2019-09-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Försöker du antyda att Osynlige.Mannen är ”köpt av oljebranschen”?

Och du har mage att kräva källa av andra?
Tack Mommy! Tänk om jag ändå vore mutad av oljebranschen! Men inte så. Inte för att det spelar någon roll för min del om bensinen kostar 5 eller 50 kronor per liter. Det hade faktiskt inte påverkat min bilkörning över huvud taget. Jag kör inte särskilt mycket, och jag nöjeskör inte. (Jag har aldrig tyckt att det är roligt att köra bil.) Jag kör bara bil när jag behöver. I morgon kör jag nog till skjutbanan för att träna. Eller så cyklar jag. Vi får se vad det blir för väder imorgon. (De påstår att de kan förutspå klimat 100 år framåt, men de klarar inte väder 100 minuter framåt!) På söndag blir det definitivt bil, men då är vi flera som samåker 1,5 timmar enkel resa för att tävla. Det får nog klassas som onödig nöjesresa. Jag tror inte att Greta™ ser med blida ögon på det.
2019-09-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Sedan mitten på 80-talet har värmeenergin i haven ökat motsvarande en atombomb per människa.
Jag tror att du bör dra ner på din konsumtion av droger. Eller åtminstone på din konsumtion av atombomber.
2019-09-27, 23:19
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Är du medveten om att strejken redan har varit? Har du sovit hela dagen och precis vaknat upp ur fyllesömnen?

Det gäller varje fredag enligt henne
2019-09-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det finns inga verkliga (och något så när moderna) bil- eller järnvägar genom Panama till Sydamerika; de som ska söderut åt det hållet tar båt eller flyger till någon stad i Venezuela, Colombia eller Peru (de två förstnämnda länderna hör dessutom till de fattigaste och mest instabila i hela Latinamerika).

Det s k Darien-gapet, ett tätt område av djungel som sträcker sig tvärs över hela södra Panama, har inga landförbindelser annat än några mycket rudimentära, leriga dirt tracks genom djungeln, och innan Panamakanalen byggdes var det likadant i det område där kanalen numera går: idel berg och osund djungel. Att Panamakanalen tog ett kvartssekel att bygga och kostade tiotusentals människoliv berodde just på den otillgängliga naturen, djungel , ormar, kolera och malaria.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dari%C3%A9n_Gap

Greta är immun mot dessa sjukdomar samt kan hon gå på vatten.
2019-09-27, 23:26
Medlem
SnuskigGubbes avatar
har hon sagt hur planeten ska bli bra ??
2019-09-27, 23:31
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigGubbe
Det skiter väll i greta Betalar ?? vilken planet är du på ??
det är ingen som betalar Alla som jobbar ska offra flera semesterdagar
Ni får väll jobba extra en dag så ni kan strejka svårare än så är det inte
Ingen offrar semesterdagar obetalda det kan JAG lova dig, Skulle ALDRIG någonsin ens ta ut semesterdagar om dem så är betalda för strejka för vad det Greta och hennes anhängare ylar om knappast mer arbets moral har man!
2019-09-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Greta är immun mot dessa sjukdomar samt kan hon gå på vatten.

Greta, ja. Det är väl bara tungomålstalandet som fattas än så länge.

Däremot kan man ju bekymra sig för Svante. Är han lika seg och stark? Har han ens setts till den senaste tiden! (Är han lika dålig skådespelare Btw?)

Och har Malena uttalat sig?
2019-09-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Arrhenius räknade först fram att en dubblering av koldioxidhalten skulle medföra en temperaturhöjning med 6 grader Celsius, och fick den artikeln publicerad. Sedermera lärde han känna Boltzmannfördelning och insåg att hans ursprungliga beräkningar var felaktiga. Han fick publicerat en rättad artikel där han beräknade att en dubblering av koldioxidhalten skulle medföra en temperaturhöjning med 1 grad Celsius.

Jag har en naturvetenskaplig forskarkarriär bakom mig. Du min vän, borde överväga att lära dig grunderna innan du gör bort dig fullständigt. Att du hänvisar till Wikipedia visar att du är vetenskaplig analfabet. Du är väl medveten om att kreti och pleti får redigera artiklar på Wikipedia? Jag skulle kunna gå in och skriva om något jag är fullständigt okunnig om, eller om något som jag vill påverka politiskt. Alla artiklar på Wikipedia som handlar om kontroversiella ämnen skall tagas med stora tunnor salt, risken är stor att det bara är propaganda. Om det är därifrån Greta™ har hämtat sina "kunskaper" så förstår jag varför hon framstår som så obildad.

