2022-05-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Reportaget i fråga tycks inte ha fått någon större spridning, då det icke står att finna vid en googling. Det enda man hittar är artiklar som rapporterar om hur Greta™:s livvakter hotade och misshandlade den kanadensiske journalisten Keean Bexte i januari 2020. (Och jag förutsätter att en så fredlig man som du inte misshandlar journalister som försöker göra sitt jobb.)

”Kontrollera aldrig en bra historia” eller vad det heter

Medge att det hade gett en extra krydda och dimension till Askungesagan om den lilla lidande flickan som räddade planeten och samtidigt förälskade sig i sin tre gånger så gamla livvakt/mentor och vän. Hollywood hade jublat!

Tills det inträffar får de väl koka ihop en osann historia. Det finns det redan material till.
2022-05-23, 11:00
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Hur är det med Gretas sexliv? Har hon fått ihop det med någon eller tar hon sitt ansvar och avstår ifrån att medverka till befolkningsexplosionen?
2022-05-23, 14:24
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, det är väldigt svårt att se det på annat sätt.

I en intervju med Greta som det nyligen länkades till säger hon fnittrande att hon aldrig har träffat någon som är klimataktivist för att tjäna pengar.

Vet inte om hon är så okunnig eller bara ljuger. Hon måste rimligen inse vilken enorm kassako det är att pladdra om klimatet och extremväder, verkliga eller ej: Hennes egen stiftelse har ju fått runt 70 miljoner (!) SEK inom loppet av några år enligt uppgift i tråden. På grund av vad då? Att Greta poserar med en handskriven skylt på Mynttorget en stund varje fredag?

Det handlar inte om att Greta är en eminent talarbegåvning, är speciellt karismatisk eller snygg, eller att hon har djupgående kunskaper i klimatologi och annan naturvetenskap. Hon talar inte ens perfekt engelska.

Med som en hjälplös och rörande barnunge passade hon perfekt för att skrämma upp massorna. Varför då?

Den dagen journalisterna börjar göra sitt jobb kanske vi får veta.

Jag skulle nog inte använda orden "okunnig" eller "ljuger" här. Jag misstänker att Greta talar utifrån sitt bästa vetande. Det är ingen som är inne i detta geschäft och samtidigt hävdar att hon gör det för pengarna; sedan får man skilja på vad folk säger och vad folk gör, vilket inte alltid är enkelt ens för gamla rävar.

Men visst, när hon står där på Mynttorget med sin skylt så finns det ingen som håller upp en skylt där det står "... FÖR KLIMATET (gimme your money!)". Det var nog det Greta menade - och det hade hon ju rätt i. Sedan om man tänker på aktivister som XR: de hindrar andra från att försörja sig själva, vilket leder till att de också tappar försörjning i längden; så visst är de definitivt inte XR-aktivister för pengarna.
2022-05-23, 15:51
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Hur kan man ens få göra så.Det övergår mitt förstånd!! En stiftelse som bär hennes namn!!!!
Där hon inte har ett pip att säga till om!!!
Greta är vuxen och är väl den som ska vara ordförande( med lite hjälp i början av rätt person) Hon är ju inte omyndigförklarad.
Vad är det som pågår!!!!
Det är väl standard i underhållningsbranschen.

Innan man kunde lägga ut musik på nätet så var unga musiker tvungna att sälja rättigheterna till musiken till skivbolagen. Vilket gjorde att de blev helt styrda av skivbolaget om de ville fortsätta karriären.

I Gretas fall är det mer som när en barnstjärna blir upptäckt i Hollywood och föräldrarna som är starstruck går med på att någon annan mot en symbolisk summa reggar deras varumärke, helt utan att tänka på vad det får för långsiktiga konsekvenser när barnet blir vuxet.
2022-05-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Bollen ligger hos Greta, valet är hennes eget! Du har annars helt rätt!

Största risken med problem som döljs är att de inte åtgärdas. Det är riktigt, riktigt svårt att ha en aktiv demokratisk problemlösning för hemliga problem i ett öppet internationellt nätverk! Problem som inte åtgärdas blir tyvärr ofta värre och riktigt stora, vilket nu är fallet i F4F. Så döljer man viktiga problem en längre tid blir det oftast till en hög kostnad både för individerna och för nätverket!

