2021-07-04, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Du läste den mycket intressanta texten om särbegåvade som Greta mycket slarvigt. Angav tydligt sist att artikeln kommer från skriften Genier och andra.

Citatet som jag angav ovan kommer från en välkänd forskare, Professor Marianne Thormählen, Humanistiska och teologiska fakulteterna på Lunds Universitet, som har skrivit den av mig citerade artikeln i denna skrift!

Skriften med sina programöversikter utgavs med anledning av Humanist- och teologdagarna i Lund 2015-04-17--2015-04-18!
Humanister har en helt annan syn än naturvetare. Det kände du väl till? Guds existens går som bekant varken att bevisa eller motbevisa. Jag undrar fortfarande hur man kan tro på att Greta™ skulle ha kunnat tillägna sig den hälsosamma skepticism som normalt tar många år att nå fram till. När jag läser uttalanden från Greta™ förefaller hon tvärtom vara dogmatisk och utan minsta tvekan.
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta tar plats och ges plats. Hon hatar inte invandrare och hennes mamma har uttryckt sig ogillande om Sverigedemokraterna, trots att JÅ röstade på henne i Eurovision Song Contest i Moskva.

Och hon påvisar dårskapen med tanken på de rika ländernas eviga tillväxt och andra vanföreställningar.
De rika länderna har en negativ tillväxt pga vikande födelsetal. De fattiga länderna har en exponentiell tillväxt pga extremt höga födelsetal. Det kanske någon borde berätta för Greta™? Innan man börjar fundera på lösningar så är det en fördel att i möjligaste mån ha gjort klart för sig hur omvärlden för närvarande är beskaffad. Om Greta™ felaktigt tror att tillväxten sker i den rika delen av världen, så kommer givetvis hennes förslag till lösningar att leda fel.
2021-07-04, 07:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Och du anklagar andra för ”halmgubbar” ... Finns väl ingen som anklagat Greta för att hata invandrare?

JÅ kunde inte rösta på Malena i Eurovision med mindre han var utomlands - men det var han kanske? Möjligt att han röstade i den svenska uttagningen. Men vad har det med någonting att göra?

När vi ändå är OT så består en mycket stor del av SD:s väljare av LO-medlemmar och övrig arbetarklass som känner sig svikna av sossarna. Det borde man känna respekt för och bemöta. Divan Malena Ernman känner bara förakt, anklagar dem för nazism och vräker ur sig floskler. Om jag minns rätt upphörde hennes vurmande om öppna gränser efter Akilovs dåd, bara några km från hennes eget hem. Efter det blev det klimathysteri för hela slanten.

Kina är en ekonomisk och politisk supermakt med snabb expansion även i flera afrikanska länder och dessutom världens största utsläppare av CO2, om jag inte minns fel. Greta har inga problem med att de fortsätter på den inslagna vägen. Däremot är hon väldigt dömande mot sina landsmän. Många som plågas av t.ex värk, hudsjukdomar eller luftvägsbesvär har haft stor glädje av att flyga till Kanarieöarna på vinterhalvåret. Det vill Greta förbjuda.

Hon vill förbjuda alla CO2-utsläpp utom sina egna. Det kommer inte gå. Hur ska hon kunna posta på Facebook, Instagram och Twitter när nästa elbrist inträder?

För att vara ”geni” har hon extremt dåligt konsekvenstänk.
Ett “geni” tar sig igenom skolsystemet på nolltid, Greta kladdar runt i gymnasiet och gick ut grundskolan vid samma ålder som alla andra, trots anpassad ( förenklad) studiegång.
2021-07-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett “geni” tar sig igenom skolsystemet på nolltid, Greta kladdar runt i gymnasiet och gick ut grundskolan vid samma ålder som alla andra, trots anpassad ( förenklad) studiegång.

Inget blir heller bättre av att det presenteras olika versioner av hennes tidigare skolgång. Snart borde väl f.ö. hennes omdömen från gymnasiet valsa runt i medierna? Fortfarande anpassad skolgång, kan man tänka.

Personligen tycker jag det är lågt av henne att låtsas som om hon fortfarande strejkar från undervisningen. Även Inspiratoeren har väl bekräftat att hon har slutat. Dvs Greta strejkar inte själv men anser att andra ska göra det.

Dubbelmoral a’ la hycklande vänstern. Är det så mycket att hylla egentligen? Och hur konstruktivt är det att strejka från sin utbildning?
2021-07-04, 08:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Inget blir heller bättre av att det presenteras olika versioner av hennes tidigare skolgång. Snart borde väl f.ö. hennes omdömen från gymnasiet valsa runt i medierna? Fortfarande anpassad skolgång, kan man tänka.

