Citat:
Ursprungligen postat av
tigerraket
Gubben har till och med framträtt i tidningen:
Men en hyreshöjning brukar ju för handlas med en motpart, vanligtvis Hyresgästföreningen?
– Nej, jag har skrivit in i kontrakten att mina hyresgäster inte får vara med i Hyresgästföreningen.
Alltså har vi att göra med en gniden gubbe som vill ha in pengar, och helst undvika så många krav som möjligt. Att han skriver in saker i avtalet som inte är lagliga är ju en annan sak. Han kan lika gärna skriva in: Jag får döda er och det får inte anses som ett brott. Saknar ändå rättslig substans.
Fast det är skillnad på att skriva i hyreskontraktet att hyresgästerna inte får gå med i Hyresgästföreningen och att skriva att "Jag får döda er, och det får inte anses vara ett brott". Det där med Hyresgästföreningen är inte ett brott, vilket jag även nämnde tidigare i ett inlägg här. Men tar det igen. Enligt artikeln från Hem och Hyra angående detta fallet::
Citat:
Ena Hodzic, jurist på Hyresgästföreningen säger att ett sådant krav saknar juridisk betydelse:
– Det är inte olagligt för hyresvärden att skriva in ett sådant villkor men det är väldigt oseriöst. Ett sådant villkor har ingen juridisk betydelse och det går inte att verkställa. En hyresgäst riskerar alltså inte att förlora sitt kontrakt på grund av att man är medlem i Hyresgästföreningen, däremot har en hyresvärd friheten att fritt välja sina hyresgäster och det är väl enda situationen som det skulle kunna ha någon betydelse, säger Ena Hodzic.
Att däremot hota att döda någon kan anses vara ett brott, dvs olaga hot. Det gäller även om man skriver in det i hyreskontraktet, med tillägget att det inte får anses vara ett brott. För det är fortfarande ett brott. Men att skriva in i hyreskontraktet att hyresgästerna inte går vara medlemmar i Hyresgästföreningen? Inte olagligt.