Greta har sagt många gånger att inte handla är även ett viktigt beslut med omfattande konsekvenser, men hon behöver tänka mera på sina så kloka och intelligenta ord för sin egen del! Att våga är att förlora fotfästet för en liten stund! Att inte våga är att förlora sig själv!

Vad gäller direkt personlig kommunikation är den förtrolig tills Greta säger annat. Hon behöver kunna lita på att det som hon säger i förtroende enbart mellan två inte kommer ut. Indirekt icke diskret kommunikation via andra är däremot en helt annan sak.

Offentliga samtal på till exempel Mynttorget utanför Riksdagen, som både journalister och aktivister har hört, lär kunna spridas helt fritt och lär även göra det. Kameror och fickminnen som är i Gretas närhet kan spela in utan någon förvarning! Många vill spela in Gretas yttranden!

Det hör så klart till god ton, att fråga henne om lov först, men det finns journalister som struntar i detta, särskilt från Tyskland. Det händer att rena fejkreportage publiceras. Även jag har drabbats av detta, skvallerpressen håller koll inte bara på Greta, utan även på oss i Gretas närhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Det är väl standard i underhållningsbranschen.

Innan man kunde lägga ut musik på nätet så var unga musiker tvungna att sälja rättigheterna till musiken till skivbolagen. Vilket gjorde att de blev helt styrda av skivbolaget om de ville fortsätta karriären.

I Gretas fall är det mer som när en barnstjärna blir upptäckt i Hollywood och föräldrarna som är starstruck går med på att någon annan mot en symbolisk summa reggar deras varumärke, helt utan att tänka på vad det får för långsiktiga konsekvenser när barnet blir vuxet.

Ja vid närmare eftertanke så är det säkert lagligt att göra så. Jag tyckte först att det var helt sjukt att använda Gretas namn och att hon inte automatiskt ingick i styrelsen.
2022-05-23, 16:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Ja vid närmare eftertanke så är det säkert lagligt att göra så. Jag tyckte först att det var helt sjukt att använda Gretas namn och att hon inte automatiskt ingick i styrelsen.
De flesta stiftelser har inte personen i fråga i styrelsen. Styrelsen utgår ifrån de stadgar man har att följa. Och risken för korruption utestår
Gretas stiftelse har nog en utav de mest kompetenta i sakfrågorna..

edit: det hade alltså varit mer skumt om Greta Malena eller Svante suttit i styrelsen.men det är ni för korkade för att förstå.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-05-23 kl. 16:48.
2022-05-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
De flesta stiftelser har inte personen i fråga i styrelsen. Styrelsen utgår ifrån de stadgar man har att följa. Och risken för korruption utestår
Gretas stifyelse jar nog en utav de mest kompetenta i sakfrågorna..

Tack så mycket för informationen
2022-05-23, 20:36
Medlem
Citat:

edit: det hade alltså varit mer skumt om Greta Malena eller Svante suttit i styrelsen.men det är ni för korkade för att förstå.
Men Svante satt tidigare i stiftelsens styrelsen enligt hans egen uppgift. Detta har han även talat om i offentlig intervju!

Annars kan jag tillägga att när jag förut erbjudit Greta te och varm choklad, har hon förstås hela tiden haft full frihet att🍍tacka ja, eller 🍍tacka nej, och så kommer det att givetvis även vara i framtiden!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-23 kl. 20:39.
2022-05-23, 20:52
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte hängt med i detta. Men om Greta får ett pris så går pengarna till stiftelsen? Vem avgör i sista hand hur pengarna skall spenderas om t.ex. Greta och styrelsen har olika uppfattningar? Kan stiftelsen i princip dela ut pengar till det som Greta inte gillar? Då måste hon i alla fall ha rätt att dra tillbaka rätten att använda hennes namn? Är inte stiftelser ofta ett sätt att gömma information? Stadgarna är hemliga. Likaså vem som tillsätter styrelsen kan hemlighållas. Styrs inte tidningen The Guardian av en stiftelse?

