2022-05-31, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://tidningensyre.se/2022/29-maj...mtidens-miljo/

Citat:
Greta är fortfarande en av världens mest populära personer!

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-inspirerande/
När du rekommenderar "vetenskapliga" böcker så handlar det om bokklubbens självhjälpsböcker, i klass med "Älska dig själv". När du länkar till tidningsartiklar så behövs inget inlogg till universitetets tidskriftsdatabas, utan det är till vänsterextremistiska Tidningen Syre och till värsta tabloiden The Sun (via tabloiden Expressen). Jag förstår varför du tror att Greta™ läser och förstår vetenskapliga publikationer. Det du själv länkar till ligger inte mycket över nivån på Kamratposten och Bamse.

Hur i hela fridens namn kan det finnas någon som tror på att Greta™ läser och förstår vetenskapliga publikationer? Vad krävs normalt för att kunna tillgodogöra sig innehållet i en dylik artikel? Det krävs att man har åtminstone en fil. kand. i relevant ämne, samt är tillräckligt begåvad för att bli antagen till en forskarutbildning. Då kan man, med handledares stöd, börja förstå vetenskapliga publikationer. De som tror att en tonåring klarar det innan ens en färdig gymnasieutbildning är också de som hämtar sina kunskaper från tabloider och lättlästa böcker skrivna för att kunna förstås av (och därmed kunna säljas till) den obildade populasen.

Att F4F främst vänder sig till ungdomar (och en och annan gubbsjuk man i övre medelåldern) beror givetvis på att de är okunniga och lättmanipulerade. (Jämför med Kulturrevolutionen och Hitlerjugend.)

Om någon betvivlar att Tidningen Syre är vänsterextremistisk, så räcker det med att skumma rubrikerna:
https://tidningensyre.se/
2022-05-31, 08:34
Medlem
Citat:
Jag tröstar gärna Greta, inte minst med varm drickchoklad, men är även beredd att säga åt henne att skärpa sig!

Själv tyckte och tycker jag att det nya bokprojektet borde senareläggas, och boken borde som tidigast komma ut straxt före jul! Detta brukar vara bästa utgivningsdatum för en ny bok eller en ny CD-skiva.

Dels behöver vi verkligen en framgångsrik medling för våra svåra problem i F4F, dels är Greta som sagt mycket pressad av invecklade internationella problem. Greta har sett sin roll som opinionsbildare som viktigast, men jag ser ofta hennes roll som informell internationell ledare som viktigast!

Dels blir Greta lätt stressad och pressad och då är det helt fel med ett preliminärt utgivningsdatum i höst för boken! Som det är nu planerat är jag livrädd för att Greta kommer att halvt slita ut sig på att skriva klart boken i sommar, istället för att då få vila och ladda upp batterierna!

Greta borde istället skriva i lugn och ro på sina avsnitt i boken och redigera de övrigas inlägg även i lugn och ro tills hon är nöjd med dem. Förlaget har fått bestämma för mycket är mitt preliminära intryck! Undrar om inte det hade varit bättre för Greta att ge ut boken själv, då hon egentligen vill ta många beslut själv, men att grunda ett nytt eget förlag tar så klart betydande tid och energi!

Greta vill ofta skriva om sina texter flera gånger, vilket tar tid även för henne. Ofta har hon varit klar med sina större verkligt fina tal först i allra sista minuten, vilket gett betydande stress!

I motsats till nästan alla på hennes höga nivå saknar hon idag vad jag vet helt egen sekreterarhjälp, vilket är verkligt upprörande!

Tack för den initierade infon, Inspiratoeren

Jag fick tidigare intrycket att Greta skulle skriva 1 st kapitel om greenwashing (kanske förordet också, det är trots allt hon som lånat ut/sålt sitt namn som upphovsman*). Men nu ska hon tydligen också redigera de 100+ övriga författarnas texter?

Om hon dessutom ska hantera korrekturläsningen så tror jag inte det gör någon skillnad för hennes hälsa och sömnbrist om utgivningen hade senarelagts med några månader. Trots allt är det bara ett drygt halvår till jul

(* Går det bra att skriva ”upphovsman” eller är det bättre med ”upphovshen”?)

Citat:
En mycket svåra huvudvärk för Greta är alltså den nu kraftigt förvärrade världssvälten.

https://www.omvarlden.se/nyheter/lar...trem-fattigdom

Varför är det hennes huvudvärk? Att vara orolig eller ledsen är en sak, men inbillar hon sig att hon ska lösa krisen?

Som ett litet grundtips i all välmening kan hon kämpa för billigare bensin och diesel, vilket underlättar för transportväsendet, lantbrukare m.fl, men också förespråka genmodifiering av grödor och vitaminberikning.

Hon kan också engagera sig i fredsrörelsen. Magdalena Andersson sa för inte så länge sen att ett svenskt NATO-medlemskap skulle vara destabiliserande för Östersjöområdet, och det är kanske inte så bra med tanke på att Ukraina är en bokstavlig kornbod för en stor del av världen.

Greta kan visa för världen vilka sopor vi har till regering, som inte bara är ”kolonialistisk”.

