Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-20, 17:35
  #30349
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Om Greta verkligen vill ha ett keyboard, tror du inte mamma fixar det då? Eller tror du det måste till en insamling?
Nej, Gretas föräldrar har stött Greta mycket som klimat- och miljöaktivist, men de tror jag oroar sig för att Greta ska börja må sämre, om hon drar ner lite på att vara miljö- och klimataktivist. Jag däremot tror att om man som Greta har en så utpräglad konstnärlig begåvning för drama, musik och dans kommer man att må sämre så småningom, om man inte ger viss tid och visst intresse även för detta. Tror att Greta också behöver viss avkoppling ibland! Tror även att det till slut kommer att klia för mycket i Gretas fingrar att få spela, och till slut klia för mycket i Gretas fötter att få börja dansa. Vi tycks i viss mån göra olika bedömningar och bara tiden kan utvisa vad som är bäst för Greta!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-20 kl. 17:38.
2020-04-20, 17:35
  #30350
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Om Greta verkligen vill ha ett keyboard, tror du inte mamma fixar det då? Eller tror du det måste till en insamling?

Frågan är, hur mycket dinero mamancia Ma(gda)lena har just nu. Teaterverksamheten går nog inte sådär strålande i dessa tider, vad jag kan gissa mig till.

Däremot undrar jag varför Greta tillåter att familjen sätter sig på döda kossor hemma - samtidigt som Greta är mot djurplågeri och verkar kunna förbjuda resten av familjen både ditt och datt. Hon skulle ju kunna förbjuda familjen att samla på möbler gjorda av ihjälplågade djur, sälja dem (möblerna alltså, vet inte vem som skulle vilja köpa Malena eller Svante) - och det skulle ju kunna generera tillräckligt med likvida medel för att köpa en keyboard av bättre kvalité.
__________________
Senast redigerad av AcchiaHe 2020-04-20 kl. 17:41.
2020-04-20, 17:42
  #30351
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Frågan är, hur mycket dinero har mamancia Ma(gda)lena just nu. Teaterverksamheten går nog inte sådär strålande, vad jag kan gissa mig till.

Däremot undrar jag varför Greta tillåter att familjen sätter sig på döda kossor hemma - samtidigt som Greta är mot djurplågeri och verkar kunna förbjuda resten av familjen både ditt och datt. Hon skulle ju kunna förbjuda familjen att samla på möbler gjorda av ihjälplågade djur, sälja dem (möblerna alltså, vet inte vem som skulle vilja köpa Malena eller Svante) - och det skulle ju kunna generera tillräckligt med likvida medel för att köpa en keyboard av bättre kvalité.
Sofforna kan vara viktigare för Gretas föräldrar, än vad du tror. Några gränser har nog även de för Greta! Vad gäller familjens tillgångar ska mycket ligga i familjebolagets aktier och dessa aktier kan inte säljas i större utsträckning, utan att familjen helt eller delvis tappar kontrollen över aktiebolaget.

Till exempel familjens tidigare Tesla sas vara ägd av familjebolaget, dock obekräftad uppgift. Många artister har bolag mycket av skatteskäl, särskilt för att kunna ha obeskattade reserver, som blir beskattade först när tillgångarna i reservfonderna tas ut. Detta var antagligen ett viktigt skäl även för Gretas föräldrar att bilda familjeaktiebolaget.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-20 kl. 17:52.
2020-04-20, 17:48
  #30352
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Sofforna kan vara viktigare för Gretas föräldrar, än vad du tror. Några gränser har nog även de för Greta!

Så Gretas föräldrar är alltså _för_ djurplågeri, bara det utövas av rätt folk? Intressant tanke! fast i det här fallet är det nog så att det handlar om status: status i godhetssignalering och status i att ha råd med möbler som dessa.
2020-04-20, 18:02
  #30353
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Så Gretas föräldrar är alltså _för_ djurplågeri, bara det utövas av rätt folk? Intressant tanke! fast i det här fallet är det nog så att det handlar om status: status i godhetssignalering och status i att ha råd med möbler som dessa.
Svante har sagt, att han egentligen bara bryr sig om att Greta och hennes syster är lyckliga. Problemet kan vara så enkelt som syskonsvartsjuka. Om Greta får ett dyrt keyboard, misstänker jag att Gretas syster vill få något lika dyrbart, vilket familjen kanske inte har råd med för tillfället. Tänk på att Gretas resor har kostat mycket och Greta har ju sagt, att det är hennes föräldrar som betalat dessa!

-Vad gäller redovisning har Greta uppenbara problem, så hon behöver skaffa erfaren hjälp för detta. Till försvar för Greta får sägas, att även många andra mycket begåvade 17-åringar skulle ha problem med detta. Om Greta blir folkvald, vill jag dock inte att hon ska hamna i liknande allvarliga problem, som drabbade Mona Sahlin, och som till slut omöjliggjorde hennes politiska uppdrag!

