• 1
  • 2
2019-01-23, 17:32
Medlem
Hej!

Har ett garage som står tomt. Behöver man bygglov för att dra dit vatten och avlopp och bygga om till badrum?
Garaget är en del av eller sitter ihop med huset.
Citera
2019-01-23, 17:34
Medlem
kristofferGs avatar
ja
Citera
2019-01-23, 17:51
Medlem
Bongomans avatar
Du får inte ändra ett garage till något annat utan bygglov. Sätt in valfritt ord i nedan mening, svaret är fortfarande ja.

Jag vill bygga om mitt garage till ____________________. Behöver jag bygglov?

Vad du får göra är att möblera om ditt garage och bära in verktyg, stora som små. Så länge verksamheten inte är kommersiell går det bra. Men inga nya väggar!
Citera
2019-01-23, 18:07
Medlem
Jajamen, det behöver du.
Citera
2019-01-23, 18:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Men å andra sidan: Hur fan skulle någon myndighet få reda på att du gjort det? Enda risken är om någon magsur granne får reda på det och anmäler till kommunen.
Citera
2019-01-23, 18:35
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men å andra sidan: Hur fan skulle någon myndighet få reda på att du gjort det? Enda risken är om någon magsur granne får reda på det och anmäler till kommunen.

Ja, det är en stor risk. Speciellt om man är en dålig granne och jävlas med folk. Min granne har byggt om garaget till barnrum och de vet mycket väl om att jag vet att det är utan bygglov. Så när de grävde upp en massa meter gemensam häck bussade jag polisen på dem och de planterade tillbaks häcken. Hade de vägrat hade de fått riva barnrummet och återställa fasaden. De hade nog en viss känsla av att det inte skulle sluta vid några plantor om de fortsatte bråka.

Sedan finns problemet med att sälja huset. Man måste upplysa köparen om att bygglov saknas, annars kan man bli skyldig att betala ersättning eftersom den boytan som deklareras egentligen inte finns.
Citera
2019-01-23, 19:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du får inte ändra ett garage till något annat utan bygglov. Sätt in valfritt ord i nedan mening, svaret är fortfarande ja.

Jag vill bygga om mitt garage till ____________________. Behöver jag bygglov?

Vad du får göra är att möblera om ditt garage och bära in verktyg, stora som små. Så länge verksamheten inte är kommersiell går det bra. Men inga nya väggar!

Även innerväggar? :O Vad spelar det för roll för ett bygglov?
Citera
2019-01-23, 19:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ja, det är en stor risk. Speciellt om man är en dålig granne och jävlas med folk. Min granne har byggt om garaget till barnrum och de vet mycket väl om att jag vet att det är utan bygglov. Så när de grävde upp en massa meter gemensam häck bussade jag polisen på dem och de planterade tillbaks häcken. Hade de vägrat hade de fått riva barnrummet och återställa fasaden. De hade nog en viss känsla av att det inte skulle sluta vid några plantor om de fortsatte bråka.

Sedan finns problemet med att sälja huset. Man måste upplysa köparen om att bygglov saknas, annars kan man bli skyldig att betala ersättning eftersom den boytan som deklareras egentligen inte finns.

Visst. Troligen är det inte särskilt besvärligt att fixa bygglov till en sån sak som TS skriver om. Förmodligen värt det!
Citera
2019-01-23, 19:12
Medlem
Tack för alla svar! Bygglov krävs helt enkelt för garaget.

Jag har även ett förråd som är byggt så det sitter ihop med huset. Gäller det att man måste ha bygglov för att bygga badrum även här?

Säger de i regel oftast ja om man söker bygglov för sånt här?
Citera
2019-01-23, 19:48
Medlem
Varför får man inte bygga om ett garage eller bostadsinreda det?

Vad är anledningen till att man ej för, om det görs ordentligt?

Tycker det låter skitkorkat.
Citera
2019-01-23, 19:50
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad är anledningen till att man ej får, om det görs ordentligt? Tycker det låter skitkorkat.

Blir bygglovet accepterat så får du.
Citera
2019-01-23, 20:18
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery

Vad är anledningen till att man ej för, om det görs ordentligt?

Tycker det låter skitkorkat.

För att du omvandlar en biyta till bostadsyta och då ska man ta hänsyn till BBR och PBL. Där beskrivs brandskydd, ventilation, hållfasthet och en massa andra saker. Dessutom ska boytan registreras i fastighetsregistret. Det är inte alltid garaget är korrekt byggt från början och det kollas då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in