2019-01-27, 23:59
Medlem
Planetariums avatar
Hej!

Har precis flyttat till en ny ort och hyr en hyresrätt hos ett (kommunalt bolag)
Vi blev över telefon lovad en nyrenoverad lägenhet som skulle vara fixad och klar vid inflytt och skrev därmed på ett hyres kontrakt utan att fara iväg och kika på den. Dumt ( ja visst ) jag vet! Men det var alldeles för långt mellan länen för att helt enkelt resa och titta på den, ca 100 mil) och våra krav var inte så skyhöga.. så vi bara körde på! Men aj aaj aj aj aj !!! va vi trodde var ett litet problem från början visade sig bli en aning större.

Till att börja med då:

Vi möts av en helt jävla ostädad lägenhet.. Nu snackar vi rentutsagt grisig! fläckar,matrester och allmänt skitigt.. kladd på väggar o.s.v. Och det första vi noterar är en sorts unken mögeldoft som vi såväl tycker att vi känner igen, då vi haft en del mögelproblem förr. Lustigt nog är frys och kyl samt spis ren, vilket ter sig jävligt märkligt. Då de verkar ändå som att nån varit där och städat lite grann.

Vi kikar på besiktningsprotokollet ( som har korrekt lägenhets nummer) och noterar ganska omgående att inget som står där stämmer överens med den bostad vi nu befinner oss i! På besiktningsprotokollet är det lite småfix och någon spegel som är trasig o.s.v vilket inte är fallet i den lägenheten vi fått, som är mer eller mindre totalt kaos!.

Dagen därpå drar vi ner ganska omgående för att prata med hyresvärden! Vi påpekar mögeldoften och griseriet och får snabbt ett motargument att doften kommer från rör som inte spolats igenom o.s.v Vi får hyresreducering ( halva hyran gratis ) p.g.a lägenheten inte städats ur. Vi tar även upp det här med att den skulle vara renoverad och klar, varav värden påpekar att den skall renoveras. dvs under tiden nu då vi skall bo där? eh.. var ju inte direkt som de lovade oss. Sedan ber vi om en ombesiktning av lägenheten, varav hyresvärden ser ut som ett stort frågetecken och svarar oss att den har ju redan besiktats... Ingen ombesiktning tycker värden är nödvändig eftersom den skall helrenoveras får vi till svar. Värden talar lite i gåtor och ger inga tydliga svar på vad som egentligen gått fel i besiktningsproceduren. Kanske är det så att dem besiktat fel lägenhet och tabbat till det hela rejält och skrivit in fel lägenhetsnummer, eller vad vet jag? kanske är det värre än så.

Well, trevligt värre så får vi städa lyan själv! och tapetserare rings sedan in och börjar fixa väggarna våra. Vardagsrumet och hallen görs vid! När de väl skall påbörja att tapetsera sovrummet så kommer den stora bomben. Tapetserarna upptäcker spår av vägglöss på alla tapeter.. what tha hell! En saneringsfirma dyker upp ganska omgående efter att vi varit ned till värden våran och pratat. Snubben från saneringsfirman säger att det är inte bara lite spår av vägglöss, utan rätt så rejält på väggarna. Han föreslår en såkallad värmebehandling av rummen för att kunna gå till djupet av problemet och få dö på lössen som förmodligen ligger och gömmer sig någonstans. Värdens försäkringsbolag går med på en sådan behandling och sanerarna kommer för att påbörja arbetet redan nu i veckan. Dessutom så kommer någon för att kolla upp mögeldoften som tycks komma från en otätat kakelvägg ovanför diskbänken.

Mina frågor och funderingar är här mest gällande det här med besiktningsprotokollet..

* Vad tror ni kan ha gått fel? Visste hyresvärlden kanske om lössproblematiken sedan innan? Det känns ju en aning lurt då vi har fått ett papper som inte alls stämmer överens med någonting i lägenheten. Och att värden talar i gåtor och ger jävligt otydliga svar gör det hela inte lättare.
Samt att man inte velade göra en ombesiktning ( innan vi upptäckte lössen ) .

Några teorier???

* Hur skulle ni gå till väga? Vad kan vi egentligen göra ( lagar/regler/myndigheter )? helst av allt skulle vi ju bara vilja få byta bostad. Men NEJ NEJ NEJ och åter NEJ säger hyresvärden, de tvärvägrar och kan inte förflytta oss nu då lössen upptäckts. För nu skall vi ju tydligen få vara lockbeten i den här jävla saneringsprocessen (hahahaha) skall man garva eller gråta. Vi skall altså bo här under en stor saneringsprocess flera veckor och sedan på det massa renovering och tapetsering.. jag har kontaktat miljkontoret och även skrivit till hyresgästföreningen. Men vad mer kan vi göra? Tacksam för alla svar!

Snacka om att vara fast i skiten! allmänt jävla less!
Citera
2019-01-28, 00:12
Medlem
Samla bevis, ta kort på ev fel på lägenheten, ta fram papper på VAD som skulle ingå osv när ni skulle köpa lägenheten och ta sedan kontakt med chefen för det kommunala bolaget.. Ifall ni tar kontakt med högste chef har jag svårt att tro att han rycker på axlarna som er idiot till hyresvärd gjorde...
Citera
2019-01-28, 00:17
Medlem
Passepartouts avatar
Fundera över vilket alternativ ni vill driva; krav på en ersättninglägenhet, alternativt en ny annan lägenhet. Dokumentera och spara all er konversation (be om förtydligande i mailsvar). Anteckna namn, datum och överenskommelser vid varje kontakt. Ge ett skriftligt ultimatum till hyresvärden (mail), inom datum XX ska följande vara ordnat, annars blir de anmälda till Hyresnämnden. Händer inget, gör en anmälan.
http://www.hyresnamnden.se/

Ta foton, skriv/dokumentera hur hela processen gått/går till. Sätt hårt mot hårt mot hyresvärden.