Nu har hon en gyllene chans när det snart är en ny stor demonstration. Men hon lär flamsa bort tillfället. Kanske får vi höra hennes falsksång och fnittrande igen? Lite svordomar à la Svante?

Ni är i sanning en bedrövlig skara. Dags att limma fast sig i asfalten igen - och stanna där?
2022-05-31, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
När du rekommenderar "vetenskapliga" böcker så handlar det om bokklubbens självhjälpsböcker, i klass med "Älska dig själv". När du länkar till tidningsartiklar så behövs inget inlogg till universitetets tidskriftsdatabas, utan det är till vänsterextremistiska Tidningen Syre och till värsta tabloiden The Sun (via tabloiden Expressen). Jag förstår varför du tror att Greta™ läser och förstår vetenskapliga publikationer. Det du själv länkar till ligger inte mycket över nivån på Kamratposten och Bamse.

Hur i hela fridens namn kan det finnas någon som tror på att Greta™ läser och förstår vetenskapliga publikationer? Vad krävs normalt för att kunna tillgodogöra sig innehållet i en dylik artikel? Det krävs att man har åtminstone en fil. kand. i relevant ämne, samt är tillräckligt begåvad för att bli antagen till en forskarutbildning. Då kan man, med handledares stöd, börja förstå vetenskapliga publikationer. De som tror att en tonåring klarar det innan ens en färdig gymnasieutbildning är också de som hämtar sina kunskaper från tabloider och lättlästa böcker skrivna för att kunna förstås av (och därmed kunna säljas till) den obildade populasen.

Att F4F främst vänder sig till ungdomar (och en och annan gubbsjuk man i övre medelåldern) beror givetvis på att de är okunniga och lättmanipulerade. (Jämför med Kulturrevolutionen och Hitlerjugend.)

Om någon betvivlar att Tidningen Syre är vänsterextremistisk, så räcker det med att skumma rubrikerna:
https://tidningensyre.se/

Ja, den här manipulationen är fullkomligt vidrig. Som att lura in stackars små barn i vilken religiös sekt som helst och hota med jordens undergång (Harmageddon) om de inte slutar åka bil, äta köttbullar och bojkottar alla semesterresor till Bamseklubben på Rhodos och Mallorca. Tänk på de stackars barnen i Afrika som lever i ett helvete på grund av att ondskefulla västeuropéer har överskridit sin koldioxidbudget! Tänk på alla dem, oklart var, som lever i ett helvete för att temperaturen har chockstigit med hela 1,1-1,2 grader just där. (Inspiratoeren: Du kanske kan tipsa Greta att skaffa ett nytt, hemligt telefonnummer så hon slipper bli nedringd varje dag?)

Nu är det bot och bättring som gäller. Skuld- och skamkänslor men också hopplöshet inför den egna framtiden. Greta har ju själv sagt att det inte är någon idé att utbilda sig. ”Tänk om inte politikerna klarar av klimatmålen, då är det ju tydligen kört för hela planeten”

Om det nu råkar finnas någon klimatforskare eller annan högutbildad naturvetare bland de 100+ medförfattarna till ”Gretas” bok, så undrar man ju vad de kommer att tycka när en fnissig tonårstjej ska gå in och redigera i deras texter.
2022-05-31, 09:44
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
(* Går det bra att skriva ”upphovsman” eller är det bättre med ”upphovshen”?)
I vissa kretsar smäller ett hen högre än en man. :-)
Vi vet dessutom inte om Greta föredrar "man" eller "hen" som pronomen.
2022-05-31, 09:49
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Om det nu råkar finnas någon klimatforskare eller annan högutbildad naturvetare bland de 100+ medförfattarna till ”Gretas” bok, så undrar man ju vad de kommer att tycka när en fnissig tonårstjej ska gå in och redigera i deras texter.
Pecunia non olet.
Så länge de får tillräckligt med pekuniära incitament så kanske sväljer de förtreten av att ha Greta som överkucku.
2022-05-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ja, man måste tillhöra de lättlurades skara, om man på fullt allvar tror på att seriösa forskare skulle låta sin text redigeras av en tonårstjej. Det är faktiskt så att den som skriver en text för en vetenskaplig publikation inte låter någon annan redigera den. Kommentarer med förslag till ändringar mottages givetvis tacksamt, men ingen tillåter att någon annan redigerar texten, det säger sig självt. Om man skriver under med sitt namn så måste man också själv stå för varje ord i texten. Det här är ännu ett exempel på hur klimatkyrkan lever i La-La-Land. Greta™ redigerar vetenskapliga texter, jo tjena. Varför går Greta™ egentligen i skolan? Är det för att korrigera lärarna, eftersom hon kan mycket mer än dem?
2022-05-31, 11:12
Medlem
Citat:
Jag tröstar gärna Greta, inte minst med varm drickchoklad, men är även beredd att säga åt henne att skärpa sig!

Själv tyckte och tycker jag att det nya bokprojektet borde senareläggas, och boken borde som tidigast komma ut straxt före jul! Detta brukar vara bästa utgivningsdatum för en ny bok eller en ny CD-skiva.

