2021-11-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Ha ha, vilket skämt du är. Greta är globalt känd. Världsledare - både de som gillar eller inte gillar henne kommenterar. Påhejad av Påven och Schwartzenegger, och toppolitiker, kritiserad av Putin och Trump. Alla känner till och förhåller sig till Greta.

Bianca Ingrosso och Jocke & Jonna sa du....?

Jag pratade om Sverige Jag hör aldrig någon ens nämna hennes namn Varken bland barn eller vixna. Barnen pratar om massa annat bla Jocke/ Jonna .Vet flertalet tonåringar som köper Biancas smink tex. Men Greta nämns som sagt var aldrig. Det är som att hon inte existerar.

Däremot när hon gapade om att husen brinner,ångest och panik. Då var det några barn som hade hört det från äldre barn. Inte jättekul att trösta barn som blivit rädda och föräldrarna var bra förbannade på Greta Fan på ren svenska vad ledsen och arg jag var när jag kom hem från jobbet.

Tack och lov har hon lagt av med dom meningarna.
2021-11-13, 16:21
Medlem
https://klimatsans.com/2021/11/13/pr...ing-med-greta/

Nytt blåsväder för Greta?

Citat:

Gretas segelbåt till FN:s toppmöte i New York 2019

Nu avslöjas en organisation för samordning av propagandan för “klimatkrisen”. Avslöjandet görs av nyhetsbyrån Politico, som arbetar internationellt med politiska nyheter. Den ägs delvis av förlagshuset Axel Springer och är politiskt oberoende.

Citat:
Politico.eu skriver om GSCC, Global Strategic Communication Council, ett nätverk med ca 100 PR-konsulter i 20 länder som samarbetar för att ”möta Klimatkrisen”. De har under många år arbetat anonymt med att ex.vis anordna presskonferenser för Greta Thunberg (i Plymouth innan båtresan till FN, i Natural History Museum innan Glasgow mötet, etc). Tom Brookes, vd för GSCC, har tidigare arbetat med PR för Apple, Microsoft och European Climate Foundation, en filantropisk institution för att leda EU till net-zero utsläpp. Sedan Politico börjat ställa frågor till GSCC för en månad sedan, har de uppdaterat sin hemsida gsccnetwork.org med att beskriva sina stora internationella samarbetspartners och donatorer, till exempel Hewlett och IKEA Foundations. Budgeten sägs vara 150 – 200 miljoner SEK.

Citat:
Efter Parismötet ökade GSCC trycket genom att använda unga aktivister som Greta Thunberg och att börja tala även om bränder och översvämningar. Politico uppmanar forskare att studera Gretas inkommande epost för att se omfattningen av samarbetet.

Gretas e-post, är det kanske Svantes ...?
2021-11-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta ifrågasätter varför "vuxna" ägnar sig åt att hata och hota unga som förespråkar vetenskap.
Och det har hon väl rätt i, om en vuxen vill bli tagen på allvar så kritiserar man väl då detta på ett vuxet sätt. Inte genom hat och hot.
Greta fick under en tid ta imot mycket utav de båda.

Förra året var det dödligaste för klimat och miljöaktivister över 220 stycken mördades.
https://www.theguardian.com/commenti...ts-environment

Även Gretas F4F kollega den Colombianske lillkillen Fransisco Vera har fått ta imot mycket grymma hot. Fransisco var inne på COP26 mötet. Han deltog även i de stora demonstrationerna på Glasgows gator. Det verkar som ett av de stora minnena han tar med sig från resan var att få träffa Greta.

https://www.tellerreport.com/life/2021-11-06-francisco-vera--the-threatened-child-who-is-inspired-by-greta-thunberg--"be-influencers-of-nature".H1ek1DI7DK.html

Därför att Greta inte förespråkar vetenskap, är det verkligen så svårt att förstå?

Om man gör sig omaket att läsa de 8 forskarna i DN, varav två IPCC-medarbetare, begriper man det.

Ett annat exempel, som tydligen inte kan framföras tillräckligt ofta. (Mina fetningar)

https://sverigesradio.se/artikel/7365487

Citat:
Det finns samtidigt vissa som kritiserar Greta Thunberg. En av dem är professor Michael Tjernström vid Stockholms universitet, som forskar om väder och klimat. Han säger till Ekot att Greta ibland överdriver och skräms i onödan:

Det här är ingenting annat än alarmism. Man måste vara lite försiktig med vad man säger också.

Samtidigt tycker Michael Tjernström att Greta Thunberg även gör bra saker. För han gillar att hon försöker påverka människor att bli mer miljövänliga:

– Den opinionsskapande insats Greta har gjort, den går inte att ta ifrån henne. Den är helt fantastisk och den står jag helt och hållet bakom. Och jag står helt och hållet bakom hennes uttalande att man måste lyssna på forskningen. Det är bara lite problematiskt när jag tycker att hon ibland inte lyssnar själv på forskningen.

Lägg, utöver hennes osakliga skrämselpropaganda, därtill hennes vänsterpolitiska uttalanden så borde det vara kristallklart för vem som helst att hon får kritik.

Men visst, kalla allt för "hatare" om ni tvunget ska göra det så enkelt för er.

Det där med mördade klimatkämpar visar sig också lite mer mångfasetterat när man läser om det. Det handlar ofta om kamp om naturtillgångar och liknande.
2021-11-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Nu börjar det hända grejer
2021-11-13, 16:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Därför att Greta inte förespråkar vetenskap, är det verkligen så svårt att förstå?

Om man gör sig omaket att läsa de 8 forskarna i DN, varav två IPCC-medarbetare, begriper man det.

