2019-10-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Greta har blivit en liten diva på grund av uppmärksamheten, föräldrarna är hennes marionetter medans media styr hela familjen.
Tyckte att Greta gjorde ett balanserat och sympatiskt intryck under sitt framträdandet i Edmonton. Inte helt lätt att komma efter de militanta indianerna, men hon klarade den uppgiften överraskande bra.
2019-10-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Intressant också att en tjej som tidigare mest satt på soffan och läste en bok i sin ensamhet, numera håller tal helt obehindrat inför tusentals människor:

https://twitter.com/StephaRousseau/s...65224510783493
https://twitter.com/StephaRousseau/s...77536940503041

Om och om igen.

Just det, ”om och om igen”. Samma procenttal (67), samma 1,5 grader och samma ”carbon budget”, plus lite Parisavtal och solidaritet. Rabblar fraser som ett självspelande piano men misslyckas gång på gång att besvara frågor utanför hennes Plan A. Har aldrig ställt upp i någon debatt utan omger sig med ”snälla” ja-sägare.

Har nu kollat på hela inslaget och det var ju ett jäkla kacklande. Mycket vänsterprägel (”white supremacy”), ensidigt om just deras grupp av ursprungsbefolkning, kolonianism, grönt hår och knutna nävar. ”This is our land”, något svenskar aldrig skulle tillåtas säga utan att det skulle skrikas rasist, ”ställa grupper mot varandra” eller ”varför skulle vi ha större rätt till det här landet än någon annan?”

Intressant att läsa kommentarerna. Irritationen mot Greta och övriga klimataktivister tycks växa alltmer.
2019-10-18, 23:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Intressant att läsa kommentarerna. Irritationen mot Greta och övriga klimataktivister tycks växa alltmer.

Om det är Albertabor som kommenterar kan man förstå varför kommentarerna ser ut som de gör. I Alberta härskar den konservativa högern och oljeindustrin är mycket viktig där.

Greta var modig som tog sig dit. Till fiendeland som Expressen skrev.

Citat:
EDMONTON. Greta Thunberg har tagits emot som en klimathjälte under resan genom Nordamerika.
Men i oljeprovinsen Alberta hamnar hon i fiendeland.

Under fredagens klimatstrejk är motdemonstranter på plats med budskapet att de ”älskar kanadensisk olja och gas”.
– How dare you, skriker de i megafoner och vänder den svenska klimataktivistens ord mot henne själv.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...oljeindustri-/
2019-10-18, 23:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den här tråden har sedan länge blivit alldeles för mycket av en catch-all-tråd om Greta, "klimatrörelsen", media, energifrågor och Gretas bakgrund (trots ansträngningar från moderatorerna).

Jag föreslog i en post för några veckor sedan att det behövdes några andra trådar på andra delfora (t ex medieforumet) som kunde ta hand om dessa frågor på ett bättre sätt - frågor vars viktigaste fokus inte är Greta personligen. Den posten plockades bort av en ivrig mod, men jag kan väl dra igen ungefär vad jag föreslog då:

1) en tråd om nätverket runt och bakom Greta, de som är nära involverade med Gretas kampanj, inklusive föräldrar och PR-byråer, eller stöder/sponsrar den (både ekonomiskt stöd och via media). Vilka är de, hur jobbar de och vad är deras avsikter?

2) en tråd om vad en "radikal avkarbonisering av världen" a la Greta - 50% kapning av CO2-utsläppen till 2030 och vidare neråt, ingen kärnkraft utan bara förnyelsebar energi, starkt minskad köttproduktion, på sikt nära totalstopp för fossila bränslen osv - realistiskt sett skulle innebära för teknologi, världsekonomi, kommunikationer och livsstil, i Europa och i världen i stort. Kan man göra så här stora förändringar utan att det märks, och utan att också slakta stora delar av industrialismen som vi känner den?

3) en tråd om Gretarörelsen och demokratin. Är det en vitalisering av demokratin vi ser eller tvärtom ett hot mot den verkliga demokratin, mot debatten och en glidning mot grön diktatur och/eller dumpopulism?

