2020-04-11, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Diktatur!

Då kan man fråga sig vilket styrelseskick eller statsskick som Greta föredrar? Hon har uppenbarligen ratat diktatur och republik. Då kan man anta att hon också ratar en monarki där landet har en kung eller drottning som statschef.

2020-04-11, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Då kan man fråga sig vilket styrelseskick eller statsskick som Greta föredrar? Hon har uppenbarligen ratat diktatur och republik. Då kan man anta att hon också ratar en monarki där landet har en kung eller drottning som statschef.

Vad Greta har sagt är, att hon är helt emot diktatur, som hon alltså betecknar som det värsta styrelseskicket.

-Däremot har hon ännu inte sagt något om republik, monarki och så vidare, vad jag vet. Vi får se om hon vill gå vidare i ämnet. Greta behöver nog läsa mera och fundera mera först!

Greta är mycket nyfiken, så får hon tid kan hon mycket väl kika på de olika slags historiska styrelsesätt som du tar upp.

Tack för visat intresse!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-11 kl. 01:22.
2020-04-11, 01:30
Medlem
Citat:
Vad Greta har sagt är, att hon är helt emot diktatur, som hon alltså betecknar som det värsta styrelseskicket. Däremot har hon ännu inte sagt något om republik, monarki och så vidare, vad jag vet. Vi får se om hon vill gå vidare i ämnet!

Greta är mycket nyfiken, så får hon tid kan hon mycket väl kika på de olika slags historiska styrelsesätt som du tar upp.

Det finns två grundläggande former av statsskick, monarki och republik. Dessa två statsskick kan i sin tur kombineras med inslag av både demokrati och diktatur vilket påverkar den grad av makt som statschefen får.

Med monarki menas att landet har en kung eller drottning som statschef. I en republik saknar staten kung och drottning och har istället en folkvald regeringschef (t.ex. en statsminister eller president) som statschef.

I och med att Greta har avfärdat ovanstående, så återstår enbart de övriga statsskicken som jag postade.
2020-04-11, 01:36
Medlem
Greta är lierad med Extinction Rebellion (XR), så jag tippar på att hon vill ha anarki. Å andra sidan påstås det att Greta har en enorm IQ och då kanske hon strävar efter en geniokrati där samhället enbart ska styras av genier.
2020-04-11, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det finns två grundläggande former av statsskick, monarki och republik. Dessa två statsskick kan i sin tur kombineras med inslag av både demokrati och diktatur vilket påverkar den grad av makt som statschefen får.

Med monarki menas att landet har en kung eller drottning som statschef. I en republik saknar staten kung och drottning och har istället en folkvald regeringschef (t.ex. en statsminister eller president) som statschef.

I och med att Greta har avfärdat ovanstående, så återstår enbart de övriga statsskicken som jag postade.
Vad Greta har avfärdat är alltså diktatur. Däremot vet jag inte hennes inställning rörande om till exempel Sverige ska vara en monarki eller inte. Det är inte säkert att Greta än har en uppfattning här.

Du får tänka på, att än har hon varken läst historia eller samhällskunskap på gymnasienivå. Men hon vill verkligen lära sig mera! Tack igen för visat intresse!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-11 kl. 01:43.
2020-04-11, 02:24
Medlem
Gretanols avatar
En ny Anti-Greta....nu också i Sverige!
Det räcker att lyssna i ett par minuter för att vad gäller förståndet så är hon motsatsen till Greta.
Hon är dessutom bara 16år...yngre således än Greta.

https://www.youtube.com/watch?v=ew0T...ature=emb_logo

Hon och Greta T i en debatt...det skulle vara något!
Greta T måste vara världens sämsta debattör i världen, stor del beroende på sina sjukdomar. Och tänk att det finns såna som vill tvinga Greta i politiken!!
2020-04-11, 03:11
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
En ny Anti-Greta....nu också i Sverige!
Det räcker att lyssna i ett par minuter för att vad gäller förståndet så är hon motsatsen till Greta.
Hon är dessutom bara 16år...yngre således än Greta.

https://www.youtube.com/watch?v=ew0T...ature=emb_logo

Hon och Greta T i en debatt...det skulle vara något!
Greta T måste vara världens sämsta debattör i världen, stor del beroende på sina sjukdomar. Och tänk att det finns såna som vill tvinga Greta i politiken!!
Du förstör hela tråden med ditt sjuka, löjeväckande systematiska, besatta hat av och din desinformation om Greta Thunberg.
Du ljuger och desinformerar regelbundet om Greta Thunberg.
Observera regeln 2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK).

