2019-01-26, 14:06
Medlem
Hej på er!

Hade en fundering på vilka myndigheter som kan se ens förmögenhet. Beställde nyligen min inkomst som är låg(115.000) och där kunde jag inte se något om vad jag har på banken.

Frågade dock min bankman och hon sa att det visst syns på deklarationen men det syntes inget på förra årets iallafall. Skall sägas att jag detta år placerat pengar i fonder pch aktier

Varför jag frågar är därför jag undersöker om det finns några fonder som jag kan söka men vissa kräver att man har en förmögenhet på mindre än 50.000. Begår jag något brott om jag söker dessa fonder eller är det bara moraliskt fel? Mvh
Citera
2019-01-26, 14:28
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoftzoloft
Hej på er!

Hade en fundering på vilka myndigheter som kan se ens förmögenhet. Beställde nyligen min inkomst som är låg(115.000) och där kunde jag inte se något om vad jag har på banken.

Frågade dock min bankman och hon sa att det visst syns på deklarationen men det syntes inget på förra årets iallafall. Skall sägas att jag detta år placerat pengar i fonder pch aktier

Varför jag frågar är därför jag undersöker om det finns några fonder som jag kan söka men vissa kräver att man har en förmögenhet på mindre än 50.000. Begår jag något brott om jag söker dessa fonder eller är det bara moraliskt fel? Mvh

Nej, hur mycket pengar du har på banken syns INTE på din deklaration
Men det skulle inte förvåna mig i detta såssesverige så kommer det bli lag att behöva öppet visa hur mycket man spenderar av det man tjänat varje år

Antingen så går din bankman på syra eller så missförstod han din fråga.

Till din sista fråga, nej du begår ju självklart inget brott? Du kommer bara bli nekad. Kanske utskrattad av någon bankman som avslår din ansökan på andra sidan skärmen, men.. Förmodligen sker det per automatik.
Citera
2019-01-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoftzoloft
Hej på er!

Eftersom förmögenhetsskatten avskaffades 2006 så tycker Skatteverket att det är onödigt att få uppgifter på allas banktillgångar numera.

Men söker du en fond så ska du nog bifoga bankens årsbesked till ansökan.

Ljuger du om att du inte har tillgångar över deras gräns så är det ju ett bedrägeri du gör dig skyldig till.
Citera
2019-01-26, 15:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Eftersom förmögenhetsskatten avskaffades 2006 så tycker Skatteverket att det är onödigt att få uppgifter på allas banktillgångar numera.

Men söker du en fond så ska du nog bifoga bankens årsbesked till ansökan.

Ljuger du om att du inte har tillgångar över deras gräns så är det ju ett bedrägeri du gör dig skyldig till.

Är bara att flytta tillgångarna till en annan bank och redovisa ett i stort sett tomt konto? Det är väl få vuxna idag som har endast en bank?
Citera
2019-01-26, 17:58
Medlem
Basns avatar
Jag vet att vissa myndigheter, däribland skatteverket och kronofogden, kan begära av banken att redovisa dina tillgångar. Kronofogden kan sedan fatta beslut om utmätning.
Citera
2019-01-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Är bara att flytta tillgångarna till en annan bank och redovisa ett i stort sett tomt konto? Det är väl få vuxna idag som har endast en bank?

Visst. Blir det mindre bedrägligt då menar du?
Citera
2019-01-26, 19:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Visst. Blir det mindre bedrägligt då menar du?

På intet vis, påpekade bara det meningslösa med ett kontoutdrag.

Fogden lär inte få det lättare i framtiden, skulle man mot förmodan hamna i ekonomisk knipa så är det bara att flytta tillgångar till exempelvis englandsbaserade revolut eller maltabaserade ferratum. Skall fogden begära utdrag från alla banker i hela Europa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in