Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-15, 08:38
  #38761
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har sagt att Schweiz har viktiga lärdomar i hur en väl utvecklad demokrati kan fungera. Så hon tycks ha starkare sympatier för den direktdemokrati, som Schweiz till stor del har. Hon gillar som sagt aktiva folkomröstningar.

Greta betonar starkt att allt hennes arbete bygger på demokrati och att förutsättningen för ett framgångsrikt miljö- och klimatarbete är demokrati. Uproot the system ska alltså ske på demokratisk grund!

Vad gäller Socialdemokraterna finns det både gråsossar och röda sossar, som debattören Göran Greider (s) brukar retas och säga!
Då hade vi haft noll massinvandring, betydligt mindre radikalt genustrams och mindre med vindkraft.
Greta rapar bara upp vad andra säger, hon kan och vet ingenting om det hon sätts att predika.
2022-04-15, 08:47
  #38762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Men vad innebär Uproot the system rent konkret

Vad jag undrar är hur hon har tänkt mer ingående med att Uproot the system

Det låter skrämmande tycker jag
2022-04-15, 09:46
  #38763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Vad jag undrar är hur hon har tänkt mer ingående med att Uproot the system

Det låter skrämmande tycker jag

Hej Tindraninni, och Glad Påsk!

Absolut kan det tolkas som något skrämmande. Vad Greta och övriga F4F än menar så inte är det att vi ska äta mindre kött och att bensinskatterna ska bli ännu högre. Om CO2-utsläppen ska chocksänkas på bara några år så skulle det krävas extrema åtgärder.

Rimligen måste de ha diskuterat inom F4F hur det ska gå till, innan de gemensamt gick ut och viftade med sina plakat och ställde krav på myndigheterna.

Men dessvärre ställer inte journalisterna de rätta frågorna och Inspiratoeren försöker mest slingra sig. Nyligen lade han upp en två år gammal intervju där Greta berättade att hon skulle vilja vara en svan om hon hade varit ett djur. Jättegulligt verkligen, men hur tycker hon att vi ska Uproot the system?
2022-04-15, 10:07
  #38764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej Tindraninni, och Glad Påsk!

Absolut kan det tolkas som något skrämmande. Vad Greta och övriga F4F än menar så inte är det att vi ska äta mindre kött och att bensinskatterna ska bli ännu högre. Om CO2-utsläppen ska chocksänkas på bara några år så skulle det krävas extrema åtgärder.

Rimligen måste de ha diskuterat inom F4F hur det ska gå till, innan de gemensamt gick ut och viftade med sina plakat och ställde krav på myndigheterna.

Men dessvärre ställer inte journalisterna de rätta frågorna och Inspiratoeren försöker mest slingra sig. Nyligen lade han upp en två år gammal intervju där Greta berättade att hon skulle vilja vara en svan om hon hade varit ett djur. Jättegulligt verkligen, men hur tycker hon att vi ska Uproot the system?

Hej och Glad Påsk till dig med

Visst är det så,inte kan man knalla ut med skyltar med text som man inte vet hur det är tänkt Precis som du säger så har journalisterna inte ännu ställt dom rätta frågorna Vilket hon borde få av dem nu när hon är vuxen Det fungerar inte I längden att bli behandlad som ett litet barn.
2022-04-15, 10:08
  #38765
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Vad jag undrar är hur hon har tänkt mer ingående med att Uproot the system

Det låter skrämmande tycker jag
Greta tänker lite längre och är som alla andra som gör det skrämda av vart det rådande systemet för oss.

Uproot the system är nödvändigt men varken tillräckligt eller möjligt.
2022-04-15, 10:20
  #38766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Greta tänker lite längre och är som alla andra som gör det skrämda av vart det rådande systemet för oss.

Uproot the system är nödvändigt men varken tillräckligt eller möjligt.

Jag undrade mer ingående vad hon menar lite mer detaljerad
2022-04-15, 11:18
  #38767
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag undrade mer ingående vad hon menar lite mer detaljerad
Här kan du finna mer info i ärendet.
https://fridaysforfuture.org/newslet...ot-the-system/
2022-04-15, 11:36
  #38768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Här kan du finna mer info i ärendet.
https://fridaysforfuture.org/newslet...ot-the-system/
"Uproot The System is a more specific way of changing the system, Because to change the system we have to tackle it from the roots, from the beginning and those roots are capitalism, imperialism and more."