Många i FFF kräver att det ska bli en riktig internationell redovisning, att en internationell förbundsstyrelse ska utses, och att en internationell förbundsstadga ska fastställas, så Greta har många kommande större utmaningar att hantera. Sedan behöver hon ju få sin personliga stiftelse, att fungera fullt ut. Greta har dock anmärkt, att hon kan EJ ta plats i stiftelsestyrelsen, förrän hon har fyllt 18 år och blivit myndig.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-20 kl. 18:40.
2020-04-20, 18:09
  #30354
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Sofforna kan vara viktigare för Gretas föräldrar, än vad du tror. Några gränser har nog även de för Greta! Vad gäller familjens tillgångar ska mycket ligga i familjebolagets aktier och de kan inte säljas i större utsträckning, utan att familjen helt eller delvis tappar kontrollen. Till exempel familjens tidigare Tesla sas vara ägd av familjebolaget, dock obekräftad uppgift. Många artister har bolag mycket av skatteskäl, särskilt för att kunna ha obeskattade reserver, som blir beskattade först när tillgångarna i reservfonderna tas ut. Detta var antagligen ett viktigt skäl även för Gretas föräldrar att bilda familjeaktiebolaget.

Obekräftad? Du är nog både döv och blind vad gäller Internet. Är litet ledsen för din skull (med betoning på "inte mycket"). Bara för att du skrev "obekräftad" så kollade jag (offentliga uppgifter) på nätet och på mindre än 2 minuter fick jag fram det jag ville se om bilen. Ytterligare en minut till och så hade jag lite mera uppgifter. Skulle inte välja den färgen på bilen om jag kunde, men trivs de med den så kan jag bara beklaga.

För övrigt: tack, inspiratoeren! Du inspirerar mig till att kontrollera sådant som jag annars skulle ge blanka f-n i. Hmmm... Ger Tesla bara 1 års garanti på lacken????? Vad är det för snåljåpar till jänkare?
__________________
Senast redigerad av AcchiaHe 2020-04-20 kl. 18:33.
2020-04-20, 18:45
  #30355
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Obekräftad? Du är nog både döv och blind vad gäller Internet. Är litet ledsen för din skull (med betoning på "inte mycket"). Bara för att du skrev "obekräftad" så kollade jag (offentliga uppgifter) på nätet och på mindre än 2 minuter fick jag fram det jag ville se om bilen. Ytterligare en minut till och så hade jag lite mera uppgifter. Skulle inte välja den färgen på bilen om jag kunde, men trivs de med den så kan jag bara beklaga.

För övrigt: tack, inspiratoeren! Du inspirerar mig till att kontrollera sådant som jag annars skulle ge blanka f-n i. Hmmm... Ger Tesla bara 1 års garanti på lacken????? Vad är det för snåljåpar till jänkare?
Jag kan lika lite som någon allt. Jag kan en del både om datorer och om kommunikation, men att ta fram uppgifter om bilar vet jag föga om. Får lära mig! Bra dock, att du hittade offentliga uppgifter!
2020-04-20, 18:52
  #30356
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag kan lika lite som någon allt. Jag kan en del både om datorer och om kommunikation, men att ta fram uppgifter om bilar vet jag föga om. Får lära mig! Bra dock, att du hittade offentliga uppgifter!

Studere necesse est, mi amice.
2020-04-20, 18:57
  #30357
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Studere necesse est, mi amice.
Du får gärna länka till en guide, om hur man kollar upp bilar och deras ägare på nätet!
2020-04-20, 18:59
  #30358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tyros 5-keyboardet med 76 tangenter är inte alls mitt. Det dyker upp sådana begagnade keyboards på Blocket då och då för 20000:- till 25000:-.

Hade jag själv ett sådant kvalificerat keybord, skulle jag med glädje gärna skänka det till Greta!

Gretas föräldrar vill nog behålla sina sköna fåtöljer.

Innan Gretas stiftelse blir fullt fungerande med redovisning och inbetalda skatter,
har Greta förklarat även på sociala medier, att inga pengar kan tas ut. Så alla Gretas prispengar verkar vara inlåsta för närvarande.

Därför förslaget om en insamling!


Varför behöver Greta ett keyboard med 76 tangenter när de har ett bra piano hemma?
https://www.wikifeet.com/Malena_Ernm...=1&pid=1218236
2020-04-20, 19:02
  #30359
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettVis
Varför behöver Greta ett keyboard med 76 tangenter när de har ett bra piano hemma?
https://www.wikifeet.com/Malena_Ernm...=1&pid=1218236

Ett keyboard ger helt andra möjligheter än ett piano. :-) Dessutom måste pianon stämmas titt som tätt, det behöver inte ett keyboard.
2020-04-20, 19:07
  #30360
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Du får gärna länka till en guide, om hur man kollar upp bilar och deras ägare på nätet!

Transportstyrelsen är den trovärdigaste källan till information. Vill man sedan se detaljer om bilen, så finns det andra källor - som dock måste dubbelkollas mot Transportstyrelsen.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback