2020-03-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Har du inte sett Greta berätta på webinaren vad hon gör på dagarna?

https://youtu.be/5FHEb3reZ74?t=2805

Det svar jag refererade till, fick jag för drygt ett år sedan, svaret är alltså inte färskt! Greta har full rätt att ändra sitt budskap, hon är också en tonåring i rätt snabb förändring. Att hon sa för drygt ett år sedan, att hon gillade att fota, behöver inte nödvändigtvis innebära att hon gillar att fota idag. Greta är givetvis den bästa berättaren om sitt liv, men kom ihåg att alla som berättar har en avsikt, en agenda! Greta improviserar också ofta, när hon svarar på de många frågor som ställs till henne!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-03-30 kl. 23:31.
2020-03-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har själv sagt, att hon gillar att fota, men hon sa då också att hon numera har mycket lite tid för sitt intresse! Du har inte riktigt förstått hur mycket Greta har fått försaka alla sina övriga hobbies för klimatkampens skull, enligt vad Greta själv säger. Hon tillägger att hon gjort dessa uppoffringar med villigt hjärta. Men om man som hon är så utpräglat musik- och dansbegävad så, börjar man dock lida av att under en längre tid knappt tillåta sig alls att dansa och spela musik.

Sedan har Greta höga krav på sig själv, om hon ska publicera en bild ska den vara riktigt bra, ska hon spela offentligt ska det låta riktigt bra, ska hon tala vill hon inspirera och engagera!
Får jag ställa en enkel fråga. Har Greta ingen aptit? Är hon aldrig hungrig? Tycker hon att det är gott det hon äter?
2020-03-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Får jag ställa en enkel fråga. Har Greta ingen aptit? Är hon aldrig hungrig? Tycker hon att det är gott det hon äter?

Vad äter hon för något? Jag har bara sett henne äta limpmackor med avslitna kanter.
2020-03-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Du får ställa frågan till mig, men antagligen inte till Greta. En gång när vi just börjat lära känna varandra lite, gjorde jag misstaget att att fråga Greta om det hon åt smakade gott, när vi var tillsammans. Jag menade bara väl, men Greta reste sig direkt upp och gick och blev uppenbart rejält sur och störd över min enkla fråga. Nu går det lättare, men undvik att prata om mat och näring med Greta om du inte känner henne!

Greta har i en intervju sagt att hon numera äter för att hon har förstått att man annars inte kan leva, men svaret andas väl inte någon större matlust. Vegansk thaimat har hon dock förut tyckt om. När Greta lagade mat på båten, sniffade hon med sin känsliga näsa och sa bara, "-Det luktar inte avskyvärt!" De andra på båten sa sedan att Gretas veganska gryta smakade underbart. så även om Greta retades i båtvideon, verkar hon ha svårt för att erkänna att något smakar eller luktar gott!

Några få saker verkar dock Gretas tunga gilla som bananer och päron, (tunn)bröd med hummus och avocados. Blev doch ledsen att nu höra att hon bara unnar sig ett enda päron till sin ytterst spartanska middag! Vita bönor i tomatsås är en av få maträtter som Greta ger godkänt åt. Det verkar som om Greta åt lite bättre på båten än när hon är till lands. Hon behöver verkligen en ny båttur, till lands lever hon på yttersta gränsen till vad som är möjligt!

Gretas frukost är just en portion med vita bönor i tomatsås blandat med lite god svamp, och så päronet på kvällen, vilket förstås är på tok för litet! Om Greta vissa dagar tar ett par näringsdrycker är det ett betydande framsteg, men ändå fortfarande klart för lite! Hon skulle behöva minst fyra till fem näringsdrycker VARJE dag!

