2019-01-28, 01:14
Medlem
Har så svårt att se en framtid med det ansikte jag har idag. Hur skall jag kunna leva hela livet som ful. Är snart 19 år och tjej

På en skala 1-10 hade jag sagt att jag kanske ligger på en 2a. (Om det nu går att bedöma människor utifrån en sådan skala hehe).

De som möjligtvis ligger under mig på skalan är grovt överviktiga, men de hade snabbt gått om mig om de blev normalviktiga. Om jag skall vara ärlig är det väldigt sällan, nästan aldrig jag ser kvinnor eller tjejer som är fulare än mig. Lägger ohälsosamt mycket tid på att titta på andra kvinnor och jämföra mig med dem.

Jag tror mig tycka att jag är ganska objektiv när jag tittar på mig själv i spegeln, men så säger väll kanske många som hatar sitt objektivt INTE fula ansikte med. Men, jag tror som sagt jag är ganska ärlig mot mig själv, sjävklart kunde det vara värre.

Vad är då problemet? Mitt ansikte är helt formlöst, inga kind eller käkben, ingenting. Bara en massa fett och stora kinder, liten dubbelhaka med. (Trots att jag inte alls är överviktig). Stor näsa och snea/fula tänder. Även mina ögon är på något sätt lite snea/ ojämna

Allt är bara fel, har mindre att kommentera på mina läppar och ögon, men helheten är bara så, fel och ful.

Det känns faktiskt fruktansvärt och blir otroligt frustrerad över hela den här situationen. Har inte heller en kropp som gottgör någonting.

Jag har aldrig haft problem med att få killar som jag tycker ser bra ut, men skulle aldrig kunna använda deras intresse som ”bekräftelse”. Jag tänker de är intresserade av mig pgr mina egenskaper, helt enkelt.

När jag ser bilder på mig själv när jag ler eller skrattar vill jag gråta. Känns så sorgligt. Är förresten bara 18 år och om det är nu det är tänkt att man skall vara som allra sötast känns det hela inte speciellt lovande.

Fått kommentarer om att jag skulle vara ful tidigare i skolan, alltså mellan och högstadiet så det har ju sjävklart förvärrat och bekräftat den bild jag redan har av mig själv. Alla andra, verkligen alla tjejer är så fina, feminina och söta. Är så avundsjuk och svartsjuk, på i princip alla tjejer jag möter.

Jag använder smink, försöker klä mig ok och ta hand om mitt yttre helt enkelt. Operation är ju självklart en lösning men skulle krävas så mycket, eller vet egentligen inte vad som skulle kunna fixas, allting är ju fel. Är sedan emot operationer, skulle kännas så jävla sorgligt att behöva operera mig som så ung.

Usch, problemet är att jag egentligen inte vill ha bra självförtroende, jag vill ju inte ljuga för mig själv. Det är som sagt inte bara jag som delar denna uppfattning. Jag vet inte vad jag vill, önskar helt enkelt att jag var söt, annars hur jag eventuellt skall orka leva med vad jag känner är konstant utpekning som den fula och äckliga.

Hjälp.. och tack
Senast redigerad av Godblessme 2019-01-28 kl. 01:22.
Citera
2019-01-28, 01:18
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Det går ju att operera kindben och hela köret. Men det är förmodligen jäävligt dyrt. Men. Det är ju en utväg om det är så. Gymma järnet annars och satsa på en rejäl fysik. Det är ju visserligen inte ansiktet, men alltid bättre än ingenting. En boost till självförtroendet också!
Citera
2019-01-28, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Det går ju att operera kindben och hela köret. Men det är förmodligen jäävligt dyrt. Men. Det är ju en utväg om det är så. Gymma järnet annars och satsa på en rejäl fysik. Det är ju visserligen inte ansiktet, men alltid bättre än ingenting. En boost till självförtroendet också!

Precis, blir väldigt väldigt dyrt. Men ingen kille vill väll ha en tjej med mycket muskler? Det tycker inte jag är attraktivt alls. Just nu försöker jag gå ner i vikt dock.
Citera
2019-01-28, 01:24
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godblessme
Precis, blir väldigt väldigt dyrt. Men ingen kille vill väll ha en tjej med mycket muskler? Det tycker inte jag är attraktivt alls. Just nu försöker jag gå ner i vikt dock.

Ah, trodde du var en kille. Sorry, helt fel utav mig då. Men fit och vältränad är alltid ett rejält plus på tjejer.
Citera
2019-01-28, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Ah, trodde du var en kille. Sorry, helt fel utav mig då. Men fit och vältränad är alltid ett rejält plus på tjejer.

Tänkte nästan det. Tyvärr är inte min kropp det stora problemet som sagt, när jag väll gått ner mina kilon kommer min kropp se ok ut
Citera
2019-01-28, 01:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Godblessme
Tänkte nästan det. Tyvärr är inte min kropp det stora problemet som sagt, när jag väll gått ner mina kilon kommer min kropp se ok ut
Kanske inte spelar nån roll? Du har nog andra kort som kanske är mer värt än det? Du kanske inte heller är så ful i andras ögon som du tror?
Citera
2019-01-28, 01:50
Medlem
Jag skulle ljuga om jag sade att utseende inte spelar roll, för det gör det. Men min gräns är jävligt låg. Med tanke på hur många idioter till kvinnor som finns, så uppskattar jag en vettig kvinna alla dagar i veckan. Tror fler tänker som jag. Sedan är man alltid hårdare och mer kritisk mot sig själv än mot andra... eller det brukar iaf vara så. Finns folk som det är precis tvärtom med.

