Citat:
Ursprungligen postat av
Expohunter
Ja, det är ju det som är hela poängen från oss skeptiker som kan ifrågasätta henne sakligt. Red Ice redde ut en hel del av varför hon är det fenomen hon är.
Jag ska titta på filmen under helgen. Den väckte i alla fall min nyfikenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawline
Det enda hot som finns är att hon mörkar grundproblemen.
Då erkänner du att hon är mäktig med ett stort inflytande?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gary-loomis
Hot?
Skall vi ta det än en gång att det inte handlar om personen ifråga, utan hur verklighetsfrånvarande ni är.
Kan du besvara hur vi skall uppnå Gretas önskemål, utan att det blir en mänsklig kollaps?
Ge en tydlig plan, eller förlåt Gretas plan?
Här är det bättre du frågar någon i Gretas klimatrörelse, om du vill veta exakt hur de resonerar.
Jag själv ser Greta och klimatrörelsen mest som en blåslampa under rumpan på politikerna. Detta är en viktig fråga som man måste ta mer på allvar, och här har Greta + klimatrörelsen bidragit mycket. Skillnaden i tonläge jämfört med 2 år sedan är stor.
Men i verkligheten blir det förstås som det brukar: det blir kompromisser. Gretas klimatrörelse är bara ett intresse i mängden. Visserligen ett viktigt intresse, men inte det enda intresset. Få politiker vågar ju genomföra åtgärder som kraftigt minskar levnadsstandarden i ett land. Då blir de ju bortröstade nästa val. Man kommer istället att satsa på ny teknologi och hoppas att det går bra den vägen.
1,5 gradersmålet kommer att missas. Det ser mörkt ut på den fronten. Temperaturen stiger nu väldigt
fort och CO2-utsläppen är fortsatt
höga. Men förhoppningsvis så klarar man att hålla sig under 2 grader. Helst en trygg bit under 2 grader.