Ett annat exempel, som tydligen inte kan framföras tillräckligt ofta. (Mina fetningar)

https://sverigesradio.se/artikel/7365487

Lägg, utöver hennes osakliga skrämselpropaganda, därtill hennes vänsterpolitiska uttalanden så borde det vara kristallklart för vem som helst att hon får kritik.

Men visst, kalla allt för "hatare" om ni tvunget ska göra det så enkelt för er.

Det där med mördade klimatkämpar visar sig också lite mer mångfasetterat när man läser om det. Det handlar ofta om kamp om naturtillgångar och liknande.
Du menar de 8 forskare som säger.

"Det krävs tveklöst krafttag, för även utan undergångsscenarier är det illa nog. Uppfattningen att ”det är ingen fara, vi kan köra på som tidigare” är diametralt motsatt det vi som forskare kommit fram till"
2021-11-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Man utloggas om datorn stängs av. Om det är som du säger så har inte Greta stängt av datorn utan den har stått på fast hon inte varit hemma.
Greta™ lämnar datorn igång när hon inte är hemma. Begriper hon inte att den drar el i onödan då? Begriper hon inte att datorns livslängd minskar, vilket bidrar till ökad konsumtion? Är Greta™ en klimatskurk av värsta sort?
2021-11-13, 17:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Tja, de enda direkta kopplingar till Greta som nämns i artikeln är att de anordnade en presskonferens till henne innan Atlantenresan i Plymouth samt att man hjälpte till med coordinering i London vid ett samling av nyhetsbyråer innan COP26. Sen verkar det inte vara nåt direkt mer.
Det är ju ett fint gäng ändo, så det är svårt att veta vad kritiken går ut på. Man hjälper klimatforskarna.

I övrigt säger man.
Citat:
Brookes insisted that his PR pros aren’t helping any of the media-savvy Gen Z stars with messaging. Thunberg, he said, “taught us more about communications than we’ve ever taught her.”

En intressant text i övrigt.
Här en länk till orginalartikeln.
https://www.politico.eu/article/the-...oils-playbook/

Ifall man inte vill klicka på länken till Klimatsans
Citat:
Klimatsans har tidigare av forskare på Chalmers pekats ut som ett exempel på kanaler som på ett organiserat sätt sprider och understödjer klimatförnekelse.
2021-11-13, 17:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tja, de enda direkta kopplingar till Greta som nämns i artikeln är att de anordnade en presskonferens till henne innan Atlantenresan i Plymouth samt att man hjälpte till med coordinering i London vid ett samling av nyhetsbyråer innan COP26. Sen verkar det inte vara nåt direkt mer.

Det där att GSCC hjälpt Greta är egentligen gamla nyheter och vi har kunnat läsa om det länge på nätet. T.ex:

Citat:
2019-09-25

Thunberg also has help managing the flood of invitations and interview requests. Climate-oriented communications firms Climate Nexus and GSCC help handle media inquiries, free of charge.

https://www.france24.com/en/20190925...imate-movement
Citat:
2020-03-04

A member of the GSCC network who organised, pro bono, the media coverage of her departure from Plymouth, told me: "She’s quite exceptional for knowing her own mind and what she wants to do and how she wants to do it. She just wouldn’t accept any outside interference with that. It would be completely alien to her."

https://www.newstatesman.com/uncateg...climate-change

Men håller med. Det var en intressant artikel.
2021-11-13, 17:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
John Kerry tycker att Greta har fel om greenwashing.
John Kerry sa också att han var nöjd över att folkets marsch och demonstranterna var på plats på mötet, även om han inte haft tid att se och höra demonstrationerna på grund av alla förhandlingar.

Amerikanen gav också, om än lite motvilligt, ett svar på frågan om han höll med svenska Greta Thunbergs kritik om att hela klimatmötet i Glasgow var ”greenwashing” och en ”två veckors festival för 'business as usual'”.

– Jag håller inte med henne, naturligtvis. Och ni kommer att märka det när ni ser vad som händer här på mötet till slut. (SvT)
Det blir nog Greta som får rätt för hittills har absolut ingenting påverkat den Keelingkurva som driver på den globala uppvärmningen.
2021-11-13, 17:46
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag pratade om Sverige Jag hör aldrig någon ens nämna hennes namn Varken bland barn eller vixna. Barnen pratar om massa annat bla Jocke/ Jonna .Vet flertalet tonåringar som köper Biancas smink tex. Men Greta nämns som sagt var aldrig. Det är som att hon inte existerar.

Däremot när hon gapade om att husen brinner,ångest och panik. Då var det några barn som hade hört det från äldre barn. Inte jättekul att trösta barn som blivit rädda och föräldrarna var bra förbannade på Greta Fan på ren svenska vad ledsen och arg jag var när jag kom hem från jobbet.

Hur visste så korkade barn ens vad "brinner" betyder? Om man är så pass stor att man vet vad det betyder så ser man väl att husen inte brinner.
2021-11-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Hur visste så korkade barn ens vad "brinner" betyder? Om man är så pass stor att man vet vad det betyder så ser man väl att husen inte brinner.

Men snälla nån
2021-11-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni

Mina barn är jämnåriga med Greta™ och de vittnar om att ingen någonsin pratar om Greta™. (Eller om klimatet heller för den delen.) Greta™ är ett medialt fenomen, de flesta bryr sig helt enkelt inte. (Det är kanske därför som MP ligger nära 4%-spärren?) Samma som med Malenas internationella karriär, den existerade aldrig på riktigt. Världsberömd i hela SVT.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in