2019-01-27, 21:35
Medlem
Hej! Jag försöker vara lite mer organiserad i mina filer och jag delar upp mina bilder i datum men jag skulle gärna vilja kunna lägga till tags. Dvs, FAMILJ, RESOR, SPANIEN/KROATIEN/SVERIGE och på så sätt kunna sortera allt bättre. Finns det något smart sätt där jag lätt kan göra detta så det funkar mellan olika datorer så jag bara behöver tagga varje bild en gång?

Jag byter nämligen datorer väldigt ofta så vill gärna att bilder och liknande jag lägger på en extern hårddisk ska kunnas filtreras lätt. Jag har inget emot att installera en viss programvara för tags osv men tagsen ska stanna i varje fil så de importeras korrekt till nästa dator om jag väljer att använda nån annan.
Citera
2019-01-27, 22:05
Medlem
W.Irvings avatar
Övrig hemelektronik --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2019-01-27, 22:35
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej! Jag försöker vara lite mer organiserad i mina filer och jag delar upp mina bilder i datum men jag skulle gärna vilja kunna lägga till tags. Dvs, FAMILJ, RESOR, SPANIEN/KROATIEN/SVERIGE och på så sätt kunna sortera allt bättre. Finns det något smart sätt där jag lätt kan göra detta så det funkar mellan olika datorer så jag bara behöver tagga varje bild en gång?

Jag byter nämligen datorer väldigt ofta så vill gärna att bilder och liknande jag lägger på en extern hårddisk ska kunnas filtreras lätt. Jag har inget emot att installera en viss programvara för tags osv men tagsen ska stanna i varje fil så de importeras korrekt till nästa dator om jag väljer att använda nån annan.

Kolla här för lite tips: http://www.technologyguide.com/howto...igital-photos/
Edit: Du kan även lägga till taggar direkt i filutforskaren om du använder Windows.
Bara högerklicka på filen/filerna du vill lägga till en tag till, välj Egenskaper och välj sedan fliken Information.
Där finns ett fält som heter just Taggar, dubbelklicka där och skriv för glatta livet. Dessa är sedan sökbara i datorn.
Dessa taggar är nu skrivna till bildfilen, så oavsett om du flyttar filen eller gör en kopia av den följer taggarna med.

Eller genom ACDSee https://www.acdsee.com/en/products/p...a703070a180512
Senast redigerad av st0ckis 2019-01-27 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in