Naturligtvis vill du inte posta bild, men jag har svårt att tro att du är så oattraktiv. Sedan går det nog att göra mycket med klädstil och eventuellt smink (även om jag föredrar utan eller minimalt på kvinnor).
Citera
2019-01-28, 01:52
Medlem
Du ska leva med ditt ansikte genom att fokusera på annat än just ditt ansikte. Din självbild och upplevda verklighet centrerar kring dina fysiska attribut när människans mest säregna egenskaper ligger i hjärnan, kreativitet, intelligens m.m. Du bör tänka mer långsiktigt, vad tror du är viktigt för dig om 5 år, 50 år? Om du inte har någon aning om detta bör du anlägga ett långsiktigt perspektiv på ditt liv.

Att du jämför dig med andra och ser dig som underlägsen är ett misstag och vittnar om bristande inlevelseförmåga. Bara för någon ser bättre ut innebär det inte att de inte har lika svåra komplex som kan påverka dem på ett sätt som för dig. Även om det inte är ansiktet så kanske någon annan tjej har något ärr som gör att hon inte vill eller vågar dejta någon kille, ja det kan vara en sådan sak.

Klart vi lever i ett utseendefixerat samhälle till viss del, men samhället kommer alltid premiera personer som kan prestera något snarare än någon som har nedärvda attribut.
Citera
2019-01-28, 01:58
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag känner igen det du beskriver och har märkt att de flesta kvinnor tampas med samma problem mer eller mindre. Nåt som förvånade mig var när jag la märke till att även de riktigt snygga tjejerna som andra såg upp till ofta förvrängde sina bilder och upplevde sig som fula om de råkat komma med i bakgrunden på nåt foto fastän de enligt mig såg felfria ut.
Kontentan av det hela verkar vara att hur snygg man än blir tycks man aldrig må sådär som man förväntar sig att man ska må om man vore supersnygg.

Ledsamt att läsa att du, som så många andra kvinnor, känner mindervärde p.g.a utseendet. Det är enligt mig ett av de ultimata förtrycken som hindrar oss från att leva livet fullt ut och bör tas på allvar.

Har du kollat in några kroppsaktivister på sociala medier?
Själv är jag väldigt noga med vad som får dyka upp i mitt flöde idag, det är inte rimligt att jag ska behöva må skit för att omvärlden ställer orimliga skönhetskrav och bombarderar en med bilder som hela tiden får en att känna sig ful/misslyckad.
Jag följer bara kvinnor som inspirerar mig på olika sätt och trycker aktivt på "visa färre inlägg som det här" när ännu en perfekt bikiniröv dyker upp i flödet och det har hjälpt mer än vad jag först trodde att det skulle göra.

Du är inte ensam, det finns stöd om du vill ta emot det <3
Citera
2019-01-28, 02:22
Medlem
derivats avatar
När du skrev att du var en 2:a, tänkte jag okej då har hon aldrig haft en pojkvän.

Sen skriver du "Jag har aldrig haft problem med att få killar som jag tycker ser bra ut, men skulle aldrig kunna använda deras intresse som ”bekräftelse”. Jag tänker de är intresserade av mig pgr mina egenskaper, helt enkelt. "

Det är solklart redan där, du lider av dåligt självförtroende. Problemet är alltså inte ditt utseende utan dina tankar. Du är girig helt enkelt, du ser inte exakt ut som du önskar.
Citera
2019-01-28, 02:29
Medlem
"Hur du skall kunna leva med ditt ansikte?" Tja ställ frågan så här istället. - Hur skulle du kunna leva utan ditt ansikte?

Du gör ett generalfel och det är du inte ensam om, ifall det skulle vara någon tröst. Du bör väl i rimlighetens namn låta andra avgöra frågan, de är ju ändå de som ser dig eller hur. Det du ser hos dig själv ser inga andra. Ett exempel bara. Titta på när andra kvinnor står i timmar framför spegeln och fixar sitt utseende, ser du någon skillnad då dem innan och efter? Kunde tro det.
Du har beskådat ditt ansikte enda sedan du har varit liten och har skapat dig en bild över ett ideal. Men du bör veta att det finns bara i din skalle, andra människor har andra ideal och tycke. De gör andra bedömningar. Så slipa på ditt självförtroende och ge fan i att jämföra dig med selfie kåta munplutande brudar. De är riktigt äckliga i sin iver att vara lik sin munplutande löshårs konstlade kompis.
Citera
2019-01-28, 02:42
Avslutad
Du har antagligen dysmorfofobi. Det finns behandling för det, sök på nätet. Känslan av att vara ful kan förstärkas av att du ser alltför bra, att du har ögon som ser alla skavanker. Jag vill verkligen råda dig att söka hjälp för ditt tillstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in