• 1
  • 2
2019-01-25, 11:14
Medlem
Vi har på arbetsplatsen ett kortsystem för att komma in på jobbet, det används också för att öppna dörrar mellan olika delar av byggnaden.

Får AG använda dessa uppgifter för att tex kolla arbetsnärvaro, när man kom till jobbet och lämnade arbetsplatsen?

Jag har vid något tillfälle fått berättat för mig att sådana "inpasseringslistor" bara får gås igenom vid speciella tillfällen tex vid misstanke om brott osv.

Vad folk TYCKER om saken kan ni lämna därhän, jag är intresserad av vad lagen, och isf vilken lag, säger.

Tack på förhand!

PS.
Har försökt googla men vet inte riktigt vad jag ska söka på för att få "bra" träffar.
Citera
2019-01-25, 13:36
Medlem
Sålänge som företaget följer Dataskyddsförordningen och det är deras inpasseringssystem kan de göra vad de vill med uppgifterna. Givetvis kan de kolla om du verkligen kommer när du ska. Vad är det för fel med det? Informationen är heller inget känsligt, utan det är bara ditt kortID, plats och tid som registreras.
Citera
2019-01-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sålänge som företaget följer Dataskyddsförordningen och det är deras inpasseringssystem kan de göra vad de vill med uppgifterna. Givetvis kan de kolla om du verkligen kommer när du ska. Vad är det för fel med det? Informationen är heller inget känsligt, utan det är bara ditt kortID, plats och tid som registreras.
Jag bad uttryckligen om regler samt helst hänvisningar INTE om vad du, jag eller nånannan TYCKER om det.
Citera
2019-01-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag bad uttryckligen om regler samt helst hänvisningar INTE om vad du, jag eller nånannan TYCKER om det.

Hänvisningar till vad? Är du en sådan person som tror att man stiftar lagar med negativt budskap? Det som inte står förbjudet i lag är inte förbjudet. I det här fallet måste företaget följa Dataskyddsförordningen, sedan kan de göra vad de vill med sina uppgifter (som är deras).

Jag tycker ingenting om detta, jag presenterar bara verkligheten för dig.
Citera
2019-01-25, 16:14
Medlem
Citat:

Det är ju inte riktigt sant. Här kommer andra lagar in när det gäller anställda och vad man får kontrollera och övervaka, utan att göra en lång utläggning om detta.
Citera
2019-01-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det är ju inte riktigt sant. Här kommer andra lagar in när det gäller anställda och vad man får kontrollera och övervaka, utan att göra en lång utläggning om detta.

Och dessa lagar är.... ***trumvirvel****....

Som sagt, så länge du har ett syfte som täcks in för behandling av personuppgifter i Dataskyddsförordningen så får du behandla vilka uppgifter du vill. Jag ser inte hur AML, MBL eller någon annan arbetsrättslig lag skulle stoppa att företaget behandlar dataloggar från inpasseringskontroller som enbart loggar kortID, plats och tid.
Citera
2019-01-25, 16:21
Medlem
Citat:
Och dessa lagar är.... ***trumvirvel****....

Som sagt, så länge du har ett syfte som täcks in för behandling av personuppgifter i Dataskyddsförordningen så får du behandla vilka uppgifter du vill. Jag ser inte hur AML, MBL eller någon annan arbetsrättslig lag skulle stoppa att företaget behandlar dataloggar från inpasseringskontroller som enbart loggar kortID, plats och tid.

Du snackar i nattmössan. Men det är fredag och jag har haft nog med andra idioter idag och tänker hålla helg. Som jag sa utan att göra en länger utläggning om detta.
Citera
2019-01-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vi har på arbetsplatsen ett kortsystem för att komma in på jobbet, det används också för att öppna dörrar mellan olika delar av byggnaden.

Får AG använda dessa uppgifter för att tex kolla arbetsnärvaro, när man kom till jobbet och lämnade arbetsplatsen?

Jag har vid något tillfälle fått berättat för mig att sådana "inpasseringslistor" bara får gås igenom vid speciella tillfällen tex vid misstanke om brott osv.

Vad folk TYCKER om saken kan ni lämna därhän, jag är intresserad av vad lagen, och isf vilken lag, säger.

Tack på förhand!

PS.
Har försökt googla men vet inte riktigt vad jag ska söka på för att få "bra" träffar.

Här har du ett exempel på där man ville spåra med GPS.

https://ka.se/2015/06/05/far-man-bev...allda-med-gps/

Allt typ av övervakning personal måste man först ha haft en medbestämmandeförhandlingar med facket innan man inför. Uppgifter som samlats in för säkerhetsändamål får till exempel inte senare användas för att kontrollera hur de anställda sköter sitt jobb.

Så nej, en AG kan inte göra vad den vill med sin information hur som helst.

Sen finns det säkerhetsklassade arbetsplatser och områden där särskilda lagar gäller. Men inte heller där kan AG som den vill utan att informera den anställde. Faller dessutom på sin orimlighet att en anställd inte får information om vad som gäller. Inte ens hemgångakontroll får man införa utan att informera de anställda. Däremot behöver man inte säga exakt när de sker.
Citera
2019-01-25, 17:37
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Här har du ett exempel på där man ville spåra med GPS.

https://ka.se/2015/06/05/far-man-bev...allda-med-gps/

Allt typ av övervakning personal måste man först ha haft en medbestämmandeförhandlingar med facket innan man inför. Uppgifter som samlats in för säkerhetsändamål får till exempel inte senare användas för att kontrollera hur de anställda sköter sitt jobb.

Så nej, en AG kan inte göra vad den vill med sin information hur som helst.

Sen finns det säkerhetsklassade arbetsplatser och områden där särskilda lagar gäller. Men inte heller där kan AG som den vill utan att informera den anställde. Faller dessutom på sin orimlighet att en anställd inte får information om vad som gäller. Inte ens hemgångakontroll får man införa utan att informera de anställda. Däremot behöver man inte säga exakt när de sker.

Stämmer bra.

Huvudregeln är att AG har möjlighet att kontrollera inpasseringar om det finns en anledning att göra så.
Citera
2019-01-25, 19:53
Medlem
miikoss avatar
Det kan vara förbjudet i kollektivavtal. Kontrollera eventuella sådanna.
Citera
2019-01-25, 21:16
Medlem
Jag får kanske förklara varför jag inte rakt av köper(tror) att AG inte får kolla inpasseringsloggar bara sådär.

När jag jobbade på Arlanda för ca 10 år sen hade vi "skadegörelse" i en av våra datorhallar och alla undrade VEM som hade åstadkommit skadan.
Jag föreslog då att kolla inpasseringsloggarna men enligt vår chef fick man INTE göra det.
Polisen fick göra det OM man misstänkte brott med strafföljden 2 års fängelse eller mer.

Jag har ingen aning om hur insatt min chef var men det var så hon sa iaf och det är anledningen till min fråga!

Tacksam för alla svar hittills!
Citera
2019-01-25, 21:19
Medlem
Citat:
Hänvisningar till vad? Är du en sådan person som tror att man stiftar lagar med negativt budskap? Det som inte står förbjudet i lag är inte förbjudet. I det här fallet måste företaget följa Dataskyddsförordningen, sedan kan de göra vad de vill med sina uppgifter (som är deras).

Jag tycker ingenting om detta, jag presenterar bara verkligheten för dig.
Det är till att vara "besserwisser" och kaxig!!
Nu har du fått mothugg så det vore klädsamt med en aning mjukare ton i dina inlägg!

Eftersom du har sagt det du TROR så behöver du INTE kommentera mer i den här tråden, Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in