Citat:

Ursprungligen postat av 
AskMeAboutJesus

Jag tänkte inte så mycket på skuldkänslor eller skamkänslor. Det ska till underverk och mirakel för att mobbare ska känna sånt. En del i tråden vet nog inte ens om att de mobbar Greta. 
Jag tänkte mer på revanschism, när den de tryckt ned reser sig skyhögt över dem alla, socialt sett. 
Jag har ingen aning om hur Greta färdades mellan Kungsholmen och Södertälje. Bil, pendeltåg eller skolskjuts kanske? Hon syns nog inte så mycket nu heller. Eller får du rapporter om hennes rörelser på stan?

Vad som ger social status varierar väldigt mellan olika människor. Bland dem som beundrar kändisar som uppmärksammas av media har 
Greta™ givetvis mycket hög social status. Bland oss som ser till prestationer har kändisar ingen som helst social status. Och den sociala statusen eroderas även med tiden. De flesta av oss avgudar inte popmusiker för prestationer som ligger 50 år bakåt i tiden. Den revanschism du hänvisar till handlar väl i så fall om 
Greta™:s egen självkänsla, inte om hur hennes tidigare mobbare mår?
Bil är det mest troliga. Pendeltåg är ytterst osannolikt, då ingen har sett henne åka kommunalt, trots massiv exponering i media. Skolskjuts är fullständigt uteslutet. Det enda sättet att få kommunen att betala för skolskjuts är om eleven 
måste gå i en specifik skola, istället för den närmaste. Skolskjuts till resursskolan i Bergshamra är ett sådant exempel. Skolskjuts till en vanlig skola i en annan kommun finns inte på kartan. Och frågan kvarstår: 
Varför Kringlaskolan?