I ovan inlägg talar du osanning medvetet om följande:
  • Greta T måste vara världens sämsta debattör i världen
Det säger sig självt att det där bara är trams och utstuderat skitsnack från din sida. Greta är 17 år och har en funktionsnedsättning. Debattera kan hon göra på bra sätt. Att påstå att hon måste vara världens sämsta debattör förstår ju alla att det inte stämmer. Hon förtjänar inte det hat och den desinformation du sprider om henne.

Du skriver sedan:
  • stor del beroende på sina sjukdomar
Här har du fel än en gång. Aspergers syndrom är ingen sjukdom. Aspergers syndrom är en av diagnoserna inom autismspektrumet som också omfattar autism, atypisk autism och desintegrativ störning. Aspergers syndrom innebär liksom de andra diagnoserna inom autismspektrumet begränsningar inom områdena ömsesidig kommunikation, social interaktion och föreställningsförmåga.
Senast redigerad av Horby-kvinnan 2020-04-11 kl. 03:15.
2020-04-11, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Konstigt att det måste finnas en person på flashback som måste hela tiden förklara vad Greta "Vill, menar, gör, gillar, skall" -nåt som aldrig kommer från Greta själv.

Det finns de som förhärligar Greta och VI som vågar kritisera Greta.
2020-04-11, 11:09
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Vad Greta har avfärdat är alltså diktatur. Däremot vet jag inte hennes inställning rörande om till exempel Sverige ska vara en monarki eller inte. Det är inte säkert att Greta än har en uppfattning här.

Du får tänka på, att än har hon varken läst historia eller samhällskunskap på gymnasienivå. Men hon vill verkligen lära sig mera! Tack igen för visat intresse!
Just det, Greta har inte läst samhällskunskap på gymnasienivå men vill förändra samhället...
Greta har ingen uppfattning men vill förändra hur länder styrs...
2020-04-11, 12:14
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Du förstör hela tråden med ditt sjuka, löjeväckande systematiska, besatta hat av och din desinformation om Greta Thunberg.
Du ljuger och desinformerar regelbundet om Greta Thunberg.
Observera regeln 2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK).

I ovan inlägg talar du osanning medvetet om följande:
  • Greta T måste vara världens sämsta debattör i världen
Det säger sig självt att det där bara är trams och utstuderat skitsnack från din sida. Greta är 17 år och har en funktionsnedsättning. Debattera kan hon göra på bra sätt. Att påstå att hon måste vara världens sämsta debattör förstår ju alla att det inte stämmer. Hon förtjänar inte det hat och den desinformation du sprider om henne.

Du skriver sedan:
  • stor del beroende på sina sjukdomar
Här har du fel än en gång. Aspergers syndrom är ingen sjukdom. Aspergers syndrom är en av diagnoserna inom autismspektrumet som också omfattar autism, atypisk autism och desintegrativ störning. Aspergers syndrom innebär liksom de andra diagnoserna inom autismspektrumet begränsningar inom områdena ömsesidig kommunikation, social interaktion och föreställningsförmåga.

Kan du länka en debatt med Greta då du påstår att hon kan göra detta på ett bra sätt? Det enda jag har sett är direkta motsatsen, dvs hon får inte fram ett ljud när hon får en fråga ställd där hon inte har tränat in ett svar eller har manus framför ögonen.
2020-04-11, 12:45
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Du har rätt i en sak, Greta behöver verkligen bli mycket mera duktig i att delegera och till rätt person. I motsats till dig tror jag dock, att Greta har goda möjligheter att lära sig delegera på rätt sätt, genom sin höga intelligens! Blir Greta folkvald kommer hon säkert att göra sitt bästa för, att skapa ett grönare samhälle. I politiken måste alla dock i viss mån kompromissa, så även Greta.
Tack för infon om Coronaviruset, ska vidarebefordra länken till Greta, då hon har ett betydande
intresse för frågan!

