• 1
  • 2
2019-01-24, 14:19
Medlem
Det framförs ofta som en sanning att en låg brf-avgift är bra. Nu har jag hittat en väldigt trevlig lägenhet byggd på 90-talet med relativt hög avgift. Föreningens belåning är inte extremt hög (50% av fastighetens värde enligt årsredovisningen) och kostnaderna är i första hand skötsel/underhåll, inte räntor. Jag räknade på att en fördubbling av föreningens räntor skulle öka avgiften med 350 kr. Lågt pris på lägenheten gör att jag får en rimlig amorteringsnivå och god marginal till lånetaket.

Missar jag något? Varför brukar man avråda från brf:er med hög avgift?
Citera
2019-01-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Det framförs ofta som en sanning att en låg brf-avgift är bra. Nu har jag hittat en väldigt trevlig lägenhet byggd på 90-talet med relativt hög avgift. Föreningens belåning är inte extremt hög (50% av fastighetens värde enligt årsredovisningen) och kostnaderna är i första hand skötsel/underhåll, inte räntor. Jag räknade på att en fördubbling av föreningens räntor skulle öka avgiften med 350 kr. Lågt pris på lägenheten gör att jag får en rimlig amorteringsnivå och god marginal till lånetaket.

Tror det handlar om att man inte vet hela bilden och tror höga avgifter betyder höga lån, men låga lån och hög avgift är inte fel. Det pressar ner priset på lägenheterna och föreningen kommer kunna hantera högre räntor utan problem som du skrev
Citera
2019-01-24, 14:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Har du räknat med en ränta på 8%? BRF har ofta betydligt högre räntenivåer på sina lån. Men så länge som en räntehöjning inte äter upp hela din amortereringsnivå så är det rimliga kostnader. Det är din amortering som är den marginal du kan ha och som du får justera när räntan går upp vilket innebär att du bör ha bra amorteringsfria lån.
Citera
2019-01-24, 14:38
Medlem
Anledningen till att man investerar i en BRF är väl ofta för att man vill ha ett billigare boende. Men om avgiften är ovanligt hög så är det kanske lika bra att bo i en hyresrätt, där slipper du också den ekonomiska risken som är förknippat med att ha bostadsrätt.
Så tror jag många tänker, och därför avråds det från BRF med hög avgift.

Sen är det inte alltför sällan föreningen har det svårt ekonomiskt och det är anledningen till den hög avgiften, stirra dig inte blind på belåningsgraden
Citera
2019-01-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Tror det handlar om att man inte vet hela bilden och tror höga avgifter betyder höga lån, men låga lån och hög avgift är inte fel. Det pressar ner priset på lägenheterna och föreningen kommer kunna hantera högre räntor utan problem som du skrev

Jo så kan det ju vara. Den här föreningen har mycket mark runt husen, flera gemensamma uteplatser, lekplatser mm så det är inte konstigt att underhållskostnaderna är höga, men det är ju en stor kvalité också för mig som har barn så det betalar jag gärna för. Sen var uppvärmningen en stor kostnad också.
Citera
2019-01-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du räknat med en ränta på 8%? BRF har ofta betydligt högre räntenivåer på sina lån. Men så länge som en räntehöjning inte äter upp hela din amortereringsnivå så är det rimliga kostnader. Det är din amortering som är den marginal du kan ha och som du får justera när räntan går upp vilket innebär att du bör ha bra amorteringsfria lån.

Nej, jag räknade bara på föreningens totala räntekostnad och dubblade den och såg hur det skulle slå procentuellt på de totala kostnaderna. Men även om räntan skulle fyrdubblas så är det inga katastrofsummor. Som du säger, jag kommer att amortera mer än jag måste och ha det som buffert om/när räntor och avgifter stiger.
Citera
2019-01-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogcatbird
Anledningen till att man investerar i en BRF är väl ofta för att man vill ha ett billigare boende. Men om avgiften är ovanligt hög så är det kanske lika bra att bo i en hyresrätt, där slipper du också den ekonomiska risken som är förknippat med att ha bostadsrätt.
Så tror jag många tänker, och därför avråds det från BRF med hög avgift.

Sen är det inte alltför sällan föreningen har det svårt ekonomiskt och det är anledningen till den hög avgiften, stirra dig inte blind på belåningsgraden

Så kan det ju vara men avgiften är ändå inte i närheten av vad en hyresrätt i samma storlek ligger på. Sen kan ju ett lägre pris på lägenheten kanske innebära att man inte har samma möjligheter att tjäna pengar på den men nu får man väl hoppas att det värsta prisrallyt är över. Plus att jag räknar med att bo där i minst10 år.

Jag har lusläst årsredovisning och underhållsplan och hittar ingenting som verkar oroande. Föreningen går med vinst och har inte höjt avgiften de senaste tre åren. Sen kan det så klart finnas saker som inte framgår eller om det dyker upp något som kräver omfattande renoveringar, men då ska man ju ha otur.
Citera
2019-01-24, 16:07
Medlem
Nackdelen med att ha större lån i föreningen är att de inte är avdragsgilla likt du själv som privatperson kan göra. Det blir alltså dyrare att ha lånen i föreningen än uppdelat per bostad. Bäst är om föreningen inte har några lån alls.
Citera
2019-01-24, 16:13
Medlem
Citat:
Citat:
Har du räknat med en ränta på 8%? BRF har ofta betydligt högre räntenivåer på sina lån.
Vad har du fått dessa uppgifter ifrån? Jag har varit styrelsemedlem
( ordförande 18 år, kassör 4 år)
i en förening i drygt 20 år. Senast vi lade om lånet fick vi en ränta på 1,04 % under tre år.
Innan dess hade vi 1,85 om jag minns rätt.

Jag ställde alltid 3 - 4 banker mot varandra när det var dags att förnya lånet.
Nu råkar vi ha väldigt god ekonomi samt låg belåningsgrad i vår förening, vilket ju kan påverka räntan, men det går även att få lägre ränta genom att förhandla, inte bara acceptera räntan som erbjuds.

Så att BRF:er har högre ränta tror jag inte på.
Citera
2019-01-24, 17:07
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
i en förening i drygt 20 år. Senast vi lade om lånet fick vi en ränta på 1,04 % under tre år.

Nu råkar vi ha väldigt god ekonomi samt låg belåningsgrad i vår förening, vilket ju kan påverka räntan, men det går även att få lägre ränta genom att förhandla, inte bara acceptera räntan som erbjuds.

Håller med. Min förening har också en ränta som ligger en bit under listränta. Även om man väger in ränteavdraget så är det ändå billigare att föreningen har lånet. Stabila föreningar med god ekonomi har oftast inte så svårt att få en bra ränta.
Citera
2019-01-24, 17:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Det kan ju bli svårt att sälja sin lägenhet om månadsavgiften är i nivå med kringliggande hyreslägenheter. Det blir ju ett väldigt dyrt boende för eventuella köpare om de ska betala ränta och amortering på lånet, och dessutom en rejäl månadsavgift.
Jag bor i ett HSB-hus i en Stockholmsförort byggt på 60-talet. Det är usel byggkvalitet, och mycket av husen har fått renoveras för dyra pengar. P g a detta har månadsavgiften höjt så att den börja bli i nivå med kringliggande hyreslägenheter, och jag räknar inte med att kunna få ut nåt vettigt pris längre. Tyvärr.
Citera
2019-01-24, 18:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks

Man kanske inte kan lägga om lånet? Om man sitter fast med ett lån som löper på 20-30 år och har en hög ränta kan det väl vara svårt att påverka kostnaden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in