Touché och tack för att du finns i den här tråden! Nu ska jag natta mig själv genom att bli klimatexpert via Wikipedia 😂
2019-09-28, 00:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Ja, det är ju det som är hela poängen från oss skeptiker som kan ifrågasätta henne sakligt. Red Ice redde ut en hel del av varför hon är det fenomen hon är.

Jag ska titta på filmen under helgen. Den väckte i alla fall min nyfikenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det enda hot som finns är att hon mörkar grundproblemen.

Då erkänner du att hon är mäktig med ett stort inflytande?

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Hot?
Skall vi ta det än en gång att det inte handlar om personen ifråga, utan hur verklighetsfrånvarande ni är.
Kan du besvara hur vi skall uppnå Gretas önskemål, utan att det blir en mänsklig kollaps?

Ge en tydlig plan, eller förlåt Gretas plan?

Här är det bättre du frågar någon i Gretas klimatrörelse, om du vill veta exakt hur de resonerar.

Jag själv ser Greta och klimatrörelsen mest som en blåslampa under rumpan på politikerna. Detta är en viktig fråga som man måste ta mer på allvar, och här har Greta + klimatrörelsen bidragit mycket. Skillnaden i tonläge jämfört med 2 år sedan är stor.

Men i verkligheten blir det förstås som det brukar: det blir kompromisser. Gretas klimatrörelse är bara ett intresse i mängden. Visserligen ett viktigt intresse, men inte det enda intresset. Få politiker vågar ju genomföra åtgärder som kraftigt minskar levnadsstandarden i ett land. Då blir de ju bortröstade nästa val. Man kommer istället att satsa på ny teknologi och hoppas att det går bra den vägen.

1,5 gradersmålet kommer att missas. Det ser mörkt ut på den fronten. Temperaturen stiger nu väldigt fort och CO2-utsläppen är fortsatt höga. Men förhoppningsvis så klarar man att hålla sig under 2 grader. Helst en trygg bit under 2 grader.
2019-09-28, 00:08
Medlem
theanthropologists avatar
Hos Skavlan sa Greta att hon filat på how-dare-you-talet sedan juni och att hon blev överraskad själv över sin känsloreaktion när hon läste upp talet. Det var en aggression som bubblade upp. Men ingenting tyder på att hon förlorat stöd pga talet. Denna fredag strejkade man som aldrig förr. Jag har inte sett några siffror men det måste ha varit än fler än förra fredagen. Gator var fyllda av folk i många, många städer. Särskilt i Italien.

Jo, det kallas för strejk därför att ungdomar förväntas avstå från skolan vare sig de får ledigt eller inte. Och det är bra med en stor kostym eftersom det är meningen att allt fler förvärvsarbetare ska strejka och ansluta sig med tiden.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-28 kl. 00:19.
2019-09-28, 00:13
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Hur många svenskar tog ut sin semesterdag för att strejka ??
2019-09-28, 00:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Hos Skavlan sa Greta att hon filat på how-dare-you-talet sedan juni och att hon blev överraskad själv över sin känsloreaktion när hon läste upp talet. Det var en aggression som bubblade upp. Men ingenting tyder på att hon förlorat stöd pga talet. Denna fredag strejkade man som aldrig förr.

Dagen efter sitt FN-tal fick Greta 1,3 miljoner nya följare på instagram:

Citat:
Förra helgen följdes Greta Thunbergs Instagram-konto av runt 3,5 miljoner människor. Efter talet i FN och Trump-smockan har den siffran nu passerat 6 miljoner. Dagen efter sitt anförande inför världsledarna fick hon 1,3 miljoner nya följare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdkA8n/gretas-supersucce-i-sociala-medier-storre-an-trump

1,3 miljoner nya följare på en enda dag. Inte illa.

Vissa blev kanske chockade av talet. Men samtidigt så stack hon ju ut och uppmärksammades mycket. Det ökade intresset hos nya människor.
Senast redigerad av -Info- 2019-09-28 kl. 00:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in