Personligen tycker jag det är lågt av henne att låtsas som om hon fortfarande strejkar från undervisningen. Även Inspiratoeren har väl bekräftat att hon har slutat. Dvs Greta strejkar inte själv men anser att andra ska göra det.

Dubbelmoral a’ la hycklande vänstern. Är det så mycket att hylla egentligen? Och hur konstruktivt är det att strejka från sin utbildning?
Eller att insistera på att resa runt världen för att ”se” klimatförändringarna. Greta fortsätter således att generera ett CO2 avtryck som en elefantflock av egoistiska skäl. Samtidigt mässar hon och hennes hanterare att vi andra inte skall resa och måste ändra livsstil.
George Orwells djurfarmen borde ges till Greta för noggranna studier.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-07-04 kl. 09:11.
2021-07-04, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller att insistera på att resa runt världen för att ”se” klimatförändringarna. Greta fortsätter således att generera ett CO2 avtryck som en elefantflock av egoistiska skäl. Samtidigt mässar hon och hennes hanterade att vi andra inte skall resa och måste ändra livsstil.
George Orwells djurfarmen borde ges till Greta för noggranna studier.

Ja, det är för mig helt ofattbart att Gretas fans inte ser egoismen och dubbelmoralen. ”Greta vill ju bara Rädda Planeten och Lever Som Hon Lär”, jo tjena. Hon flyger inte, vilket lika gärna kan bero på flygrädsla som flygskam. Hon har ätstörningar, som hon skyller på den dumma koldioxiden. I övrigt lever hon som hon vill och skambelägger andra.

Likheterna med religion och religiös dyrkan kommer fram alltmer i debatten. De som inte är pålästa tror att det handlar om strikt naturvetenskap. En del tror till och med att forskarkåren är enig, att klimatfrågan är löst och att Parisavtalet är nyckeln till framgång och till ”ett stabilt klimat”. Okunnigheten är monumental och den nakna kejsaren är Greta själv och hennes entourage med vänsterungdomar och några äldre herrar.
2021-07-04, 09:42
Medlem
Den här undersökningen från september förra året hade jag missat.

Om du tänker på nu levande personer i världen idag, vilken person [man eller kvinna] beundrar du mest?

Här är vad svenskar tyckte om andra svenskar:

1. Greta Thunberg
2. Kronprinsessan Victoria
3. Jimmie Åkesson
4. Ebba Busch Thor
5. Jonas Sjöstedt
6. Mia Skäringer
7. Kung Carl XVI Gustaf
8. Zlatan Ibrahimowic
9. Stefan Löfven
10. Margot Wallström

https://dagensopinion.se/artikel/you...fan-lofven-s/8

Undersökningen har genomförts i 42 länder bland 45 000 personer. Yougov delar upp listan i en manlig och kvinnlig lista och Greta var enda svensk på internationella listan.
Senast redigerad av lehs 2021-07-04 kl. 10:13.
2021-07-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Humanister har en helt annan syn än naturvetare. Det kände du väl till? Guds existens går som bekant varken att bevisa eller motbevisa. Jag undrar fortfarande hur man kan tro på att Greta™ skulle ha kunnat tillägna sig den hälsosamma skepticism som normalt tar många år att nå fram till. När jag läser uttalanden från Greta™ förefaller hon tvärtom vara dogmatisk och utan minsta tvekan.

De rika länderna har en negativ tillväxt pga vikande födelsetal. De fattiga länderna har en exponentiell tillväxt pga extremt höga födelsetal. Det kanske någon borde berätta för Greta™? Innan man börjar fundera på lösningar så är det en fördel att i möjligaste mån ha gjort klart för sig hur omvärlden för närvarande är beskaffad. Om Greta™ felaktigt tror att tillväxten sker i den rika delen av världen, så kommer givetvis hennes förslag till lösningar att leda fel.
Greta vet väl om, att om man noggrant har definierat och klarlagt ett problem, så har man oftast hälften av lösningen på problemet!

En viss hälsosam skepsis har hon redan, särskilt mera privat. Greta funderar en hel del på andras motiv och bevekelsegrunder, t ex vad som driver många folkvalda och vad de motiveras av. Detta visade hon även goda prov på i sitt senaste stora internationella digitala tal på Wienmötet, ett verkligt välformulerat och inspirerande tal. Greta undrar mycket över varför många lär på ett sätt, men lever på ett ofta helt annat motsatt sätt! Det skrev hon om redan i sitt första flygblad för tre år sedan!

