Citat:
Ursprungligen postat av
Eddine
Jo man kan få en 2:a typ i hässelby eller liknande ytterförorter men om man vill ha större lägenhet såsom exempelvis 4:a i lite bättre område, ex. hägersten, fruängen, axelsberg, om vi pratar söder om söder så är det många fler år som gäller. Bor just nu i "särskilt utsatt område" med 3 barn och vill gärna iväg härifrån innan de blir större. Känns ju hopplöst när man ändå väntat 11 år i kö men ändå inte platsar.
Men om du kollar "emellan" då? Fruängen, Hägersten och Axelsberg är superheta områden när det kommer till hyresrätter. Nära till stan, anses "bra" när det kommer till om man kan gå hem ensam från tunnelbanan på kvällen osv. Så kanske lite svårare är platser du nämner. Men om vi säger t.ex. Vällingby, Sätra? Dessa är längre bort om man räknar stationer gentemot de du nämnde, samt inte heller några "särskilt utsatta områden" om vi jämför med de värsta.
Men om vi ger det ett spann innan dina barn kommer till åldern där du känner att "nä nu måste jag verkligen bort", säg inom 3-5 år, då har du nog chans att få lägenheter i just t.ex. Vällingby, Sätra. Du kanske inte kan vraka och välja, men chansen är nog större ändå.
Annars, kan inte du tänka dig att flytta till områden som är länge bort ifrån tunnelbanan, t.ex. Täby, Nacka eller Tyresö?
Finns många områden med hyresrätter där som är att föredra framför "särskilt utsatta områden". Har ingen aning riktigt hur väntetiden är där, men spekulerar fritt nu att det läggs på stabila 5 år, om inte mer, i väntetid ifall du vill på bo på gångavstånd till tunnelbana.
Och OM du nu kan tänka dig att flytta till ett område som Täby, Upplands Väsby eller dylikt, så borde du kanske se över att använda pengarna till en bostadsrätt istället. Att köpa i ett sånt område jämfört med vid tunnelbanan är ENORM prisskillnad och har du pengar till att pynta för ett idag svartkontrakt och du har ett spann på "3-5" år (som jag bara hittade på dock) så hinner du kanske spara ihop till en kontantinsats till ett sånt område?
Rekommenderar också att titta på nyproduktioner inom hyresrätter - hyran är högre, vilket gör att det säkert är mer omsättning på boende osv. Min hyresvärd (jag bor själv i en hyresrätt i Stockholm, nyproduktion) lägger t.ex. då och då ut "först till kvarn" lägenheter.
Lycka till, håller tummarna för att ni hittar en bra lösning