2019-01-27, 23:52
Medlem
Kan soc hjälpa en med att hitta praktikplats? jobb då?

Vad mer kan de göra för att hjälpa en fattig, deprimerad arbetssökande som har social fobi, ångest och sjävmordstankar?
Senast redigerad av emptiness 2019-01-27 kl. 23:55.
Citera
2019-01-27, 23:58
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emptiness
Kan soc hjälpa en med att hitta praktikplats? jobb då?

Vad mer kan de göra för att hjälpa en fattig, deprimerad arbetssökande som har social fobi, ångest och sjävmordstankar?
Det är oftast arbetsförmedlingen du får gå till, men socialen har samarbete med arbetsförmedlingen så gemensamt kan de nog hjälpa dig. Men då krävs det att du är inskriven där, söker jobb och vill något själv.
Citera
2019-01-28, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det är oftast arbetsförmedlingen du får gå till, men socialen har samarbete med arbetsförmedlingen så gemensamt kan de nog hjälpa dig. Men då krävs det att du är inskriven där, söker jobb och vill något själv.
Jag är inskriven på AF och är heltidsarbetssökande måste jag tillägga, men AF är helt kass och ohjälpsam.
Citera
2019-01-28, 00:09
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Jag är inskriven på AF och är heltid arbetssökande måste jag tillägga, men AF är helt kass och ohjälpsam.
Är du inte inskriven hos socialen? Tror knappast de endast hjälper dig för att du är missnöjd med arbetsförmedlingen.
Prata med din handläggare hos AMF, säg att du vill ha en praktikplats och leta upp en själv. Presentera den för AMF och se vad de vill göra.
Citera
2019-01-28, 00:15
Medlem
Citat:
Är du inte inskriven hos socialen? Tror knappast de endast hjälper dig för att du är missnöjd med arbetsförmedlingen.
Prata med din handläggare hos AMF, säg att du vill ha en praktikplats och leta upp en själv. Presentera den för AMF och se vad de vill göra.

Jag undrade om vad just soc kan hjälpa en med när det gäller praktikplats och jobb, inte AF,
Sluta förstöra tråden din jävla bög
Citera
2019-01-28, 00:16
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Jag undrade om vad just soc kan hjälpa en med när det gäller praktikplats och jobb, inte AF,
Men är du dum eller? Jag skrev ju att socialen inte har det som arbetsuppgift utan att du får vända dig till arbetsförmedlingen! Antingen via socialen eller själv! Korkade jävel! Jag förstår varför du inte får något jobb.
Citera
2019-01-28, 00:28
Medlem
Bartman777s avatar
Socialen har dock kontakt med coacher som i sin tur kan hjälpa dig vidare mot jobb.

Men med problemen du beskrev så skulle jag nog tipsa dig om att söka vård.
Kanske öppenpsyk kan hjälpa dig med din problematik, te.x en utredning, för att se om det är något specifikt som gör att du mår som du mår. Kanske någon diagnos ligger bakom?

Jag gjorde en psykologutredning förut för ADD. Det visade sig att jag INTE hade ADD, men en perceptionsstörning ( det har typ liknande symptom som ADD) som ställer till det för mig. Efter det kom fram förstod jag helt plötsligt mig själv mycket mer och har hittat strategier för att klara av vardagen på ett bättre sätt.

Jag levde också med social fobi, ångest och självmordstankar förut, men det har blivit bättre efter att jag fick göra en utredning, fick RÄTT mediciner och verktyg att hantera livet på.

AF har väl fan aldrig hjälpt någon. Jag skulle prova lite andra alternativ.
Citera
2019-01-28, 00:33
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Men är du dum eller? Jag skrev ju att socialen inte har det som arbetsuppgift utan att du får vända dig till arbetsförmedlingen! Antingen via socialen eller själv! Korkade jävel! Jag förstår varför du inte får något jobb.

Snömos! Socialen har särskilda enheter som hjälper ungdomar. TS, hör av dig dit och förklara läget.

Personligt ombud, om det finns i din kommun, kan också vara en god hjälp.
Citera
2019-01-28, 01:14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Socialen kan inte hjälpa dig med något av det.
AF kan.

Citat:

Skall du göra dig till fiende med landets Bögar nu också?
Hur många övriga hinder till ett normalt liv är du egentligen ute efter?
Citera
2019-01-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
massa off-topic

Failed attempt på trolleri, rapporterat ditt inlägg för off-topic.
Du är ju själv autist- funktionshandikappad (som du tidigare påstått i dina tidigare inlägg) som inte ens är kapabel att arbeta och lever på bidrag och med den typen av autism som du har är det även ganska synlig på ditt utseende och möjliggör att ingen tjej blir attraherad av dig. Evolutionen gör sitt jobb så du inte kan skjuta vidare dina autistiska gener.
(FB) Jag har ADHD men..

Så cringe du låter ang vad du kommenterat i denna tråden, stora elefanten i rummet är faktiskt osynlig för dig. get a grip on your life before it's too late eller kanske är det redan kört för dig.
(FB) Folk som skriver riktigt elakt på nätet, som att andra borde begå självmord.
Senast redigerad av emptiness 2019-01-28 kl. 07:51.
Citera
2019-01-28, 17:13
Medlem
felstavadds avatar
Det är svårt att svara eftersom socialförvaltningens ansvarsområden och arbetsuppgifter skiljer sig från kommun till kommun.
I kommunen jag bor och jobbar så är svaret ja, du kan ansöka om och få hjälp att hitta en sysselsäätning/praktik om du skäl som gör att du behöver hjälp med detta.
I andra kommuner så slussar soc en vidare till en annan förvaltning som kan hjälpa en med rehabilitering/arbetsprövning/sysselsättning oftast kallas de för nåt liknande arbetsmarknadsenheten/sysselsättningsenheten/arbetsmarknadsförvaltning eller dylikt.

Ring växeln och fråga dem, de brukar kunna lotsa en rätt.

Annars har Af ofta handläggare som hjälper och stöttar personer som behöver slussas in eller tillbaka till arbetsmarknaden men man behöver gå via deras vanliga väg in och anmäla sig som arbetssökande. När man träffar sin handläggare första gången så berättar man om sin situation och att man ska slussas vidare.
Ofta så samverkar Af med kommunen och (Landstinget också om det behövs ibland) kring dessa personer för att det ska bli så bra som möjligt men upplägget ser som sagt olika ut från kommun till kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in