Varsågod

Ja, för Greta är det nog av underordnad betydelse hur många som dör av COVID-19. Hon får uppleva sitt drömsamhälle nu med allt vad det innebär åtminstone till stormen ridit ut.
Empati är väl knappast hennes starka sida, självupptagen och emotionellt störd som hon verkar vara.
Kanske du som trots våra meningsskiljaktigheter kan föra en värdig debatt kan pränta in lite sånt i henne om hon nu är mottaglig för något annat tänkande än sina egna vanföreställningar d.v.s.
Intelligens är dock inte allt. Under Nürnbergrättegångarna blev dom allierade förvånade av den höga intelligens nazistkoryféerna hade då deras IQ uppmättes, det var "bara" det där med empatisk förmåga som saknades...
Har en känsla av att Greta är likadan. Vad hon visat upp nu är som jag skrev bara bilden av en agitator som inte låter någon annan säga emot henne. Vitt är vitt och svart är svart. Punkt. Om hon någon gång, mot förmodan, vaknar upp och ser att dom flesta människorna befinner sig i den diffusa gråskalan mellan dessa ytterligheter blir det nog ett uppvaknande som heter duga...
2020-04-11, 14:16
Medlem
Citat:
Greta hjälper forskarna att sprida ut deras budskap, och jag vidareförmedlar i min tur vad Greta har sagt i olika sammanhang. Vi hjälps åt tillsammans, att sprida det glada budskapet om, att konstruktiv äkta förändring till det bättre är fullt möjlig. Greta och jag står för ett positivt tänkande!

Även om Greta skulle vilja det, har jag för mig att ingen under 18 års ålder får skaffa sig ett konto på Flashback! Stämmer det?

Nej, Greta hjälper inte alls forskarna i bestämd form. Greta hjälper vissa forskare med att få ut deras budskap, så länge de säger sådant som hon gillar.

Forskare som har andra åsikter, vare sig det gäller tipping points, Parisavtalet, befolkningsökning eller vad som helst behandlas som luft.

Mycket till glada budskap och positivt tänkande har iaf jag inte upptäckt. Snarare alarmism, hotfulla spekulationer och anklagelser. Och Greta själv verkar ju ha dalat i humöret.

Citat:
Vad Greta har sagt är, att hon är helt emot diktatur, som hon alltså betecknar som det värsta styrelseskicket.

-Däremot har hon ännu inte sagt något om republik, monarki och så vidare, vad jag vet. Vi får se om hon vill gå vidare i ämnet. Greta behöver nog läsa mera och fundera mera först!

Tack för visat intresse!

Greta är emot diktaturer, fascism, djurplågeri och ser rött när barn svälter. Malena står upp för Alla Människors Lika Värde medan Svante helst av allt vill att hans barn ska bli lyckliga. Ungefär lika intressanta uttalanden att lyssna på som som att se målarfärg torka.

När ska någon journalist göra sitt jobb och fråga om deras Antifa-tröjor eller om XR?

Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Varsågod

Ja, för Greta är det nog av underordnad betydelse hur många som dör av COVID-19. Hon får uppleva sitt drömsamhälle nu med allt vad det innebär åtminstone till stormen ridit ut.
Empati är väl knappast hennes starka sida, självupptagen och emotionellt störd som hon verkar vara.
Kanske du som trots våra meningsskiljaktigheter kan föra en värdig debatt kan pränta in lite sånt i henne om hon nu är mottaglig för något annat tänkande än sina egna vanföreställningar d.v.s.
Intelligens är dock inte allt. Under Nürnbergrättegångarna blev dom allierade förvånade av den höga intelligens nazistkoryféerna hade då deras IQ uppmättes, det var "bara" det där med empatisk förmåga som saknades...
Har en känsla av att Greta är likadan. Vad hon visat upp nu är som jag skrev bara bilden av en agitator som inte låter någon annan säga emot henne. Vitt är vitt och svart är svart. Punkt. Om hon någon gång, mot förmodan, vaknar upp och ser att dom flesta människorna befinner sig i den diffusa gråskalan mellan dessa ytterligheter blir det nog ett uppvaknande som heter duga...

Så länge hon betraktar svart-vitt tänkande som en ”superkraft” lär vi nog få vänta på ett uppvaknande. Som du själv skriver, ”mot förmodan”.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in