2020-04-05, 18:03
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nu kan jag göra er förvånade, en gång så har Greta publicerat en bild från en polsk motsvarighet till Mc Donalds, där hon åt en burgare, fast det var givetvis en vegetarisk burgare. Det var på vägen hem från det första internationella mötet för Greta i Polen. Då var hon tydligen så vrålhungrig, att hon tummade lite på sina principer. Greta blev vegan när hon tappade cirka tio kilo i samband med sin stora personliga kris, i 11-12 års åldern. Greta kan bli kär, utan att ha planerat det, sådant händer. Även barn kan bli mycket kära! Även en andlig vägledare kan bli kär!

OK! kollade lite på olika störningar!
Dessa passar Greta nästan 100%

paranoid
schizoid
schizotyp
anankastisk personlighetsstörning

Tycker nästan synd om flickan. Det är klart att hon behöver mycket vård! Att strejka kommer inte att fungera hela tiden om man börjar tappa intresse för henne.

Citat:
Personlighetssyndrom paranoid form
Det innebär att personen är ovanligt misstänksam mot andra människor. Misstankarna kan handla om att andra människor luras, utnyttjar eller skadar honom eller henne.

Personen är ofta upptagen med orättvisa tvivel på andras lojalitet eller trovärdighet. Detta gör det svårt för personen att lita på och våga anförtro sig åt andra. Det är lätt att elaka eller hotande meningar blir inlästa in i kommentarer och handlingar. Personen kan ha grundlösa misstankar om otrohet.

Personlighetssyndrom, schizoid form
Det innebär brist på intresse för sociala relationer. Personen föredrar att vara för sig själv och har inga nära vänner. Personen har svårt att uttrycka känslor och kan verka likgiltig eller känslomässigt kylig. Hen känner sällan glädje inför aktiviteter, uppskattar inte god mat och saknar ofta lust till sex.

Personlighetssyndrom, schizotyp form
Den som har detta personlighetssyndrom uppfattas av andra som någon med udda beteenden. Personen har ofta känslan av att ha ett extra (magiskt) sinne, och tror på vidskepelse, klärvoajans, telepati och liknande. Talet kan vara omständligt, vagt eller metaforiskt (bildligt).
"En andlig ledare"

Citat:
Anankastisk personlighetsstörning, förkortat OCPD, är en personlighetsstörning, som liknar tvångssyndrom.
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-05 kl. 18:11.
2020-04-05, 18:04
Medlem
wwrs avatar
Det går fort numera. Personlig kris i 11-årsåldern. Står på topp vid 16. Memoarer kommer ut vid 17.
2020-04-05, 18:15
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det går fort numera. Personlig kris i 11-årsåldern. Står på topp vid 16. Memoarer kommer ut vid 17.

Sjukpension när hon är 21...
2020-04-05, 18:17
Medlem
Citat:
Tack för svaret.
Vilken typ av kris ansåg hon sig gå igenom som gjorde att hon måste bli vegan?
Hur gammal är hon när hon tvingade sina föräldrar att bli veganer och sluta flyga?
Greta har beskrivit rätt utförligt, att krisen för henne startade när hon insåg att vi fortsätter att leva ett liv som skadar miljön och klimatet, fast miljön och klimatet far mycket illa av vår livsstil. Greta sa, att hon blev desperat av att det är så stor klyfta mellan vad vi lär ut och hur vi lever! En film i skolan om miljöförstörelsen startade Gretas kris. Kom ihåg att Greta alltid varit högkänslig, även som barn.

Att Greta är vegan handlar även om att hon avskyr djuurplågeriet i köttindustrin och att hon avskyr att barn svälter ihjäl. Om vi alla var veganer, skulle maten räcka åt alla, är ett av Gretas viktiga budskap. Hon vill utrota världssvälten.

Vad gäller Svante, så övertalade Greta honom att läsa ett antal böcker om hur våra matovanor skadar miljön och klimatet, och sedan blev i huvudsak Gretas föräldrar också veganer. Det här skedde väl ett par år efter Gretas stora kris. Malena kan dock inte låta bli en ostbit ibland på kvällen. Så Greta morrar som en liten vildkattsunge, att hennes föräldrar är inte veganer fullt ut.

Malena beskriver i familjens bok, att beslutet om att sluta flyga av klimatskäl var helt och hållet hennes eget. Hon menar att flygning är ett av de allra värsta klimathoten!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-05 kl. 18:59.
2020-04-05, 18:22
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Greta har beskrivit rätt utförligt, att krisen för henne startade när hon insåg att vi fortsätter att leva ett liv som skadar miljön och klimatet, fast miljön och klimatet far mycket illa av vår livsstil. Greta sa, att hn blev desperat av att det är så stor klyfta mellan vad vi lär ut och hur vi lever! En film i skolan om miljöförstörelsen startade Gretas kris. Kom ihåg att Greta alltid varit högkänslig, även som barn.

Att Greta är vegan handlar även om att hon avskyr djuurplågeriet i köttindustrin och att hon avskyr att barn svälter ihjäl. Om vi alla var veganer, skulle maten räcka åt alla, är ett av Gretas viktiga budskap. Hon vill utrota världssvälten.

Vad gäller Svante, så övertalade Greta honom att läa ett antal böckr om hur våra matovanor skadar miljön och klimatet, och sedan blev i huvudsak Gretas föräldrar också veganer. Det här skedde väl ett par år efter Gretas stora kris. Malena kan dock inte låta bli en ostbit ibland på kvällen. Så Greta morrar som en liten vildkattsunge, att hennes föräldrar är inte veganer fullt ut.

Malena beskriver i familjens bok, att belutet om att sluta flyga av klimatskäl var helt och hållet hennes eget. Hon menar att flygning är ett av de allra värsta klimathoten!

En kylskåpspolis! Det är inte många ungar som lyckas få föräldrarna att lyda på det där viset. Själv skulle jag aldrig våga. Ett kokt stryk!

Svante är för snäll helt enkelt.
2020-04-05, 18:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Greta har beskrivit rätt utförligt, att krisen för henne startade när hon insåg att vi fortsätter att leva ett liv som skadar miljön och klimatet, fast miljön och klimatet far mycket illa av vår livsstil. Greta sa, att hn blev desperat av att det är så stor klyfta mellan vad vi lär ut och hur vi lever! En film i skolan om miljöförstörelsen startade Gretas kris. Kom ihåg att Greta alltid varit högkänslig, även som barn.

Vad gäller Svante, så övertalade Greta honom att läa ett antal böckr om hur våra matovanor skadar miljön och klimatet, och sedan blev i huvudsak Gretas föräldrar också veganer. Det här skedde väl ett par år efter Gretas stora kris. Malena kan dock inte låta bli en ostbit ibland på kvällen. Så Greta morrar som en liten vildkattsunge, att hennes föräldrar är inte veganer fullt ut.

Malena beskriver i familjens bok, att belutet om att sluta flyga av klimatskäl var helt och hållet hennes eget. Hon menar att flygning är ett av de allra värsta klimathoten!
Tack för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Sjukpansion när hon är 21

Utgående från vad jag läst om henne tror inte jag att man kan ställa några säkra diagnoser på henne utifrån vad som stått i tråden eftersom

1. Hon ser ut att spela teater på många bilder. Jag länkade nyligen en del.

2. Hon är utvald. Samma dag hon började strejken gjorde Aftonbladet reportage. Sedan har hon curlats fram till Times omslag. Det måste ha varit bestämt långt tidigare på hög ort. De som valde ut henne skulle inte ha valt en okontrollerbar diagnosunge. De valde säkert hellre en skådespelerska.

Jag måste tyvärr lämna diskussionen en stund nu.
2020-04-05, 18:24
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Tack för svaret.

Utgående från vad jag läst om henne tror inte jag att man kan ställa några säkra diagnoser på henne utifrån vad som stått i tråden eftersom

1. Hon ser ut att spela teater på många bilder. Jag länkade nyligen en del.

2. Hon är utvald. Samma dag hon började strejken gjorde Aftonbladet reportage. Sedan har hon curlats fram till Times omslag. Det måste ha varit bestämt långt tidigare på hög ort. De som valde ut henne skulle inte ha valt en okontrollerbar diagnosunge. De valde säkert hellre en skådespelerska.

Jag måste tyvärr lämna diskussionen en stund nu.

Jag också. Kebab väntar i grillen

På tal om veganmat eller ekologisk mat då Greta vill att alla ska bli det. Michel Obama skrev regler för att skolmaten skulle vara så ekologisk som möjligt. Det blev så att många ungar kastade bort de mesta.

Trump strök regeln och skolorna får nu ge mat åt barnen som de gillar. Trump skrev under laget...På Michels födelsedag!!!!
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-05 kl. 18:28.
2020-04-05, 18:27
Medlem
Citat:
Hur fan kan asperger döljas? Man kan dölja många sjukdomar, och många kan inte döljas. Asperger hör till det andra.

Fråga om kofeinintaget. Det kan bli något värt att titta på. Eller springer Greta iväg om du frågar henne??? Kanske börja med, vilken kaffesort använder du?
Nej, jag tror inte att Greta springer iväg, om jag frågar försiktigt, till att börja med vilken kaffesort hon gillar. Däremot vet jag numera, att jag inte får fråga Greta om hur maten smakar, för då kanske hon springer iväg igen! Vem vet!?
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-05 kl. 19:03.
2020-04-05, 18:37
Medlem
Citat:
En kylskåpspolis! Det är inte många ungar som lyckas få föräldrarna att lyda på det där viset. Själv skulle jag aldrig våga. Ett kokt stryk!

Svante är för snäll helt enkelt.
Svante har senare betonat att han gjorde vad han gjorde, och blev en aktivist, för att rädda Gretas liv! Även Svante säger nu, att under en tid var Greta mycket nära att svälta ihjäl! Föräldrar i en sådan extrem situation är villiga, att göra nästan vad som helst för sin unge!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-05 kl. 18:45.
2020-04-05, 18:43
Medlem
Citat:
Jag också. Kebab väntar i grillen

På tal om veganmat eller ekologisk mat då Greta vill att alla ska bli det. Michel Obama skrev regler för att skolmaten skulle vara så ekologisk som möjligt. Det blev så att många ungar kastade bort de mesta.

Trump strök regeln och skolorna får nu ge mat åt barnen som de gillar. Trump skrev under laget...På Michels födelsedag!!!!
Barack Obama!
2020-04-05, 20:19
Medlem
Citat:
Barack Obama!

Michelle Obama
https://fortune.com/2014/10/17/school-lunch-obama/
2020-04-05, 20:28
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:

Väldigt naivt av Greta att tro att svälten utrotas om alla blir veganer. Har hon verkligen sagt så?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in