2019-09-28, 00:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Då erkänner du att hon är mäktig med ett stort inflytande?

Nix, jag säger att hon mörkar problemen med överbefolkningen i syfte att uppnå mer medialt intresse för att bli lika "känd" som sin mamma. Det är bara den lättlurades skara som tror att hon ska lösa världsproblem med CO2 med sina predikningar. När hon angriper kärnan "överbefolkningen" så börjar jag tro på att hon har rätt.
2019-09-28, 00:30
Moderator
-Info-s avatar
Cirka en halv miljon människor demonstrerade i Montreal:

Citat:
MONTREAL. Omkring 300 000 väntades delta när Greta Thunberg strejkade för klimatet i Montreal.

Över en halv miljon kom, enligt organisatörerna.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-lockar-rekordmanga-till-protest/

Och runtom i världen demonstrerade 6,6 miljoner människor:

Citat:
Utanför FN:s luftfartsverk höll den 16-åriga klimataktivisten ett tal och meddelade att över 6,6 miljoner deltagit i fredagens klimatstrejk världen över.

Detta blir bara större och större.
2019-09-28, 00:38
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Cirka en halv miljon människor demonstrerade i Montreal:

Och runtom i världen demonstrerade 6,6 miljoner människor:

Detta blir bara större och större.
Det betyder över 10 miljoner sammanlagt under senaste veckan. Tur att det inte var nazister...

https://pbs.twimg.com/media/EFf79rEWsAIHKNA?format=jpg&name=medium

...utan politiskt korrekta godhetsknarkare...
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-28 kl. 01:00.
2019-09-28, 00:55
Medlem
theanthropologists avatar
Jag antar att skämtteckningen föreställer Greta:

https://pbs.twimg.com/media/EFf7-h1VUAA101A?format=jpg&name=900x900
2019-09-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Gretas andranamn är Tintin och då skulle det passa bra om hon stod frustrerad i ett gathörn och ringer i en klocka.

Uttrycket "Faire Tintin" kommer ursprungligen från 1200-talet som beskriver ett klingande ljud, till exempel ljudet av mynt som klingar. Ett århundrade senare hänvisar ordet till ett spel där förloraren betalar genom en pant av mynt som klingar. Därifrån uppstod uttrycket "Tintin" som i början av 1500-talet betyder "betala kontant". Med tiden så har betydelsen av "Tintin" också övergått till ljudet från klockor som klämtar.

Tyvärr så saknas det en bra förklaring varför "Tintin" senare associeras med att bli frustrerad över något, samt att berövas en tillfredsställelse som förväntas. Jag har bara hört att det ska vara i samband med en klocka som förväntas ringa och personen lämnar området i ren frustration. Ordet "Tintin" används också i samband när någonting inte är möjligt, samt för ingenting alls.

Mycket intressant, tackar! Då är det därför tintinologie betyder "kunskap/vetenskap om klockringning /med flera klockor, klockspel/" - även om ordet numera också kan ha en helt annan innebörd!
2019-09-28, 01:21
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Hon har fått en miljon för nått tyck synd mig pris
Vad ska hon göra för pengarna ??
2019-09-28, 01:51
Bannlyst
Vem/vilka är det som skriver jäntans tal?
2019-09-28, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigGubbe
Hon har fått en miljon för nått tyck synd mig pris
Vad ska hon göra för pengarna ??

Det har ju diskuterats en del tidigare i tråden ifall Greta (som omyndig) har rätt att donera sina prispengar åt olika håll, och ifall de inte borde ses som inkomster (jo, goodwill-priser och belöningar är beskattningsbara inkomster, det gäller t o m Nobelprisen).
2019-09-28, 02:34
Medlem
Säga vad man vill men när 500k pers samlas i montreal så är det större än något annat i Sverige iaf. Även internationellt står det sig extremt bra , iaf här i väst. Det var väl inte ens så mycket på donald trumps insvorning?

Folk behöver inte sluta köra bil, men att folk förstår att plast och sånt är skadligt samt försöker tänka på utslöppen är ju skitbra, främst i u-lönderna.

Vet inte vad jag ska tro om koldioxid, tror det är en aning överdrivet. jorden lör inte gå under för det blir 2 grader varmare, kanske bättre så fler fattiga länder går under av sig själva?

Plast, miljögifter, överfiske/utrotning och miljöförstöring är de största hoten enligt mig. Torkan också i vissa lönder men det går ju att lösa med beprövade metoder som plantera växter osv.
2019-09-28, 03:08
Medlem
Greta Thunberg håller tal i Montreal: https://www.youtube.com/watch?v=n0bqG1GzlHU

Klimatprotesterna är en gigantisk teater med utkommenderade skolelever och fackanslutna professionella fikaätare. Om reaktionerna på det hon säger här inte är rykande pistol-bevis för den tesen så vet jag inte vad som är det.

En invändning skulle förstås kunna vara att Montreal är exklusivt franskspråkigt. Wikipedia ger dock en annan bild: https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Montreal#Language

Citat:
In terms of additional languages spoken, a unique feature of Montreal among Canadian cities, noted by Statistics Canada, is the working knowledge of both French and English possessed by most of its residents.

Samtliga montrealiter förstår engelska lika bra eller bättre än svenskar. Och ändå så jublar publiken när hon säger att "världsledarna gjorde oss besvikna med sina tomma ord och otillräckliga åtgärdspaket". JUBEL!!! Det här är hur sjukt som helst. I textstycket efter så buas det faktiskt. Tanken måste ha varit att dra igång buaropet efter "empty words and insufficient plans", men att något gick galt för arrangörerna/regissörerna.
Senast redigerad av oshin.cantwell 2019-09-28 kl. 03:14.
2019-09-28, 03:45
Medlem
geir44s avatar
Hon är som Damien Omen. Kolla blicken! Den som har förstånd må räkna ut....

Vilka kräftor ligger bakom lilla Gretchen?
2019-09-28, 03:58
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzina
Klart det spelar in hur personer i hennes omgivning valt att framställa detta. Hon hade inte blivit såpass uppmärksammad utan en känd mamma. Men varför klanka ner på saken i sig när avsikten och effekten av det hela är rakt igenom positiv och gör enorm skillnad för att lägga ljus på klimatdebatten? Varför bara en massa gnäll?
Tycker inte vi hemma i våra hus kan sitta och uttala oss om Gretas hälsa. Ja hon har flertal diagnoser. Men hur hon mår och påverkas av detta har vi ingen ANING om och kan därför inte uttala oss. Tror Gretas föräldrar sätter hennes bästa i första hand.

Du menar att proklamera världens undergång inom 12 år? Sprida skräck och ångest hos vuxna och, framförallt, barn? Svavelosande predikningar om synd och skam?

Är detta verkligen rakt igenom positivt??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in