Skulle önsla att Greta fick en personlig mästerkock, det skulle hon verkligen behöva. Greta växer mycket litet, därför att hon fortfarande svälter sig, det är tyvärr sanningen.
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-03-31 kl. 00:41.
2020-03-31, 00:38
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Det svar jag refererade till, fick jag för drygt ett år sedan, svaret är alltså inte färskt! Greta har full rätt att ändra sitt budskap, hon är också en tonåring i rätt snabb förändring. Att hon sa för drygt ett år sedan, att hon gillade att fota, behöver inte nödvändigtvis innebära att hon gillar att fota idag. Greta är givetvis den bästa berättaren om sitt liv, men kom ihåg att alla som berättar har en avsikt, en agenda! Greta improviserar också ofta, när hon svarar på de många frågor som ställs till henne!

Jag är ledsen, min vän - men om du använder tempus presens, så är det rimligt att anta, att du menar presens, det vill säga: nutid. Om du inte vill bli missförstådd, så får du skriva, vad du menar - annsrs blir det, som det har blivit ett antal gånger förut: du menar en sak, men skriver något helt annat. Du skrev "Nu råkar Greta gilla att fotografera själv,". Du skrev inte "gillade för ett år sedan" och du skrev inte ens "har gillat".

Så du menar alltså, att Greta uttryckte för ett år sedan, att hon gillade att fotografera - och du tror således, att hennes intresse kan ha förändrats sedan dess. Inte helt orimligt. Men då saknar Gretas dåtida intresse bäring på nutiden.

Och ja, Greta har rätt att ändra sitt budskap. Det kan ingen frånta henne. :-)
Senast redigerad av AcchiaHe 2020-03-31 kl. 01:18.
2020-03-31, 00:42
Medlem
Citat:

Du har ett bra minne - eller så har du en Scrapbook om Gretas liv dag för dag sedan 2018.
2020-03-31, 00:44
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Några få saker verkar dock Gretas tunga gilla som bananer och päron, (tunn)bröd med hummus och avocados. Blev doch ledsen att nu höra att hon bara unnar sig ett enda päron till sin ytterst spartanska middag! Vita bönor i tomatsås är en av få maträtter som Greta ger godkänt åt. Det verkar som om Greta åt lite bättre på båten än när hon är till lands. Hon behöver verkligen en ny båttur, till lands lever hon på yttersta gränsen till vad som är möjligt!

Gretas frukost är just en portion med vita bönor i tomatsås blandat med lite god svamp, och så päronet på kvällen, vilket förstås är på tok för litet! Om Greta vissa dagar tar ett par näringsdrycker är det ett betydande framsteg, men ändå fortfarande klart för lite! Hon skulle behöva minst fyra till fem näringsdrycker VARJE dag!

Skulle önsla att Greta fick en personlig mästerkock, det skulle hon verkligen behöva.

Vet Greta om, att bönorna i tomatsås inte är "klimatsmarta"? Både tillverkning av burk och transporter av bönorna för bearbetning i ett annat land är föga miljö- eller klimatvänliga. Det är inte så, att jag inte unnar henne hennes korståg, men hon lever inte riktigt, som hon lär.

Ja... mästerkock borde väl Gretas anhängare kunna skramla ihop till. Hon har väl x antal miljoner hängivna följare - om var och en skänker en krona i månaden, så kan Greta kosta på sig en mästerkock med tillhörande herrgård.

Det är inte helt ovanligt, att Aspergare äter samma mat dag in och dag ut, frukost, lunch, middag. Bryter man den rutinen så kan de bli väldigt olyckliga och stressade. Att tjata på dem kan också göra dem olyckliga och stressade.
Senast redigerad av AcchiaHe 2020-03-31 kl. 00:54.
2020-03-31, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Vet Greta om, att bönorna i tomatsås inte är "klimatsmarta"? Både tillverkning av burk och transporter av bönorna för bearbetning i ett annat land är föga miljö- eller klimatvänliga. Det är inte så, att jag inte unnar henne hennes korståg, men hon lever inte riktigt, som hon lär.

Ja... mästerkock borde väl Gretas anhängare kunna skramla ihop till. Hon har väl x antal miljoner hängivna följare - om var och en skänker en krona i månaden, så kan Greta kosta på sig en mästerkock med tillhörande herrgård.