Edit: Som ovanstående skrev, gå högst upp i hierarkin, och som sagt, dokumentera allt.
Senast redigerad av Passepartout 2019-01-28 kl. 00:23.
Citera
2019-01-28, 08:40
Medlem
Planetariums avatar
Tackar för era bra svar! kanon!! precis vad jag behövde

Jag har dokumenterat allt från första början genom att ta foton på alla skador o.s.v Försöker att samla på så mycke kött på bena som det bara går och lär nog sedan ( när tiden väl är inne ) göra precis som ni rekommenderar dvs "gå högre upp i hierarkin"

Hyresnämden kan ju ochså bli ett alternativ om de inte går med på våra krav! jag tror de kan va läge att förtydliga allt via mail och göra som "passepartout" skriver här i inlägget. Dock läste jag att det kan stå en dyrt om de visar sig finnas bristfälligheter i ens egen bevisning mot hyresvärden. Fast i detta läge känns det lite som att hur skulle det egentligen gå till? Jag har tagit kopia på det felaktiga besiktningsprotokollet de gett mig, och behållt originalet ( Vilket världen försökte ta från mig genom att spela dum! ) Värden sa något i stil med.. Ja varför du skall ha det pappret förstår ju inte jag, då inget i det ändå stämmer! eh haha. Sedan har jag alla foton av lägenheten, samt mycket mer.

Har jag rätt till att t.e.x spela in varje samtal med hyresvärden? enligt lagar och paragrafer jag läser mig till så har jag full rätt att göra det även om motparten inte ens är medveten om det. Så länge man själv deltar i samtalet är det fullt lagligt. Men sedan om det får användas i bevisning och så vet jag inget om?

Enligt saneringsföretaget går det lätt att självsanera sig och INTE ta med sig lössen. Detta gör man genom att ta med nödvändigheter så som sina kläder. man sätter det i torkskåp eller fryser dem. Så på den punkten har vi ju sanerarnas ord mot hyresvärden. Om det blir tal om ersättningslägenhet. sedan resonerar jag som så, om saneringen sedan sägs vara klar, ja då skall de va grönt att flytta över alla våra grejjer i en ny lägenhet som värden erbjuder oss. Vilket jag förmodar att vi kommer att kräva.. reducerad hyra under tiden är självklart, skadestånd ifall de blir att kassera saker lär jag trycka på.
Citera
2019-01-28, 09:06
Medlem
Planetariums avatar
Det kan ju faktiskt ochså vara så att de anställda på det kommunala bolaget försöker komma undan med detta av rädsla för hur deras chef/vd skall se på att de gjort denna stora tabbe.
Citera
2019-01-28, 09:16
Medlem
Passepartouts avatar
Ja, man får spela in samtal (fast den andre är ovetande) om man själv är delaktig. Bra bevisföring när ord står mot ord.
Citera
2019-01-28, 09:22
Medlem
Planetariums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ja, man får spela in samtal (fast den andre är ovetande) om man själv är delaktig. Bra bevisföring när ord står mot ord.

Kanon det, det är nämligen så att jag har spelat in rubbet från första början! hahaha
Citera
2019-01-28, 09:28
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Planetarium
Kanon det, det är nämligen så att jag har spelat in rubbet från första början! hahaha

Perfekt! Då är det bara att tuta och köra. Jag skulle kontakta högste chef redan nu om jag var du.
Citera
2019-01-28, 09:30
Medlem
godhetsapostelns avatar
"Vad tror ni kan ha gått fel?" Jag tror det har bott raketforskare i lägenheten innan.
Citera
2019-01-28, 10:07
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Vad tror ni kan ha gått fel?" Jag tror det har bott raketforskare i lägenheten innan.

Mycket troligt. Sedan vågar inte fastighetsägaren bråka med den förra hyresgästen då de kommer hota/dra rasist kortet eller spela totalt dumma i huvudet. Då hoppas de på att den nya hyresgästen inte klagar och städar. Att ringa in en städfirma innan den nya hyresgästen flyttar in gör att chefen ser att besiktaren inte gjort sitt jobb till fullo. Man hoppas på att det "löser sig".

Besiktaren borde få sparken och städkostnaden skall läggas på den förra hyresgästen tillsammans med en straffavgift motsvarande timtid och "sveda och värk" för den nya gästen.
Citera
2019-01-28, 11:47
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Vi tar även upp det här med att den skulle vara renoverad och klar, varav värden påpekar att den skall renoveras. dvs under tiden nu då vi skall bo där? eh.. var ju inte direkt som de lovade oss.

Så var det för mig med när jag flyttade in i min lägenhet och fick omtapetserat, dom hade iofs. inte lovat renoverat och klart innan inflytt.

Citat:
helst av allt skulle vi ju bara vilja få byta bostad. Men NEJ NEJ NEJ och åter NEJ säger hyresvärden, de tvärvägrar och kan inte förflytta oss nu då lössen upptäckts. För nu skall vi ju tydligen få vara lockbeten i den här jävla saneringsprocessen

Det där är helt normal procedur när man har fått vägglöss, om du flyttar så finns det en STOR risk att du drar med dig vägglössen till den nya lägenheten.
Citera
2019-01-28, 12:08
Medlem
NorthernAngels avatar
Vägglössen är kulturellt. Jag tror de sprider sig mellan lägenheterna också, så i hus med folk från vissa kulturer boendes så kommer det nog tillbaka. De reser hem flera månader till sitt hemland och så tar de med sig lössen tillbaka till Sverige.

Lägg inga egna pengar på en sådan lägenhet, t.ex. tapetsera som ni redan gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in