Dels behöver vi verkligen en framgångsrik medling för våra svåra problem i F4F, dels är Greta som sagt mycket pressad av invecklade internationella problem. Greta har sett sin roll som opinionsbildare som viktigast, men jag ser ofta hennes roll som informell internationell ledare som viktigast!

Dels blir Greta lätt stressad och pressad och då är det helt fel med ett preliminärt utgivningsdatum i höst för boken! Som det är nu planerat är jag livrädd för att Greta kommer att halvt slita ut sig på att skriva klart boken i sommar, istället för att då få vila och ladda upp batterierna!

Greta borde istället skriva i lugn och ro på sina avsnitt i boken och redigera de övrigas inlägg även i lugn och ro tills hon är nöjd med dem. Förlaget har fått bestämma för mycket är mitt preliminära intryck! Undrar om inte det hade varit bättre för Greta att ge ut boken själv, då hon egentligen vill ta många beslut själv, men att grunda ett nytt eget förlag tar så klart betydande tid och energi!

Greta vill ofta skriva om sina texter flera gånger, vilket tar tid även för henne. Ofta har hon varit klar med sina större verkligt fina tal först i allra sista minuten, vilket gett betydande stress!

I motsats till nästan alla på hennes höga nivå saknar hon idag vad jag vet helt egen sekreterarhjälp, vilket är verkligt upprörande!

Men vad skriver du här Ska Greta redigera dom andras inlägg i boken Ursäkta,men jag fick mig ett gott skratt 😊😊😊
2022-05-31, 11:13
Medlem
Greta tror jag inte har några problem med att medge det som hon inte vet. Däremot är hon väldigt nyfiken av sig.

Eftersom det i den preliminära titeln står "Created by Greta Thunberg" verkar detta indikera att hon avses ges en huvudredaktörs roll. Detta innebär knappast att Greta kommer att ändra i vetenskapliga data eller i vetenskapliga underlag, hon är noga med att betona att hon inte är en forskare, även om hon har läst en hel del idag.

Däremot är Greta skicklig på presentation och på populära sammanfattningar och där kan hon ha vissa tips och goda råd. En redaktör redigerar alltid i samspel med författaren och båda ska bli nöjda för att det ska bli ett kapitel i en bok!

Greta har redan lite vana från liknande uppgifter, när hon var chefredaktör för DN för en enda dag. Resultatet blev i huvudsak bra även om hon borde ha sagt Nej till en viss annons från en biltillverkare, som innebar en reell grönmålning. Där var hon alltför väluppfostrad, men alla gör nybörjarmisstag i början i en helt ny roll! Specialutgåvan av DN hade en delvis annorlunda layout, där Greta kan ha bidragit med idéer.

Greta kan också ha tips för illustrationer och layout för den nya boken, hon är kreativ och bra på att teckna, och hon kanske även har lite idéer för typografin för boken. Givetvis kommer hon i så fall att samråda och samarbeta med dem som kan mera, det är hennes vana.

Den här nya boken är med största sannolikhet inte alls tänkt att vara en rent vetenskaplig fackbok med mycket omfattande referenser, utan sannolikt tänkt att vara en populärvetenskaplig bok med lite enklare noter, men som är väl grundad på forskningsresultat och där olika forskare medverkar. En sådan populärvetenskaplig bok kan vara intressant även för forskare som har en annan specialitet än bokens forskare.

Då blir publiceringen i viss mån friare än i en ren fackbok eller en ren facktidskrift! Kom ihåg att Greta är i första hand aktivist och ej expert. Experter finns det många av, men ytterst få har hennes förmåga att i bra stunder nå ut till och kommunicera till vanliga människor! Greta är en mycket ovanlig ung tjej för vanligt folk!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-31 kl. 11:54.
2022-05-31, 14:01
Medlem
Citat:
Greta är fortfarande en av världens mest populära personer!

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-inspirerande/

Om du läser texten igen står det klart och tydligt att dom andra blev fullständigt utklassade av drottning Elisabeth
Att Greta hamnade med på listan där innebär inte att hon är en av världens mest populära. Det krävs mer undersökningar än så
2022-05-31, 14:42
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
Citat:

Så Greta ska alltså gå in och ändra i det de som kanske verkligen vet och kan något har skrivit?

Rätta mig gärna om jag har missförstått.
2022-05-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Men vad skriver du här Ska Greta redigera dom andras inlägg i boken Ursäkta,men jag fick mig ett gott skratt 😊😊😊

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
Så Greta ska alltså gå in och ändra i det de som kanske verkligen vet och kan något har skrivit?

Rätta mig gärna om jag har missförstått.

Nej, om vi ska tro Inspiratoeren så kommer Greta att ändra de andras inlägg tills HON är nöjd med dem.

Det går nog inte att tolka det på annat sätt. Hur förtroendeingivande det är kan man förstås diskutera.
2022-05-31, 15:19
Medlem
Citat:
Nej, om vi ska tro Inspiratoeren så kommer Greta att ändra de andras inlägg tills HON är nöjd med dem.

Det går nog inte att tolka det på annat sätt. Hur förtroendeingivande det är kan man förstås diskutera.

Just det 😅😅

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in