2021-08-18, 20:50
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gretas farfar hette Olof Thunberg och gjorde rösten till Bamse samt Shere Khan i Djungelboken.

Olof Thunberg är barn till Svante Arrenius, så Svante Arrenius är då alltså Gretas farfarsfar?
2021-08-18, 20:53
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Speciellt bra financial investor verkar han inte vara då WDHT gick 11 miljoner minus förra året och tillgångarna i bolaget är mindre än vad Greta brukar skänka bort.
Så gick det för honom.
Ojdå. Jag har sett hans namn här några gånger och jag trodde att han var en rik 60-årig man med det typiska röda ansiktet fem år innan de super ihjäl sig. Tur för denne unge mannen då att det gick som det gick.
2021-08-18, 20:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Olof Thunberg är barn till Svante Arrenius, så Svante Arrenius är då alltså Gretas farfarsfar?
Nej Olofs far hette Fritz Thunberg modern Elsa.
Fritz tog namnet Thunberg från sin mors flicknamn. Augusta Margareta Thunberg
Svante Arrenius mor hette Carolina Christina Thunberg i flicknamn, så han tillhör Thunbergsläkten. Exakt hur han och Greta är släkt kanske någon annan kan svara på.
Svante Arrenius var den första svenska nobelpristagaren och upptäckte växthuseffekten.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-18 kl. 21:00.
2021-08-18, 23:00
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta ville EJ ta animaliska järntabletter, som innehöll järn som kom från djur. Till slut hittade jag då åt henne istället en vegansk variant av järnmixturen Blutsaft. Då morrade Greta att hon ogärna tog flytande medicin och naturmedicin!
Detta är alltså den person som vet vad som är bäst för världen? Greta kan ju inte ens ta hand om sig själv. Vad gör föräldrarna då?
2021-08-18, 23:18
Medlem
Varför får vi inte veta vilka betyg Greta™ fick efter ÅK1 i gymnasiet? Det var ju ett väldigt tjat om hennes betyg från grundskolan, trots att de bara motsvarade genomsnittet av betygen för dem som blev antagna till naturvetenskapliga programmet på Procivitas Gymnasieskola i Malmö det året. (I den klassen hade hon i ordets rätta bemärkelse varit en medelmåtta.) Och varför valde hon att läsa samhäll istället för natur? Obegripligt. Vem kan förklara? Varför valde hon inte någon gymnasielinje som faktiskt är krävande? Polhemsskolan i Lund erbjuder exempelvis naturprogrammet med inriktning spetsutbildning fysik. (Visst, de flesta eleverna har föräldrar som är fysiker, men trots det hoppar hälften av, eftersom det är en så krävande utbildning.) Men efter allt tjat om hur hypersmart och begåvad Greta™ är: Varför har hon då inte valt en utbildning i paritet med den extrema begåvning som hon påstås besitta? Det tycker jag är konstigt. Eller är Greta™ rädd för att utbilda sig inom naturvetenskap, för att hon då kommer att upptäcka att hon är ledare för en foliehattssekt?

Sedan kommer frågan om hennes kropp. Nu är hon ju myndig och kan trotsa sin sinnessjuka mamma Malena. Varför går hon inte in i en hormonbehandling så att hon kan komma in i puberteten och bli kvinna? Hon är 18 år, vill hon verkligen stanna kvar i en dvärgväxt barnkropp resten av livet? Det är direkt sorgligt att se. Att föräldrar (ja det är väl Malena jag tänker på) ostraffat kan utnyttja ett barn på det viset är fruktansvärt. Malena Fritzl.
2021-08-18, 23:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Varför får vi inte veta vilka betyg Greta™ fick efter ÅK1 i gymnasiet? Det var ju ett väldigt tjat om hennes betyg från grundskolan, trots att de bara motsvarade genomsnittet av betygen för dem som blev antagna till naturvetenskapliga programmet på Procivitas Gymnasieskola i Malmö det året. (I den klassen hade hon i ordets rätta bemärkelse varit en medelmåtta.) Och varför valde hon att läsa samhäll istället för natur? Obegripligt. Vem kan förklara? Varför valde hon inte någon gymnasielinje som faktiskt är krävande? Polhemsskolan i Lund erbjuder exempelvis naturprogrammet med inriktning spetsutbildning fysik. (Visst, de flesta eleverna har föräldrar som är fysiker, men trots det hoppar hälften av, eftersom det är en så krävande utbildning.) Men efter allt tjat om hur hypersmart och begåvad Greta™ är: Varför har hon då inte valt en utbildning i paritet med den extrema begåvning som hon påstås besitta? Det tycker jag är konstigt. Eller är Greta™ rädd för att utbilda sig inom naturvetenskap, för att hon då kommer att upptäcka att hon är ledare för en foliehattssekt?