Sedan kan säkert Greta än mer utveckla sitt kritiska tänkande, men hon är redan på god väg. Visst är en forskarutbildning många gånger ett bra medel, att utveckla sitt kritiska tänkande på, men det är långtifrån det enda medlet här! Även unga kan tänka fritt!

-Ett bra sätt att träna kritiskt tänkande, är att någon spelar djävulens advokat, och argumenterar tvärs emot de övriga. Sådana rollspel kan lära deltagarna en hel del och sker även på hög nivå inför viktiga beslut. Tror att Greta med sitt dramatiska intresse, gärna deltar i sådana rollspel och simuleringar i framtiden.

Tyvärr har sådana värdefulla simuleringar för tänkbara krissituationer varit sällsynta i det svenska regeringskansliet, som behöver lära sig mera om operationsanalys!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-07-04 kl. 14:59.
2021-07-04, 14:41
Medlem
Citat:
Och du anklagar andra för ”halmgubbar” ... Finns väl ingen som anklagat Greta för att hata invandrare?

JÅ kunde inte rösta på Malena i Eurovision med mindre han var utomlands - men det var han kanske? Möjligt att han röstade i den svenska uttagningen. Men vad har det med någonting att göra?

När vi ändå är OT så består en mycket stor del av SD:s väljare av LO-medlemmar och övrig arbetarklass som känner sig svikna av sossarna. Det borde man känna respekt för och bemöta. Divan Malena Ernman känner bara förakt, anklagar dem för nazism och vräker ur sig floskler. Om jag minns rätt upphörde hennes vurmande om öppna gränser efter Akilovs dåd, bara några km från hennes eget hem. Efter det blev det klimathysteri för hela slanten.

Kina är en ekonomisk och politisk supermakt med snabb expansion även i flera afrikanska länder och dessutom världens största utsläppare av CO2, om jag inte minns fel. Greta har inga problem med att de fortsätter på den inslagna vägen. Däremot är hon väldigt dömande mot sina landsmän. Många som plågas av t.ex värk, hudsjukdomar eller luftvägsbesvär har haft stor glädje av att flyga till Kanarieöarna på vinterhalvåret. Det vill Greta förbjuda.

Hon vill förbjuda alla CO2-utsläpp utom sina egna. Det kommer inte gå. Hur ska hon kunna posta på Facebook, Instagram och Twitter när nästa elbrist inträder?

För att vara ”geni” har hon extremt dåligt konsekvenstänk.
FEL, på senaste tiden har Greta kritiserat Kina så hårt, både för sina mycket stora utsläpp av Co2 och stora miljöförstörelse, och för mycket stora brister vad gäller de mänskliga rättigheterna, särskilt för unga, att hon även offentligt sagt, att hon tvivlar starkt på att hon någonsin kommer att bli insläppt i Kina!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-07-04 kl. 15:01.
2021-07-04, 14:48
Medlem
Citat:
”Det är liksom lite hej och hå över det hela”, skriver Kajsa Ekis Ekman, själv vänster.

All världens nationalekonomer är på fel spår men den här snubben skulle kunna göra världen till en bättre plats.

Ungefär som Greta, då. Om vi fortsätter att lägga ner kärnkraften och alla kolkraftverk (utom de som byggs i Kina) och låter Svante ladda sin Tesla med el från vindkraft och solpaneler så kommer det att bli SÅ bra. Vi kanske till och med kan nå målen i Parisavtalet?

Inspiratoeren: Jag var några år sen på studiebesök vid vindkraftparken ute i Öresund. Där fick jag till min förvåning höra att vindsnurrorna bara har en livslängd på 25 år.

Snart är vi där. Men enligt dig och Greta får de inte ersättas av nya, eftersom CO2-utsläppen måste ner till noll.

Är ni beredda på elbrist och ransonering för att uppfylla er dröm? Har ni tänkt på konsekvenserna?

För att vara ”geni” tycks Gretas logiska förmåga inte helt ligga i topp.
Greta har vad jag vet aldrig sagt, att vindkraftverk inte får ersättas! Vad jag vet finns det nya slags vindsnurror med ställbara blad, som har lite längre teknisk livslängd.
2021-07-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Den här undersökningen från september förra året hade jag missat.

