2019-01-24, 10:35
Medlem
Jag skriver just nu en artikel om anhöriga till spelberoende. Målet är att ta fram en guide för de anhöriga att upptäcka om någon är spelberoende. Här är några klassiska exempel:
Personen uppvisar ett förändrat beteende som exempelvis kan innebära att hen blir lättirriterad, nedstämd eller rastlös.
Personens humör förändras. Det kan till exempel röra sig om retlighet, nedstämdhet och/eller håglöshet.
Personen isolerar sig allt mer från anhöriga och drar sig undan sociala aktiviteter.
Personen vill inte längre göra sådant som hen tidigare gillade. Detta kan vara allt ifrån fysiska aktiviteter till en hobby.
• Personen har inte längre tid och/eller ork att sköta arbete, studier eller andra förpliktelser.
• Personen börjar få allt mer problem med att betala räkningar och börjar även fråga anhöriga om hen kan få låna pengar.
Pengar försvinner från konton i snabbare takt än tidigare. Mönstret för hur personen spenderar pengar har förändrats.
Alternativt ägnar allt mer tid åt något som du inte får veta vad det är, något personen verkar försöka dölja eller smussla med.
• Personen verkar ha fått en försämrad eller rörigare ekonomi. Lån betalas inte tillbaka, du kanske upptäcker att räkningar inte har betalats, olika abonnemang (teve, telefon, etc) stängs plötsligt av, osv.

Jag vänder mig främst till personer som har spelproblem eller haft spelproblem. Vad brukar du säga, göra för att bli upptäckt. Ju fler exempel på undanflykter, lögner osv desto bättre kommer vi att kunna hjälpa anhöriga att upptäcka problemet.
Citera
2019-01-24, 10:57
Medlem
goin-xxxls avatar
Har vi torskar ens en tanke på att spara till en buffert? Nej.
Jag är dock ärlig om mitt spelande.
Imorn är det lön och då ska insättningsbonusar utnyttjas till fullo😁

Har dock många vänner som lirar bort allt och gör allt för att dölja det troligtvis pga skam.
Skyltar gärna med en större vinst då och då men i det stora hela åker 6 siffriga belopp in på spelsajter

Kan nog inte bidra med nåt vettigt tyvärr.
Senast redigerad av goin-xxxl 2019-01-24 kl. 11:01.
Citera
2019-01-24, 11:14
Medlem
krossapatriakratets avatar
Sätt hen i ekonomisk karantän för allas bästa. Nej, det är inte synd om hen om att hens känslor blir sårade när hen inte har tillgång till alla gemensamma tillgångar.

Utsätt inte hen för mer skam än hen redan upplever, då är det lätt att hen avleder skammens källa till dig istället för sig själv och börjar straffa dig som nu är orsaken till hens skam genom sitt spelande.

Överge logik, hen har gjort det för länge sen och logik blir ett vapen som hen kan använda mot dig. Ex: Jag kan inte låta dig använda kreditkortet även om du facetajmar mig hela vägen till ICA och tillbaka för att jag vill inte det, punkt slut, jag behöver inte förklara och du får tycka att jag är galen om du vill.
Citera
2019-01-29, 13:34
Medlem
Ett väldigt viktigt och aktuellt ämne! Det jag funderar lite på om din artikel är att kanske även få med känslor hos den anhöriga för dessa känslor är väldigt svåra att förstå sig på! Jag som är anhörig försummade mig själv i 5 år innan jag förstod varför.... Jag försökte hitta anledningar till mina problem och mitt mående. Det är jätte viktigt idag att anhöriga förstår att det inte är deras fel även om det många gånger känns så! Fråga vad du vill så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in