2019-01-23, 14:45
Medlem
eeriikks avatar
Tja!

Mitt liv har varit en karusell hit och dit med droger och brott av olika slag. Jag blev för ca 6 månader sen dömd för stöld av normalgraden(personligen tyckte jag att det stöld av den grövre graden). Ringa narkotika och innehav av narkotika innehöll domen också. Straffet var milt och jag klarade mig fint med villkorlig dom och extremt låg böter(tackar min advokat för detta).

Nu till saken. Jag har alltså en villkorlig dom på mig och idag hände något som absolut inte var med uppsåt. Av ren kleptomanivana så råkar jag stoppa ner en proteinbar i fickan när jag var på Ica. Det var alltså inte med uppsåt att stjäla, jag vill inte öka mina risker för att få min villkorliga dom undanröjd och övergå till något värre. Hur som helst så går jag vidare och hämtar det andra jag skulle ha, glömde helt bort att proteinbaren låg i fickan.. Hade faktiskt tänkt betala den, men glömde det helt. Så jag betalar för mina andra två varor och går ut mot bilen. Då kommer det någon viktigpetter till väktare och leker häftig. Jag blir rädd och nervös, därav nekar jag att jag har den i fickan, för jag börjar tänka på min villkorliga dom och jag vill inte ha någon polis inblandad. Det kommer en till väktare, dom visiterar mig och hittar den obetalda varan, 23 kr eller någon sådan larvig summa. Dom tar mig, vi går till något privat rum och pratar. Jag berättar att det inte var med uppsåt och att jag mer än gärna betalar den.. De struntar dom i eftersom jag nekat att kag hade något i fickan. Berättar varför jag gjorde så osv.. De tillkallar polis och det blir såklart en anmälan(Väktarna hånflinar lite i smyg och ser riktigt stolta ut medans polisen berömmer dem för deras heroiska insats, larvigt som fan).

Hur som helst så är min fråga följande: är det någon som varit i liknande sits och vad fick ni för konsekvenser utav detta? Vet att det finns fler liknande trådar men hittade inte riktigt hur det gick för de personerna efteråt. Så är det någon som har koll på vad som kommer ske nu?

Tillägger att jag går hos frivården 2 gånger i månaden på samtal och att jag går ett kbt-program för narkotikadomen. Jag håller också på att yrkesutbilda där jag går 8-16 varje vardag. Försöker helt enkelt fixa till mitt liv och mina misstag. Vet inte om det är en viktig detalj men glömde skriva det.
Senast redigerad av eeriikk 2019-01-23 kl. 14:55. Anledning: Glömde detalj
Citera
2019-01-23, 15:02
Medlem
MrStrids avatar
Kan inte hjälpa angående vad som händer om du döms då du är villkorligt frigiven.

Men som du förklarat kan väktarna här gjort ett fel i alla fall så som du beskriver det och beroende på hur dom skrivit sin griprapport kan du antagligen ganska enkelt att i alla fall slippa bli dömd för snatteri. Blåneka och advokata upp dig. Hävda att du hade proteinbar i fickan innan du kom in i butiken, för risken är ganska stor att väktaren har gjort ett gråzonsgrip speciellt med tanke på att de visiterade dig innan dom tog in dig, detta gjordes antagligen för dom var osäkra om du faktiskt hade varan på dig då det är ganska hårda regler för envarsgrip när det kommer till snatteri väktaren måste ha sätt själva tillgreppet i butiken rent fysisk och kan du i rätten försöka framhäva att han inte sett tillgreppet och påpeka visiteringen ute, speciellt om du nu inte var våldsam och ej blev bojjad utanför affären så kan du gå fri som fågel! Har sett det flera gånger när en skärpt advokat hackat hål i en slarvigt skriven griprapport alternativt dåligt vittnesmål från väktaren i fråga! mvh en annan heroisk hånflinande vakt xD
Senast redigerad av MrStrid 2019-01-23 kl. 15:04.
Citera
2019-01-23, 15:15
Medlem
jimmyeditss avatar
Blir nog några timmars samhällstjänst som värst. Om inte en mild böter

Inget och oroa sig för.
Citera
2019-01-23, 16:50
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Aningen märkligt agerat av väktaren. Han borde ha stoppat dig tidigare, strax efter att du passerat larmbågar. Det är inte olagligt att lägga varor i sina fickor och väskor, så länge man betalar för varorna innan man passera kassan och larmbågarna. Det är samtidigt klantigt gjort av dig, och du har lite dig själv att skylla.
Citera
2019-01-23, 17:24
Medlem
eeriikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStrid
Kan inte hjälpa angående vad som händer om du döms då du är villkorligt frigiven.

Men som du förklarat kan väktarna här gjort ett fel i alla fall så som du beskriver det och beroende på hur dom skrivit sin griprapport kan du antagligen ganska enkelt att i alla fall slippa bli dömd för snatteri. Blåneka och advokata upp dig. Hävda att du hade proteinbar i fickan innan du kom in i butiken, för risken är ganska stor att väktaren har gjort ett gråzonsgrip speciellt med tanke på att de visiterade dig innan dom tog in dig, detta gjordes antagligen för dom var osäkra om du faktiskt hade varan på dig då det är ganska hårda regler för envarsgrip när det kommer till snatteri väktaren måste ha sätt själva tillgreppet i butiken rent fysisk och kan du i rätten försöka framhäva att han inte sett tillgreppet och påpeka visiteringen ute, speciellt om du nu inte var våldsam och ej blev bojjad utanför affären så kan du gå fri som fågel! Har sett det flera gånger när en skärpt advokat hackat hål i en slarvigt skriven griprapport alternativt dåligt vittnesmål från väktaren i fråga! mvh en annan heroisk hånflinande vakt xD

Haha tjenare din heroiska jävel. Måste ni agera på det där sättet eller känner ni er bara jäkligt stolta när polisen ger er en klapp på axeln?

Tyvärr kan jag inte hävda så som du säger det eftersom jag berättade sanningen för dom, att jag helt enkelt hade glömt den i fickan. Suttit i x antal förhör och medverkan/sanningsenlig håller bäst i längden verkar det som ändå. Jag har inget att ljuga för. Var bara jag som klantade mig.
Citera
2019-01-23, 17:27
Medlem
eeriikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyedits
Blir nog några timmars samhällstjänst som värst. Om inte en mild böter

Inget och oroa sig för.

Jo, så som jag förstått det också. Är bara rädd att de ska mixa med min dom pga detta larv.
Citera
2019-01-23, 17:29
Medlem
eeriikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Aningen märkligt agerat av väktaren. Han borde ha stoppat dig tidigare, strax efter att du passerat larmbågar. Det är inte olagligt att lägga varor i sina fickor och väskor, så länge man betalar för varorna innan man passera kassan och larmbågarna. Det är samtidigt klantigt gjort av dig, och du har lite dig själv att skylla.

Han stoppade mig i utgången vid affären, lite sent kan man tycka.

Ja, extremt klantigt av mig men jag skyller inte på någon annan. Det är mitt fel och det står jag för. Var inte det jag frågade om dock, vore gött om folk håller sig till min frågeställning och inte klagar på att jag var klantig. Har full koll på det redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in