Sedan kommer frågan om hennes kropp. Nu är hon ju myndig och kan trotsa sin sinnessjuka mamma Malena. Varför går hon inte in i en hormonbehandling så att hon kan komma in i puberteten och bli kvinna? Hon är 18 år, vill hon verkligen stanna kvar i en dvärgväxt barnkropp resten av livet? Det är direkt sorgligt att se. Att föräldrar (ja det är väl Malena jag tänker på) ostraffat kan utnyttja ett barn på det viset är fruktansvärt. Malena Fritzl.
Du vet väl inte vad Greta har valt att läsa.
2021-08-19, 00:00
Medlem
Citat:
Enligt Inspiratoeren läser hon samhäll. Har du annan information? Låt höra!
2021-08-19, 00:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det kommer nog fram när hon tagit studenten.
2021-08-19, 00:06
Moderator
oilslicks avatar
Citat:

Inspiratoeren nämnde väl Samhäll?

Sen om det stämmer vet jag inte.

EDIT: Tvåa på den.
2021-08-19, 00:08
Medlem
Citat:
Det kommer nog fram när hon tagit studenten.
Om hon tar studenten.
2021-08-19, 04:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
När hon läste ett år med invandrarna i orten postades hennes betyg en gång i veckan. Nu är det tvärtyst, så förmodligen är hon tillbaka på snobbskolan i innerstan med privatlärarinna på Östermalm.
2021-08-19, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om det är Gretas farfar vet jag inte, men jag vet att det är Wolds pappa.

Hon är barnbarn, enligt en snabbkoll på Wikipedia. Han dog tydligen 1927 och hon föddes först 1955 så ekvationen går inte ihop annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Detta är alltså den person som vet vad som är bäst för världen? Greta kan ju inte ens ta hand om sig själv. Vad gör föräldrarna då?

Ja visst är det omtänksamt av Inspiratoeren att söka upp psykologer, läkare, kosttillskott osv. åt Greta men frågan är varför inte hennes föräldrar inte tar hand om det.

Citat:

I en Aftonbladet-artikel från i höstas stod det att hon läste ”samhällsvetenskapliga ämnen”, vilket jag tror Inspiratoeren sedermera har bekräftat. Inte ”programmet” utan enstaka ämnen, som jag tolkade det. Anpassad studiegång. Ungefär som kungafamiljen kanske som väl fått väldigt skräddarsydda lösningar?

Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Hon läser Samhäll och hamnar sedan på Samhall. Skura golv på Ikea orkar hon iofs inte med eftersom hon inte äter något annat än hummus och avokado.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När hon läste ett år med invandrarna i orten postades hennes betyg en gång i veckan. Nu är det tvärtyst, så förmodligen är hon tillbaka på snobbskolan i innerstan med privatlärarinna på Östermalm.

Undrar om det inte var Greta själv som triumferande viftade med dem? Rätta mig om jag har fel.

Hon har väl inte tid att fokusera på skolan eftersom hon får så mycket mail att hon hade behövt två privatsekreterare och måste tvingas läsa så mycket forskningsrapporter för att hålla sig ajour med … ja, med vad då?

*

Inspiratoeren, jag håller på och läser en bok om klimatet (vilket ni i F4F kanske inte gör). Där står det att metan är en 30 gånger mer potent växthusgas än koldioxid och att risodling står för 10 % av de globala utsläppen.

Mitt förslag är att ni kräver att västvärlden ska sluta konsumera ris. We need to treat the crisis as a crisis och ingen av oss kommer att svälta ihjäl. (Däremot riskerar kanske hundratals andra miljoner människor att göra det om det skulle förbjudas helt.) Te, kaffe och kakao följer förstås med av bara farten. Mindre dieselolja förbrukas dessutom när dessa långa frakter förbjuds. Vilka underbara win-win-situationer

Om ni verkligen menar allvar så måste ni ju se den större bilden och vända på alla stenar för att göra skillnad. Då hade det också varit lättare att ta er på allvar.

För det kan väl ändå inte vara så att ni bara protesterar mot sådant som Greta själv ogillar och ändå inte hade tänkt konsumera?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in