4) en tråd om varför figurer som Greta, Zara Larsson, unga influencers, politiker och artister, oftast tjejer - Blondinbella, Jan-Emanuel, Maria Sveland, Soran Ismail m fl - får så extremt mycket utrymme i Sverige, lyfts fram så totalt av media och dessutom behandlas som tunga auktoriteter i samhälls- och kulturfrågor? Varför har detta slags bondfångeri så bördig jordmån just här i Sverige?

Några kommentarer?

Absolut BRA!!
Då kan en del, som jag återkomma till kändisträden Greta! Och slippa allt off topic snack. Och ni andra slipper bli raderade av ilskna mods. När ni tar upp det vesäntliga som nämns här av Hepcat!
2019-10-19, 00:18
Moderator
-Info-s avatar
Någonstans mellan 3 500 till 10 000 personer uppskattar man deltog i demonstrationen i Edmonton. Polisen och organisatörerna gör lite olika uppskattningar:

Citat:
A crowd of people stretching two city blocks first marched with the teen through Edmonton’s downtown to the legislature. Edmonton police estimated the size of the crowd at between 3,500 and 4,000, but organizers said they believed it was more like 10,000.

https://windsorstar.com/business/ene...4-e1ebb41a4fd5

Tre män försökte också rusa fram till Greta under demonstrationståget, men blev stoppade av andra. Lite oklart om de hade vänliga eller fientliga avsikter:

Citat:
At one point three young men tried to rush Thunberg, but organizers kept them back, said Joe Vipond with the Calgary Climate Hub. Several climate activists locked their arms around the teen during part of the walk.

“We just want to make sure she’s safe,” said Vipond.

Här kan man se Greta marchera i demonstrationståget, omringad och skyddad av andra:

https://globalnews.ca/video/6050928/...-climate-rally

Måste ha varit efter incidenten med de tre männen, antar jag.
2019-10-19, 00:26
Medlem
När ska hon börja knalla ner till Chile? Borde vara dags snart, hon kan väl inte chilla i Canada länge till.
2019-10-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
När ska hon börja knalla ner till Chile? Borde vara dags snart, hon kan väl inte chilla i Canada länge till.

Jag läste att Greta är på väg till Vancouver. Det lät som att hon fick lämna i all hast innan lynchmobben fick tag i henne.
2019-10-19, 01:24
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Här kan man se Greta marchera i demonstrationståget, omringad och skyddad av andra:

https://globalnews.ca/video/6050928/...-climate-rally

Måste ha varit efter incidenten med de tre männen, antar jag.

När hon är med i demonstrationståg så brukar hon vara omringad av andra som i en cirkel runt henne håller varandra i händerna eller armarna för att skydda henne eller guida henne var hon skall gå.
2019-10-19, 01:26
Bannlyst
Har hon någon form av livvaktsskydd nu när hon blivit världskändis?
2019-10-19, 01:33
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag läste att Greta är på väg till Vancouver. Det lät som att hon fick lämna i all hast innan lynchmobben fick tag i henne.

Nja. Det var snarare så att miljödemonstranterna tillfälligt lyckades stänga ner det lokala gaskraftverket så elen försvann vilket ledde till att Greta & co behövde köra tillbaka till Calgary för att ladda teslan.
2019-10-19, 01:41
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Greta var modig som tog sig dit. Till fiendeland som Expressen skrev.

Håller med om att hon var modig. Jag noterade att hon inte ens har skyddsglas framför sig vilket förvånar mig då presidenten brukar ha det vid liknande tillställningar.

Citat:
Alberta Premier Jason Kenney has said his government has no plans to meet with Thunberg.
https://www.restonrecorder.ca/thunbe...nds-1.23980756

Jag tror Jason Kennedy behöver tänka om och känna sig tvungen att träffa Greta nu när han ser vilket stort inflytande hon har. Om han vågar förstås.
2019-10-19, 01:42
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Greta har blivit en liten diva på grund av uppmärksamheten, föräldrarna är hennes marionetter medans media styr hela familjen.

Du har fel. Det är Snarare Greta som styr sina föräldrar. Vilket visar vilken stark förmåga hon har att få andra att lyssna.
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-19 kl. 01:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in