Det är inte helt ovanligt, att Aspergare äter samma mat dag in och dag ut, frukost, lunch, middag. Bryter man den rutinen så kan de bli väldigt olyckliga och stressade. Att tjata på dem kan också göra dem olyckliga och stressade.
jag vet väl om det du sist nämner. >Har jobbat professionellt med anorexipatienter. Greta får ha sina Vita bönburkar ifred för mig.Har bara föreslagit henne att hälla litesolros-ellerlinfröolja i bönburkarna, för att hon ska få i sig essentiella livsnödvändiga fettsyror. Greta verkar dock hellre vilja ta lite näringsdryck än att göra detta med oljan. Tyvärr lever Greta farligt, det är stor risk att hon har värre järnbrist till exempel!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-03-31 kl. 01:13.
2020-03-31, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettVis
Du har ett bra minne - eller så har du en Scrapbook om Gretas liv dag för dag sedan 2018.
Har ett bra minne!
2020-03-31, 01:12
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
jag vet väl om det du sist nämner. >Har jobbat professionellt med anorexipatienter. Greta får ha sina Vita bönburkar ifred förmig.Harbaraföreslagithenneatt hälla litesolros-ellerlinfröolikai bönburkarna, föratthonska få i sig essentiella livsnödvändiga fettsyror. Greta verkar dock hellre vilja ta lite näringsdryck än att göra detta med oljan. Tyvärr lever Greta farligt, det är stor risk att hon har värre järnbrist till exempel!

Jodå, jag minns när du envisades med, att bönorna blir godare med lite olja i... Minns också, att jag skrattade åt tanken, att någon skulle kunna tala om för Greta, vad hon gillar eller inte gillar.

Vad gäller att lämna Gretas bönburkar i fred eller inte: du är antagligen välbekant med reciprocitetsprincipen. På ren bondsvenska kan den sammanfattas så här: om personen A tar sig friheten att komma dragandes med pekpinnar till personen B så kan personen A förvänta sig lkartade pekpinnar från personen B. I Gretas fall: om hon kommer med pekpinnar till folket att de inte lever som de ska, så kan hon dessvärre inte förvänta sig att inte få motsvarande pekpinnar.
2020-03-31, 01:14
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
jag vet väl om det du sist nämner. >Har jobbat professionellt med anorexipatienter. Greta får ha sina Vita bönburkar ifred förmig.Harbaraföreslagithenneatt hälla litesolros-ellerlinfröolikai bönburkarna, föratthonska få i sig essentiella livsnödvändiga fettsyror. Greta verkar dock hellre vilja ta lite näringsdryck än att göra detta med oljan. Tyvärr lever Greta farligt, det är stor risk att hon har värre järnbrist till exempel!

Greta är först och främst Aspergare - anorexi är troligen en sekundär företeelse i förhållande till Apserger. Vill man få bukt med hennes ätstörning så är det inte ätstörningen man ska angripa. Det gäller att hitta en väg förbi hennes Asperger.
2020-03-31, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Jodå, jag minns när du envisades med, att bönorna blir godare med lite olja i... Minns också, att jag skrattade åt tanken, att någon skulle kunna tala om för Greta, vad hon gillar eller inte gillar.

Vad gäller att lämna Gretas bönburkar i fred eller inte: du är antagligen välbekant med reciprocitetsprincipen. På ren bondsvenska kan den sammanfattas så här: om personen A tar sig friheten att komma dragandes med pekpinnar till personen B så kan personen A förvänta sig lkartade pekpinnar från personen B. I Gretas fall: om hon kommer med pekpinnar till folket att de inte lever som de ska, så kan hon dessvärre inte förvänta sig att inte få motsvarande pekpinnar.
Greta tackar numera ibland för goda råd, men vi som ger henne råd, kan bara ge våra bästa råd, det är Greta som sedan väljer vilka råd hon vill följa!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in