Låter som gammal vanlig revolutionsromantisk vänsterextremism. Intet nytt under solen. Och eftersom Greta™ har vuxit upp i en familj av salongskommunister är det inte förvånande. Låt de små revolutionärerna leka revolution, tids nog växer de upp. Är det någon idag som fortfarande minns BLM?

Det skulle faktiskt vara roligt att höra Greta™ argumentera i någon dagsaktuell fråga. Exempelvis ja eller nej till NATO, eller muslimska kravaller när Paludan kommer på besök. Greta™ är ju redan expert på Covid-19 och gruvbrytning, så hon har säkert genomtänkta åsikter om allt annat också.
2022-04-15, 11:56
  #38769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Här kan du finna mer info i ärendet.
https://fridaysforfuture.org/newslet...ot-the-system/

Tack för informationen
Vill passa på och önska dig en Glad Påsk
2022-04-15, 16:21
  #38770
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Än värre är det att hon kallar sitt svartvita tänkande för ”superkraft”. Ofattbart att man kan få något sådant om bakfoten.

Tack för dina inlägg, btw, intressanta att läsa och ta del av så hoppas du fortsätter att skriva Nu när tråden har fått lite liv igen - så länge det varar.

(Och vi kan väl bara önska Greta lycka till när hon ska övertyga landets somalier, thailändare, afghaner m.fl att det är slut med semesterresor till deras hemländer. Det kan bli en hård nöt att knäcka. Men om hon viftar med Keelingkurvan ska det nog göra susen.)
Tack själv. Du är verkligen en av de aktiva i tråden som kommer med många seriösa frågeställningar om fröken Greta.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det skulle faktiskt vara roligt att höra Greta™ argumentera i någon dagsaktuell fråga. Exempelvis ja eller nej till NATO, eller muslimska kravaller när Paludan kommer på besök. Greta™ är ju redan expert på Covid-19 och gruvbrytning, så hon har säkert genomtänkta åsikter om allt annat också.
Exakt! Vad tycker Greta om yttrandefrihet? Ska den gälla sålänge det är "godkända" åsikter eller har jag rätt att elda både svenska flaggan & horanen? Vad tycker Greta om allt detta bilbrännande som blivit "populärt" i Sveriges s.k. utsatta förorter? (Utsatta för "mångkultur" aka islam that is)
2022-04-15, 17:32
  #38771
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Tack själv. Du är verkligen en av de aktiva i tråden som kommer med många seriösa frågeställningar om fröken Greta.

Exakt! Vad tycker Greta om yttrandefrihet? Ska den gälla sålänge det är "godkända" åsikter eller har jag rätt att elda både svenska flaggan & horanen? Vad tycker Greta om allt detta bilbrännande som blivit "populärt" i Sveriges s.k. utsatta förorter? (Utsatta för "mångkultur" aka islam that is)
Glad påsk! Yttrandefriheten är mycket viktig för Greta. Hon har dock noga sagt ifrån att hon helt är emot våld som ett verktyg för samhällsförbättringar.

Vad gäller bränning av Koranen, Bibeln och så vidare, tror jag att Greta som andligt invigd av First nations kommer att säga att man ska visa respekt för varandras tro och för varandras heliga skrifter. Det kan mycket väl hända att Greta med en blinkning av sitt eget öga säger att Gud har nittionio olika namn!

Tack Bläckfisken för en värdefull referens om vad Uproot the system innebär och bakgrunden till detta viktiga begrepp. Enkelt kan man sammanfatta det med att Uproot the system står för Frihet, jämlikhet och syster-/broderskap! En för alla och alla för en!

Tillsammans kan vi göra förändring, som Greta gillar att säga. Alltså en tro på att vi kan klara av även svåra situationer, där hopp skapas av att vara aktiv. Naturligtvis gäller det även Greta själv, hon innebär själv spännande möjligheter för framtiden. Det du tror på blir ofta verklighet! Det gäller att vi kämpar mot förtryck!
2022-04-15, 19:23
  #38772
Avstängd
Ja, Greta gillar verkligen svanar som hon sa i intervjun för två år sedan med Min stora dag. Minns att hon särskilt gillar svanar för att de brukar hålla ihop för hela livet! Greta kommer säkert igen starkt!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback