• 2
  • 3
2019-02-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Beror på när de ska lösas, här finns en kalkylator du kan använda för att få en uppfattning:
https://www.konsumenternas.se/lana/o...nadsersattning

Tack, var ju inga jättepengar. Ca 20 k om man ska lösa 3 årslån.
Citera
2019-02-08, 18:14
Medlem
Jag valde nyligen att binda mitt lån på 1,75 MSEK till 1.4%, 3 år. Hade säkert gått att pressa lite till, men orkade inte tjafsa.
Citera
2019-02-20, 01:34
Medlem
JustZlatans avatar
Det här var ju konstigt. Jag förväntade mig att boräntan skulle öka denna månad med tanke på den senaste räntehöjningen. Istället har den sänkts. Jag ska betala mindre i ränta nu än vad jag har gjort det senaste året och jag har inte amorterat någonting.
Citera
2019-02-26, 21:31
Medlem
F.B.Dases avatar
Jag har alltid haft rörlig ränta. Om någon säger att man borde binda räntan så tänk på var budskapet kommer ifrån. Just det ... banken. Och de ger ju inte råd de själva förlorar på, så bra för banken = dåligt för kunden. Om konjunkturen nu börjar gå ner så brukar ju inte riksbanken svara med räntehöjningar heller. Det är bara om räntan närmar sig en gräns där du inte kan betala mer som du kan binda lånen, men det är en försäkring som kostar extra. Det bästa är att amortera på de lån som har den högsta räntan, det är det snabbaste sättet att sänka sina kostnader långsiktigt och ger dig mer manöverutrymme om räntorna sedan går upp.
Citera
2019-04-18, 19:15
Medlem
Pudersockers avatar
Ja nu har jag fått den utlovade räntehöjningen så betalar 1,75% ränta, men nu har SEB börjat med erbjudande om binda tre år på 1,40%, dags kanske då, har SEB nånsin haft lägre, och Avanza är ju på denna nivå och ingen annan lägre och några rubriker talar t o m om konjunkturuppgång å inte lågkonjunktur så kanske dags att hoppa på erbjudandet, eller?
Citera
2019-04-18, 19:37
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Jag har alltid haft rörlig ränta. Om någon säger att man borde binda räntan så tänk på var budskapet kommer ifrån. Just det ... banken. Och de ger ju inte råd de själva förlorar på, så bra för banken = dåligt för kunden. Om konjunkturen nu börjar gå ner så brukar ju inte riksbanken svara med räntehöjningar heller. Det är bara om räntan närmar sig en gräns där du inte kan betala mer som du kan binda lånen, men det är en försäkring som kostar extra. Det bästa är att amortera på de lån som har den högsta räntan, det är det snabbaste sättet att sänka sina kostnader långsiktigt och ger dig mer manöverutrymme om räntorna sedan går upp.

Exakt, trots att det är flera som påpekat detta är det slående hur många det är som tro att de kan "slå marknaden" genom att binda boräntan bara för att de läst en artikel i Aftonbladet eller något. De har väl aldrig reflekterat över att de betalar en försäkringspremie för detta.

Finns i mina ögon ingen anledning till varför man ska binda räntan om man inte:

1. Tror sig kunna mer om ränteutvecklingen än Sveriges banker,
2. Inte har tillräckligt utrymme i sin budget för att hantera en varierande utgift utan att hamna på gatan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in