skulle fixa en läsplatta som inte bootade för en kompis, letade överallt på deras hemsida efter korrekt fil för att flasha om bios. Sidan va slö och det va lögn att hitta någon fil som funkade. Så jag kontaktade deras kundservice och talade om precis vad för problem jag hade, vad det var för platta och vad jag försökt göra, deras svar va mera eller mindre "Jahopp, nä, men vi kan inte skicka rätt fil till dig, titta på hemsidan kanske."

Asus alla dagar över Lenovo, även om det så är en 12"
Citera
2019-01-29, 11:37
  #4
Medlem
Karmans avatar
Köpte en Lenovo Ideapad 530S 14 tum på julrean för 7600 kr och är toknöjd! Bästa datorn jag haft, extremt bra och tydlig skärm, superskönt tangentbord, lätt men ändå metallhölje och touchpaden är riktigt skön och bra. Det enda man kan klaga på är ljudet från de inbyggda högtalarna, men det är väl inte ovanligt för en laptop? Dessutom har den en programvara från Dolby Audio som man ska ställa in på "röst" för att det inte ska låta illa.

Den är har en I5 8:th gen processor så det kanske inte räcker för dig, men den finns också med I7 processor vad jag vet.

Behöver du verkligen pekskärmen? Ser ingen direkt fördel med det.
Citera
2019-01-29, 11:40
  #5
Medlem
Tänk på att du måste sitta med den på föreläsningar. För stor laptop är krångligt och jobbigt. Det är min erfarenhet av 15 tummare.
Citera
2019-02-01, 19:42
  #6
Medlem
Har en Asus Zenbook Pure och den fungerar utmärkt och har aldrig strulat. Det ända negativa med modellen jag har är att on/off knappen är dumt placerad. Det är bra byggkvalitet i deras Zenbooks också. Kommer behöva köpa en kraftfullare dator snart pga 3d modellering och kommer köpa en zenbook igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback