2019-08-19, 09:47
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan du ge exempel på vad de s.k. Monstren skulle vara för något. Mycket intressant tycker jag.
Tror det delvis skulle kunna vara drakar som i here be dragons men i så fall bara i betydelsen av "dangerous territories" Det antyds ju också att faran ligger i stillheten som kan infinna sig där.
Mycket tång växer i dalarna mellan vågorna och saktar ned fartygen som buskar. Här rör sig havets monster långsamt hit och dit och stora monster simmar likgiltigt bland de långsamt krypande fartygen
Avienus (400-talet f.Kr.)

Det kan inte vara "here be dragons" i betydelsen "unexplored territories" eftersom de visste om tången och algerna.

Det är nog även till viss del bokstavliga monster som kaskelot.

Årtalen 400f.kr och 500f.kr är faktiskt ganska skumma. Hur långt västerut åkte Avienus och Himilkon eller de som de berättade om? Hur långt in i Sargassohavet åkte de? Var de ända till Amerika?
Cirka 1000 år före Columbus i så fall.

Vilka var dessa Avienus och Himilkon?
Senast redigerad av Drowia 2019-08-19 kl. 09:49.
2019-08-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Exakt vad gör Greta™ enligt dig? Får hon Kina att bygga färre kolkraftverk? Eller exakt vad menar du att hon åstadkommer? Upplys mig.
Nej då, men hon använder sin demokratiska rätt att framföra sina åsikter och det är ta mej fan inget att vara upprörd över. När man läser tråden, så får man känslan av att det sitter en massa vuxna män och retar sig till vansinne på denna opinionsbildare. Något som inte står i proportion till vad hon gör, hennes åsikt skadar ingen. Och vuxna män kan ägna sig åt nyttigare saker än att att gnälla på en liten tjej, som t.ex. att arbeta.
2019-08-19, 09:49
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Räknar du farten mot målet då?
På Ra var seglet symmetriskt med båten. Då går den som fortast när den har medvind. Samma med vikingabåtar.

Men Gretas båt har inte symmetriskt segel, så direkt medvind är inte det effektivaste.
2019-08-19, 09:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
På Ra var seglet symmetriskt med båten. Då går den som fortast när den har medvind. Samma med vikingabåtar.

Men Gretas båt har inte symmetriskt segel, så direkt medvind är inte det effektivaste.
Naturligtvis inte. Men traditionellt brukar man väl säga att vind rakt från sidan är gynnsam, kanske lite akterifrån om vinden är starkare. Men hur det är för denna katamaran vet jag inte.

Vi får se om någon fiskar fram polardiagrammen för Maliza 2.
Senast redigerad av wwr 2019-08-19 kl. 10:00.
2019-08-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Om jag nu ska göra ett seriöst försök att läsa vad det är Greta refererar till. De där forskarna. Var börjar jag?

Vilken forskning refererar hon till, och var kan jag hitta den?
IPCC är vad Greta refererar till.
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Den senaste rapporten, från ESO, Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, som hör till finansdepartementet. Läs hela!
https://eso.expertgrupp.se/rapporter...pa_villovagar/
Jag tror inte att Greta refererar till ESO och det är väl tveksamt om de bedriver forskning eller publicerar sina rapporter i vetenskapliga tidskrifter med oberoende granskning.
2019-08-19, 10:04
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Den senaste rapporten, från ESO, Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, som hör till finansdepartementet. Läs hela!
https://eso.expertgrupp.se/rapporter...pa_villovagar/

Nej, det där är politik. "Kan vi minska...".

Jag menar de rapporter som visar denna klimatförändring, tippning point, simulationer etc.
2019-08-19, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Alla kan hänvisa till forskare, men att referera till Bern & Widding är väl tveksamt. Det skulle vara intressant att veta vilka (forskande) forskare B&W refererar till och om de resultat som åberopas blev godkänt för publicering.

Greta refererar till granskad forskning.

Du är inte lite intellektuellt ohederlig ibland. Widding avfärdar du eftersom du TROR att hon inte har avlagt fullständig civ.ing.examen på Chalmers. Dessutom TROR du inte att hon refererar till några forskare - men har du ens läst hennes bok?

Hela kapitel har skrivits av Morten Joedal, biolog, Gösta Pettersson, professor emeritus i biokemi, Magnus Cederlöf, Civ. ing. och programmerare, (t.ex. "Att ljuga med statistik"), Ingemar Nordin, professor emeritus.

Hon refererar även till Peter Stilbs, professor emeritus vid KTH i fysikalisk kemi, Judith Curry, professor i klimatologi, Ray Bates*, adjungerad professor i meteorologi, Dr. John Christy, professor i atmofärsvetenskap (åtminstone Curry och Christy är IPCC-kritiker), Richard Linden, atmosfärfysiker och fd professor i meteorologi. "Han har starkt kritiserat uttalanden om att det råder vetenskaplig konsensus om klimatförändringar", samt Lennart Bengtsson, professor i dynamisk meterologi vid Max-Planck-Institutetet i Hamburg. Honom gillar du ju inte heller.

För övrigt anges åtminstone på baksidestexten att "Elsa är civilingenjör från Chalmers i Göteborg och har arbetat i energibranschen i 25 år".

Till vilken "granskad forskning" refererar Greta? Är det några specifika IPCC-rapporter? Har hon kollat upp att de verkligen är faktagranskade (har dessvärre slunkit emellan några olyckliga misstag under årens lopp)? Eller har hon nöjt sig med den starkt politiserade sammanfattningen? Varför ständigt detta vaga "lyssna på forskarna"? Är det måhända agronomen Rockström som bistår henne med väl utvalda Keelingkurvor?

Enligt intervju i "Det goda samhället" funderar Elsa på att skriva en bok för barn och ungdomar om klimatet. Hon har själv tre barn som knappast lär ligga sömnlösa på nätterna till följd av skräckpropaganda eller vinklade nyheter. Hoppas boken får stort genomslag - även om Malena lär gnissla tänderna ;P

* “As a practising professional, I do not see the current scientific evidence as indicating we are in a state of planetary emergency,” added Prof Bates, a former senior scientist at NASA’s Goddard Space Flight Centre and former head of research at Met Éireann.

Despite the numbers of scientists now warning about the dangers posed to the world by climate change, Prof Bates insisted that he was “far from being alone among my scientific colleagues”.
2019-08-19, 10:06
Medlem
Citat:
Nej, det där är politik. "Kan vi minska...".

Jag menar de rapporter som visar denna klimatförändring, tippning point, simulationer etc.
Om du misstror att koldioxid är en växthusgas så kan du börja med Gretas släkting, Svante Arrhenius:

https://en.wikipedia.org/wiki/Svante...enhouse_effect
2019-08-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
IPCC är vad Greta refererar till.

Jag tror inte att Greta refererar till ESO och det är väl tveksamt om de bedriver forskning eller publicerar sina rapporter i vetenskapliga tidskrifter med oberoende granskning.

Då har du missuppfattat vad forskning är. ESO-rapporten,precis som IPCC, är en sammanfattning och analys av publicerad forskning. IPCC är alltså INTE publicerad i en peer-reviewad tidskrift. Det är alltså inte bara forskning som Greta refererar till som är relevant, hon har inte någon vetenskaplig domarfunktion. Med din inställning så borde även IPCC-rapporten var ogiltig.
2019-08-19, 10:10
Medlem
Citat:
Då har du missuppfattat vad forskning är. ESO-rapporten,precis som IPCC, är en sammanfattning och analys av publicerad forskning. IPCC är alltså INTE publicerad i en peer-reviewad tidskrift. Det är alltså inte bara forskning som Greta refererar till som är relevant, hon har inte någon vetenskaplig domarfunktion. Med din inställning så borde även IPCC-rapporten var ogiltig.
Men, hon frågade efter vad Greta refererade till, eller hur?
2019-08-19, 10:10
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Om jag nu ska göra ett seriöst försök att läsa vad det är Greta refererar till. De där forskarna. Var börjar jag?

Vilken forskning refererar hon till, och var kan jag hitta den?
Det är inte läsa men SVT verkar sända mycket nu.

De här två delarna ger ett ganska grundligt, bra och balanserat intryck tyckte jag. Klimatkrisen

Eller David Attenborough: Klimatkrisen

Eller den Amerikanska armen som oroar sig för att klimatet är en nationell säkerhetsrisk.
Klimatets våldsamma konsekvenser
"om jag var på uppdrag i afghanistan och ett befäl sa att det är 98-99% chans att det blir ett bakhåll bakom nästa krök så måste jag agera att ett bakhåll kommer ske. Allt annat är väldigt oansvarigt"

De är alltid positiva i slutet att vi ska klara oss bra. Men jag tror inte riktigt på det, problem är nog för stora.

Finns mer klimat på SVT.

Viaplay har en bra och melankolisk dokumentär. ”Anthropocene – the human epoch” Handlar om ganska mycket mer än bara klimatet.
Senast redigerad av Drowia 2019-08-19 kl. 10:14.
2019-08-19, 10:11
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir

Har såvitt Jag vet inte med symmetri att göra, utan att seglet ska agera som en flygplansvinne. Baksidan av seglet blir då Undersidan av vingen, och seglet ger då en kraft åt ovansidan av seglet.

Det är orsaken till att isjakter kan komma upp i såna oerhörda hastigheter som över 100 km/h, där friktionen mot i sent så liten. Och ju fortare det går , och ju mer man kan pressa upp mot vinden ju fortare går det.

För en båt är friktionen mot vattnet stor, och ökar med kvadraten på hastigheten. Men principen är densamma, och därför går det fortare med vinden snett framifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in