2019-01-28, 12:34
Medlem
Hej!
Jag är en kvinna som studerar och har ett barn..
Jag får ju en del pengar som CSN och så men detta räknas varken som lön eller inkomst.
Tänkte delbetala en säng från Mio som ligger på 10000 spänn , har en väldigt stor summa i banken men jag vill hellre delbetala sängen.
Så vad tror ni? Kommer det gå? Vill inte starta en prövning hos Mio för jag har hört att det påverkar mig ifall det blir ett nej.
Tacksam för svar..
Citera
2019-01-28, 12:40
Medlem
Låter dumt spara istället när du har pengarna i handen skaffar du det du vill ha. Annars är det ganska lätt att hamna i Lyxfällan.
Citera
2019-01-28, 12:41
Medlem
AnalBarbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filippalippa
Hej!
Jag får ju en del pengar som CSN och så men detta räknas varken som lön eller inkomst.
Tänkte delbetala en säng från Mio som ligger på 10000 spänn , har en väldigt stor summa i banken men jag vill hellre delbetala sängen.
Så vad tror ni? Kommer det gå? Vill inte starta en prövning hos Mio för jag har hört att det påverkar mig ifall det blir ett nej.
Tacksam för svar..

Har du god kreditvärdighet sedan innan? Kreditbedömningen baseras ännu på inkomståret 2017. Så har du haft en hyfsad lön då och inga anmärkningar / många förfrågningar (senaste tiden) så kommer det att gå utmärkt.
Citera
2019-01-28, 12:47
Medlem
Merwinnas avatar
Varför skulle du göra så? En avbetalning blir ju alltid dyrare än att köpa kontant. För jag antar att du inte har en så hög ränta på ditt bankkonto, att du får in mer än vad avgifterna och räntan för avbetalningen kommer att kosta? Dessutom finns risken att du frestas att använda pengarna på banken till något annat, och sedan får du slut på pengar en månad och kan inte sköta avbetalningen, och sedan... ja då är det snart Lyxfällan.
Citera
2019-01-28, 12:47
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Vad är en väldigt hög summa på banken för dig?

Att delbetala utan avgifter kan vara behändigt men varför inte casha och sätta in den summa du tänkte delbetala tillbaka på banken?
Då slipper du kreditkoll och eventuella avslag.
Citera
2019-01-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Vad är en väldigt hög summa på banken för dig?

Att delbetala utan avgifter kan vara behändigt men varför inte casha och sätta in den summa du tänkte delbetala tillbaka på banken?
Då slipper du kreditkoll och eventuella avslag.

med storsumma menar jag över 150 tusen
Citera
2019-01-28, 13:28
Medlem
Citat:
med storsumma menar jag över 150 tusen

Varför lägger du då inte 10 000 kr på sängen direkt, och lägger in de pengarna du tänkte använda till avbetalning varje månad på sparkontot efter hand?
Senast redigerad av Bandstarter 2019-01-28 kl. 13:32.
Citera
2019-01-28, 13:46
Medlem
Citat:
Hej!
Tacksam för svar..

Om du kan välja betalalternativ Klarna så bör det gå så länge du inte har betalningsanmärkning,
vet en som fick kredit på över 20.000 som nolltaxerade. De använder sig av Creditsafe i första hand och inte UC.
Citera
2019-01-28, 13:51
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Varför lägger du då inte 10 000 kr på sängen direkt, och lägger in de pengarna du tänkte använda till avbetalning varje månad på sparkontot efter hand?

Förmodligen för att moraliskt inte nalla på arv/spar.

Kostar att gå via bank.. bara räkna på totala slutsumman och fundera om 500-1000 kr extra är värt låna från bank gentemot låna av sig själv..

Edit: kreditkort brukar ge marginal till 20’, dyrt förvisso men utan ansökning hit o dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in