2019-01-25, 05:12
Medlem
Hej har en familjevän som gick bort igår av en överdos och det ska ta upp till 10v att få tillbaka obduktionen och begravningen ska hållas så snabbt som möjligt (Ingen är chockerad över detta) Hon är på obduktion i Umeå och min enda fråga är går det att få resultatet snabbare?

Speciella omständigheter?
Betalning?

Är det någon här som har erfarenhet av liknande?
Citera
2019-01-25, 09:10
Bannlyst
Till och börja med beklagar jag din sorg ock hennes frånfälle.

När det gäller överdoser så bör det inte ta så lång tid. Ett blodprov borde räcka för att se om hon dog av en överdos.

Man bör dock skilja mellan begreppen obduktion och rättsmedicin.

Den senare används om det finns tankar om brott. Det finns ganska få rättsmedicinska kliniker i landet, men Umeå har en av dom.
Citera
2019-01-25, 10:17
Moderator
Lapapps avatar
En rättsmedicinsk obduktion kommer att utföras. Även om man tror att överdosering var dödsorsaken skulle hon, åtminstone teoretiskt, kunna varit mördad. Därav den rättsmedicinska obduktionen. Det blir nog dessvärre svårt att påskynda den.
Citera
2019-01-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkiv
Till och börja med beklagar jag din sorg ock hennes frånfälle.

När det gäller överdoser så bör det inte ta så lång tid. Ett blodprov borde räcka för att se om hon dog av en överdos.

Man bör dock skilja mellan begreppen obduktion och rättsmedicin.

Den senare används om det finns tankar om brott. Det finns ganska få rättsmedicinska kliniker i landet, men Umeå har en av dom.

Tack för din omtanke, men det var sedan långt tillbaka redan räknat. Tro det eller inte begravningen var planerad 1 år sedan, hon satt vid bordet och sa vad hon ville ha på sin begravning. Ingen av oss var förvånade, till och med när polisen knackade på hemma hos mig cirka 12 på natten så förstod jag direkt, dom behövde inte ens säga ett ord.

Och med det andra du skrev, det är en obduktion som pågår för hon skickade ett "nöd" sms till sin pojkvän cirka 6 timmar innan hon dog, tog en stund för polisen och bli inblandade och hitta henne eftersom hon inte va i samma stad som hon va skriven i.
Senast redigerad av Bigger123 2019-01-25 kl. 10:49.
Citera
2019-01-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
En rättsmedicinsk obduktion kommer att utföras. Även om man tror att överdosering var dödsorsaken skulle hon, åtminstone teoretiskt, kunna varit mördad. Därav den rättsmedicinska obduktionen. Det blir nog dessvärre svårt att påskynda den.

Okej men det är en obduktion som pågår se inlägg #4 tack för svar iaf.
Citera
2019-01-25, 19:59
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigger123
Okej men det är en obduktion som pågår se inlägg #4 tack för svar iaf.
En s.k. klinisk obduktion alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in