2019-06-24, 21:03
Medlem
Greta lever iaf mer föredömligt än vissa andra.
Från SVT.

”Statsminister Stefan Löfven har befunnit sig i schweiziska Lausanne under dagen men landade strax innan klockan 19 i Paris för ett annat idrottsevenemang – den svenska åttondelsfinalen i fotbolls-VM.”
2019-06-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Förresten, hur länge anser Greta vi har på oss att förändra det oföränderliga?

Fram till 2030. Sedan blir det: https://www.youtube.com/watch?v=lDqaQg4EqmE
Senast redigerad av oshin.cantwell 2019-06-24 kl. 21:36.
2019-06-24, 21:46
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Fram till 2030. Sedan blir det: https://www.youtube.com/watch?v=lDqaQg4EqmE

Tackar.

Då vet vi vad som väntar och när.

Till dess åker vi ”klimatsmart” tillsammans i pendeln, tankar biodiesel i våra automobiler och låtsas som att vi gör någon skillnad tillsammans med Greta.

Har jag förstått situationen rätt?

För beskrev inte forskarna och ingenjörerna på Google att de förnyelsebara alternativen inte är realiserbara som ersättare för de fossila?

Eller, hur är det regimens plan egentligen ser ut? Låt mig gissa:

DET EXISTERAR INGEN ALTERNATIV PLAN.

Nej, vänta:

DET EXISTERAR INGEN PLAN ÖVERHUVUDTAGET.

Greta och Groggnäsan är alltså det bästa som regimen är kapabla att placera i rampljuset så här i skymningen för den fossileldade industriella civilisationen.

Greta, Groggnäsan, 2030, thats it.
11 år kvar.

2019-06-24, 22:02
Medlem
Greta Thunberg tror att det är försent att rädda civilisationen så som vi känner den, men satsar allt på att det åtminstone ska göras ett försök. Hon vill bidra till att frågan får uppmärksamhet och att elementära kunskaper om klimatkrisens kärnfrågor sprids till ett bredare skikt. Hennes erfarenhet är att allmänheten är helt ovetande. En sak som är viktig att förstå är varför just fossila bränslen är så skadliga och dessutom under en mycket lång tid.
Senast redigerad av lehs 2019-06-24 kl. 22:23.
2019-06-24, 22:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Från SVT.

”Statsminister Stefan Löfven har befunnit sig i schweiziska Lausanne under dagen men landade strax innan klockan 19 i Paris för ett annat idrottsevenemang – den svenska åttondelsfinalen i fotbolls-VM.”
Löfven gör sitt jobb, Greta bränner CO2 pga sina föräldrars egotripp.
Föredömligt?
2019-06-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Från SVT.

Nämn inte ens det där vidriga svinet!
2019-06-25, 08:10
Medlem
Greta Thunbergs arbete resulterade i en medalj utdelad av kungen redan 2017, året innan hon blev känd. Greta fick mamma Malena att avstå från flygresor, vilket hon skrev om i DN-debatt och blev av WWF utsedd till årets miljöhjälte.

Motiveringen löd: ”Med klar och vacker stämma tar hon ton för vår tids kanske viktigaste fråga; klimathotet. Kulturvärldens starkaste röst som genljuder över alla gränser oavsett bakgrund, språk eller ålder. Malena hörs på alla arenor. Hon lever som hon lär och är en stor inspiration för en bred målgrupp med sitt engagemang för en bättre värld”

https://www.arbetarbladet.se/artikel...jalte-av-wwf-1
Senast redigerad av lehs 2019-06-25 kl. 09:04.
2019-06-25, 10:42
Medlem
Svenskt Näringsliv stödjer Parisavtalet och IPCC-rapporten. Dess VD Jan-Olof Jacke kan tänka sig att demonstrera med Greta Thunberg.

https://www.di.se/hallbart-naringsli...n-skygglappar/
2019-06-25, 10:48
Medlem
Giant Squids avatar
Gretas anda och inspiration är större tror jag hos vanligt folk i andra länder som lever under andra förhållanden än i det trygga bingolottosverige.
Gretas kamp har lett till otroliga kedjereaktioner att höja medvetandet inom klimat och miljöfrågor.

Plastpåsar förbjuds på massa platser, stränder städats, träd planteras, jag ser det hända med egna ögon. En förändring mot det respektlösa sättet många människor behandlat planeten och sina barn.

Fan ska det vara barn och de som vi anser vara fattiga som ska visa vägen.
Det verkar som att ju mer välstånd man får desto dummare blir man.
Jag tillhör inte någon utav dessa grupper men förstår dem, och om jag behöver offra några utav mina privilegier så gör jag det gärna.

Thunberg proved 'we are not alone', say young Indonesian tree planters

Citat:
Drawing inspiration from Swedish climate activist Greta Thunberg, about 1,200 young people and community volunteers planted more than 2,500 trees nationwide on June 22-23 for Indonesia's Heartland Project.

We are motivated by our love for nature," Christnanda Gresdivitra, a 16 year old

. "Young people have a responsibility to restore our forests again."

http://news.trust.org/item/20190624125954-2g5yd

I Poona Indien börjar redan vuxna haka på strejkandet.

Inspired by Greta Thunberg, Punekars rally every Friday for action against climate change.

https://punemirror.indiatimes.com/pu...w/69907834.cms
2019-06-25, 11:03
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta Thunbergs arbete resulterade i en medalj utdelad av kungen redan 2017[/url]
Fantastiskt, medalj av en annan bokstavssjuk adelsperson, Kungen som delar ut medaljer hej vilt till diktatorer och tyranner runt om i världen. Vår kung som i bästa fall hade spikat anslagstavlor på samhall om han inte råkat födas till kung, i värsta fall supit ihjäl sig på en parkbänk, hen ger medalj till en curlad aspbergerunge som råkar vara dotter till en av kultureliten högt ansedd operasångerska.

Jag anar ett hapsburgskt mönster av privilegier i ett adelssamhälle utkristallisera sig. Dags för ny revolution? Gula västar nån?
2019-06-25, 11:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gretas anda och inspiration är större tror jag hos vanligt folk i andra länder som lever under andra förhållanden än i det trygga bingolottosverige.

Nix, det handlar om att vi här i Sverige har lättare att kritiskt granska Greta och hennes story, att titta bakom kulissbyggena i media. Folk utomlands som inte kan svenska har små möjligheter att t ex få syn på lobbyisterna och PR-scouterna bakom Greta, eller kritiskt granska solskensstoryn om hennes skolarbete (som nu senast i DN:s svullnande reportage).
Senast redigerad av HepCat-X 2019-06-25 kl. 11:20.
2019-06-25, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Fantastiskt, medalj av en annan bokstavssjuk adelsperson, Kungen som delar ut medaljer hej vilt till diktatorer och tyranner runt om i världen. Vår kung som i bästa fall hade spikat anslagstavlor på samhall om han inte råkat födas till kung, i värsta fall supit ihjäl sig på en parkbänk, hen ger medalj till en curlad aspbergerunge som råkar vara dotter till en av kultureliten högt ansedd operasångerska.

Jag anar ett hapsburgskt mönster av privilegier i ett adelssamhälle utkristallisera sig. Dags för ny revolution? Gula västar nån?

Det var iofs Malena som fick medalj den gången.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in