Citat:
Som jag förutspådde hela 2019 har nu familjen Thunberg startat en stiftelse i Greta Thunbergs namn.

Eller i båda döttrarnas, trots att bara en är känd. Som förälder förstår jag givetvis motivet

För i juli meddelade Thunberg att hon instiftar ett 1 miljon euro stort pris som årligen ska betalas ut. 9 miljoner kronor per år ska delas ut, vilket motsvaras av hela Gulbenkian-priset. Så kapitalet måste vara betydande redan nu och då räcker inte alla prispengarna.
https://uvell.se/2021/01/15/ud-och-greta-thunberg/

https://uvell.se/wp-content/uploads/.../styrelsen.png

Styrelseordföranden har det förpliktigande namnet von Euler-Chelpin som liksom Arrhenius faller tillbaka på Nobelpristagare!
Citat:
Hans Karl August Simon von Euler-Chelpin (15 February 1873 – 7 November 1964[3]) was a German-born Swedish biochemist. He won the Nobel Prize in Chemistry in 1929 with Arthur Harden for their investigations on the fermentation of sugar and enzymes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_von_Euler-Chelpin

Citat:
Charlotta Ozaki Macias
Director, Head of Training & Development på Regeringskansliet, Utrikesdepartementet
Stockholm County,
LinkedIn

Jobbar även på Psykosyntesakademin ! (vad det nu är)

Citat:
Greta Thunbergs föräldrar utgör stiftelsens styrelse. Där sitter också familjevännen Erika Jangen. Hon bor i Bryssel och är barndomskompis med Malena Ernman. Hon säger i en kommentar till Expressen att hon hjälper familjen med logistiskt stöd och upprättandet av stiftelsen.
https://www.expressen.se/nyheter/kli...de-stiftelse-/

Aktivisterna kontrolleras förmodligen från Bryssel
Citat:
Erika Jangen - Supporting Young Climate Advocates
https://be.linkedin.com › erika-jangen-4943345
Brussels, Brussels Region, Belgium · Supporting Young Climate Advocates · -
Experienced Senior Advisor with a demonstrated history of working in the public relations and communications industry. Skilled in Public Affairs, ...
direkt ur google

Nog grävt för i kväll. Andra får ta över.
Senast redigerad av wwr 2022-05-23 kl. 21:21.
2022-05-23, 21:33
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Men Svante satt tidigare i stiftelsens styrelsen enligt hans egen uppgift. Detta har han även talat om i offentlig intervju!

Annars kan jag tillägga att när jag förut erbjudit Greta te och varm choklad, har hon förstås hela tiden haft full frihet att🍍tacka ja, eller 🍍tacka nej, och så kommer det att givetvis även vara i framtiden!

Det var riktigt storsint av dig att inte utöva vare sig psykiskt eller fysiskt tvång mot Greta i samband med chokladdrickande. :-) Dricker Greta the och varm choklad vid ett och samma tillfälle?
2022-05-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Det var riktigt storsint av dig att inte utöva vare sig psykiskt eller fysiskt tvång mot Greta i samband med chokladdrickande. :-) Dricker Greta the och varm choklad vid ett och samma tillfälle?
Ja, ibland tar hon först te och sedan varm choklad, eller omvänt, dock inte precis samtidigt. Greta har en röd metalltermos som hon ofta dricker ur. Den brukar hon ha med även vid internationella toppmöten.
Greta har ett särskilt inflytande som hon så klart själv väljer hur hon ska använda. Jag kan bara ge vissa råd till henne.

Annars är det bästa fejket något, som har några korn av sanning i sig! Jag är inte livvakt eller polis, men jag har varit säkerhetsansvarig för många offentliga möten, och är tränad i konfliktlösning och stödsamtal. Avbröt förut ibland Gretas intervjuer, när jag såg att hon var utmattad och verkligen behövde en paus. Idag tror jag Greta är bättre på att gå ifrån, när hon behöver vila ett tag!