Om du tänker på nu levande personer i världen idag, vilken person [man eller kvinna] beundrar du mest?

Här är vad svenskar tyckte om andra svenskar:

1. Greta Thunberg
2. Kronprinsessan Victoria
3. Jimmie Åkesson
4. Ebba Busch Thor
5. Jonas Sjöstedt
6. Mia Skäringer
7. Kung Carl XVI Gustaf
8. Zlatan Ibrahimowic
9. Stefan Löfven
10. Margot Wallström

https://dagensopinion.se/artikel/you...fan-lofven-s/8

Undersökningen har genomförts i 42 länder bland 45 000 personer. Yougov delar upp listan i en manlig och kvinnlig lista och Greta var enda svensk på internationella listan.
Här är Yougovs egen sida om världens mest beundrade personer 2020. En bit ner på sidan kan man se vad de olika ländernas paneler tyckte och det verkar som att Greta finns med på alla 42 ländernas listor. T.o.m på Kinas lista!

https://yougov.co.uk/topics/internat...t-admired-2020
2021-07-04, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta vet väl om, att om man noggrant har definierat och klarlagt ett problem, så har man oftast hälften av lösningen på problemet!

En viss hälsosam skepsis har hon redan, särskilt mera privat. Greta funderar en hel del på andras motiv och bevekelsegrunder, t ex vad som driver många folkvalda och vad de motiveras av. Detta visade hon även goda prov på i sitt senaste stora internationella digitala tal på Wienmötet, ett verkligt välformulerat och inspirerande tal. Greta undrar mycket över varför många lär på ett sätt, men lever på ett ofta helt annat motsatt sätt! Det skrev hon om redan i sitt första flygblad för tre år sedan!

Sedan kan säkert Greta än mer utveckla sitt kritiska tänkande, men hon är redan på god väg. Visst är en forskarutbildning många gånger ett bra medel, att utveckla sitt kritiska tänkande på, men det är långtifrån det enda medlet här! Även unga kan tänka fritt!

-Ett bra sätt att träna kritiskt tänkande, är att någon spelar djävulens advokat, och argumenterar tvärs emot de övriga. Sådana rollspel kan lära deltagarna en hel del och sker även på hög nivå inför viktiga beslut. Tror att Greta med sitt dramatiska intresse, gärna deltar i sådana rollspel och simuleringar i framtiden.

Tyvärr har sådana värdefulla simuleringar för tänkbara krissituationer varit sällsynta i det svenska regeringskansliet, som behöver lära sig mera om operationsanalys!
Jag har undervisat tillräckligt många år på universitet för att konstatera att unga ytterst sällan kan tänka fritt. Det är inte så vanligt bland äldre heller, men bland unga är det lika vanligt som hönständer. De studenter med rörligast intellekt brukar vara de som har ett tiotal års arbetserfarenhet när de kommer till universitetet. De som kommer direkt från gymnasiet brukar ha ett intellekt som är ungefär lika smidigt som en termos. Med tanke på hur dogmatiskt och enkelspårigt Greta™ uttrycker sig, ser jag inga som helst spår av att hon kan tänka fritt och självständigt. Hon rabblar snarare det som hennes handlers har bett henne att lära sig utantill.
2021-07-04, 18:41
Medlem
boqpods avatar
Intressant att se att påfallande många ändå tycks se Greta som ett geni.

Har ni glömt hur allt började?
- en flicka med panik över den globala uppvärmningen som det gick dåligt för j skolan.
Hennes växande panik över sin framtid gjorde att hon satte sig med en skylt (skrev hon ens den själv?) och satte sig intill Riksdagshuset.

Media fick upp ögonen för detta, säkert med hjälp av olika kontaktsökningar till dess redaktioner från Gretas närmaste. Mamma har väl direktnummer till varende en av dem? och artiklarna om denna lilla Greta var ett faktum.
Passade bra då miljön var i medias fokus och det fanns inte
Yrket annat att rapportera om.

Greta tillförde INGENTING i debatten utan satt bara med sin skylt och svamlade om jordens undergång.
Allt eftersom veckorna gick växte intresset för Greta och därigenom behovet av substans i det hon sade.

Substansen i det hon senare kom att framföra har inte hon tillfört. Hon har enbart lyft fram fakta som hon fått presenterat för sig från andra och presenterat detta med stora känslor.

Och det är väl den enda ”kunskap” hon besitter i detta sammanhang - känslor.

Hon är ett ansikte utåt för en sakfråga, inget geni eller någonting annat för den delen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in