Som sagt brukar hon idag bara vara på Mynttorget dels på morgonen och dels några timmar på eftermiddagen. Förut var hon där hela dagen. På morgonen brukar det mest vara unga, vilket syns på fotona, på eftermiddagen kommer även vi vuxna. Skulle dock önska att Greta precis som under första året, börjar lägga ut bilder av henne tillsammans med både unga och vuxna aktivister. Skulle vara en viktig signal för enighet mellan unga och äldre i F4F!

Jag är emot våld och dämpade nyligen i en kritisk situation, när en blåljuspersonal verkligen spårade ur verbalt. Våld löser inga problem utan skapar bara nya!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-23 kl. 22:10.
2022-05-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Jag skulle nog inte använda orden "okunnig" eller "ljuger" här. Jag misstänker att Greta talar utifrån sitt bästa vetande. Det är ingen som är inne i detta geschäft och samtidigt hävdar att hon gör det för pengarna; sedan får man skilja på vad folk säger och vad folk gör, vilket inte alltid är enkelt ens för gamla rävar.

Men visst, när hon står där på Mynttorget med sin skylt så finns det ingen som håller upp en skylt där det står "... FÖR KLIMATET (gimme your money!)". Det var nog det Greta menade - och det hade hon ju rätt i. Sedan om man tänker på aktivister som XR: de hindrar andra från att försörja sig själva, vilket leder till att de också tappar försörjning i längden; så visst är de definitivt inte XR-aktivister för pengarna.

Ljuger och ljuger … jag tror inte heller att Greta började skolstrejka för att tjäna pengar eller att ”fotfolket” gör det.

Däremot är Greta givetvis mycket väl medveten om att Ingmar Rentzhog redan på ett tidigt stadium försökte utnyttja hennes namn för att dra in mångmiljonbelopp som nyemission för egen del. Undrar om hon ens hade hunnit hålla några tal när det var dags? Det räckte ju väldigt långt med bara fotona av det lilla lidande barnet som satt på marken.

Norra Europa hade haft en rekordvarm sommar med mycket bränder och många drog den felaktiga slutsatsen att allt berodde på mänskliga CO2-utsläpp och att värmen kommit för att stanna. Miljöpartiet var på väg att åka ut riksdagen och för dem kom klimatdebatten minst sagt lämpligt. Kort sagt stod stjärnorna i ett gynnsamt läge för Greta, just då.

Men fenomenet att bli rik och berömd på klimatalarmism var definitivt inget nytt. Det är dock ett mycket cyniskt sätt att tjäna pengar på, om än lättförtjänt.

Citat:

Och du är för korkad för att läsa innantill och ta åt dig fakta. Beklagar men det är nog inte mycket vi kan göra åt det.

Citat:

Du glömmer väl inte att hamstra ett lager kakaopulver innan alla transporter upphör? Enligt Malenas bok är det vad som måste ske i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte hängt med i detta. Men om Greta får ett pris så går pengarna till stiftelsen? Vem avgör i sista hand hur pengarna skall spenderas om t.ex. Greta och styrelsen har olika uppfattningar? Kan stiftelsen i princip dela ut pengar till det som Greta inte gillar? Då måste hon i alla fall ha rätt att dra tillbaka rätten att använda hennes namn? Är inte stiftelser ofta ett sätt att gömma information? Stadgarna är hemliga. Likaså vem som tillsätter styrelsen kan hemlighållas. Styrs inte tidningen The Guardian av en stiftelse?

https://uvell.se/2021/01/15/ud-och-greta-thunberg/

https://uvell.se/wp-content/uploads/.../styrelsen.png

Styrelseordföranden har det förpliktigande namnet von Euler-Chelpin som liksom Arrhenius faller tillbaka på Nobelpristagare!

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_von_Euler-Chelpin

LinkedIn

Jobbar även på Psykosyntesakademin ! (vad det nu är)

https://www.expressen.se/nyheter/kli...de-stiftelse-/

Aktivisterna kontrolleras förmodligen från Bryssel

direkt ur google

Nog grävt för i kväll. Andra får ta över.

Har för mig att IKEA också drivs i form av stiftelse och anledningen påstås vara att smita undan skatt …

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in