2019-01-23, 16:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Tanter kan vara för jävliga när det gäller att titta ut ur fönstret. De ska ha koll på allt.

Visst, men det är knappast förbjudet att titta ut från sitt eget fönster. Det är ju liksom bland annat det som fönster är till för.

Sysslar man med aktiviteter som inte lämpar sig att bli sedda så bör man utföra dem utom synhåll från fönster.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2019-01-23 kl. 17:14.
Citera
2019-01-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Gubben har till och med framträtt i tidningen:
Men en hyreshöjning brukar ju för handlas med en motpart, vanligtvis Hyresgästföreningen?
– Nej, jag har skrivit in i kontrakten att mina hyresgäster inte får vara med i Hyresgästföreningen.

Alltså har vi att göra med en gniden gubbe som vill ha in pengar, och helst undvika så många krav som möjligt. Att han skriver in saker i avtalet som inte är lagliga är ju en annan sak. Han kan lika gärna skriva in: Jag får döda er och det får inte anses som ett brott. Saknar ändå rättslig substans.

Fast det är skillnad på att skriva i hyreskontraktet att hyresgästerna inte får gå med i Hyresgästföreningen och att skriva att "Jag får döda er, och det får inte anses vara ett brott". Det där med Hyresgästföreningen är inte ett brott, vilket jag även nämnde tidigare i ett inlägg här. Men tar det igen. Enligt artikeln från Hem och Hyra angående detta fallet::

Citat:

Ena Hodzic, jurist på Hyresgästföreningen säger att ett sådant krav saknar juridisk betydelse:
– Det är inte olagligt för hyresvärden att skriva in ett sådant villkor men det är väldigt oseriöst. Ett sådant villkor har ingen juridisk betydelse och det går inte att verkställa. En hyresgäst riskerar alltså inte att förlora sitt kontrakt på grund av att man är medlem i Hyresgästföreningen, däremot har en hyresvärd friheten att fritt välja sina hyresgäster och det är väl enda situationen som det skulle kunna ha någon betydelse, säger Ena Hodzic.

Att däremot hota att döda någon kan anses vara ett brott, dvs olaga hot. Det gäller även om man skriver in det i hyreskontraktet, med tillägget att det inte får anses vara ett brott. För det är fortfarande ett brott. Men att skriva in i hyreskontraktet att hyresgästerna inte går vara medlemmar i Hyresgästföreningen? Inte olagligt.
Senast redigerad av Koiho 2019-01-23 kl. 18:13.
Citera
2019-01-23, 18:40
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
kan det vara som så att det är ett långtidskontrakt på huset, tanten är helt omöjlig, klagar på värmen, det drar i huset, lyhört. man måste klippa gräsmattan, och allt so alla som bott i ett hus redan vet, men tanten ansåg att hyresvärden skulle skotta hennes farstu, sanda till brevlådan och allt en del kan komma på?

det är faktiskt problem att få bort hyresgäster med kontrakt, och det är bara k.f.m som ens FÅR vräka.
personligen tror jag på en helt omöjlig kärring som enklast kan fås iväg med mindre snäla medel så hon flyttar självmant istället för att förlora hundratusentals kr i nån tingsrätt som i vilket fall ändå alltid går kninnors ärende med eller utan bevis, deras ord verkar ju räcka numer.

det är hans hus, ville jag ha bort kärringen hade jag satt fönsterluckor över alla fönster under hösten till vintern, för att skydda fönstren såklart.
finns ingen speciell klausul i kontraktet hade jag köpt varenda gammal skrotbil jag kunde ställa på gården, ju värre vrak desto bättre.
jag hade nog även sagt till i god tid för att byta vattenstammen, eller åtminstone kolla den ordentligt, i kanske 8 veckor, vattnet skulle enkelt frysa ifall vattenpumpen råkade gå sönder, bara det står i kontraktet att detta inte måste lösas typ omgående, kan det bli jobbigt utan vatten, inget att dricka, duscha, eller diska i.

att byta ut en fullstor frys o kyl mot den minsta man kan hitta besparar ju energin! förutom detta skulle jag satt upp ett högt staket runt hela huset, 4 meter högt nätstängsel typ, och utanför gården ännu ett, jag skulle göra allt för att tanten skulle flytta självmant om det nu är så.

fanns typ lada eller garage skulle jag måla detta med olika färgslattar så det skulle se ut som ett uteliggarläger i zimbabwe typ...gillas gräsmattan kan man fylla den med singel. eller tvärtom.
finns ju hur mycket som helst att göra....

är det bara en psykig gubbe som kräver mer pengar bara ändå, hoppas jag tanten flyttar fort och eldar ner huset innan.

Ja vi vet ju inte så mycket i det aktuella fallet. Men generellt är det ju väldigt udda att en hyresvärd inte kan vräka en hyresgäst från det hus han äger. Naturligtvis med varsel enligt kontrakt, vanligtvis tre månader. Att fritt få disponera sin egen egendom är ju något alla vill. Men hyresrätter är ju ett undantag från detta.

Jag kan tycka att det skulle vara enklare regler för ägare av få fastigheter vilket vanligtvis är privatpersoner i firma eller inte. Medans större fastighetsbolag kan ha större krav på sig såsom nuvarande lag, de har ju dessutom större lagliga möjligheter som regel.
Citera
2019-01-23, 19:16
Medlem
Reidjis avatar
Låter som kärleksbråk.

Han 78 hon 70. Hon kanske stod och spana in gubben, men gubben kände sig obekväm och kanske tyckte hon var en skata.

Känns som så är fallet, han kanske inte ville att hon skulle glo på honom hela dagarna. Hur vet han annars att hon titta ut hela tiden.
Citera
2019-01-23, 20:33
Medlem
Han äger ett par hus till i stockaryd - ett par hus hyr han ut till SOC för fina pengar - man kan väl anta att vill att hon ska flytta så han kan få in 3 dubbla hyran kanske ??
Det var i en av hans lägenheter som denna hittades (FB) Kvinna hittad död i Stockaryd, Jönköping län 2018-08-14

/lokal
Citera
2019-01-23, 20:50
Medlem
Browndawgs avatar
Gubben säger ju i tingsrättsförhandlingen om hyran att han kommer ta lagen i sina egna händer om han inte får genom hyreshöjningen. Dom dömde till hyresgästens fördel. Och ni tror detta handlar om att kärringen är jobbig? Nej, han verkar vara en girig riktigt jävla sneknullad psykopat som gör allt för att få in mer hyra.
Citera
2019-01-23, 23:20
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simulant
Bror Andersson. Det står ju i Hem & Hyra-artikeln som Aftonbladet länkar till.
Åh, tack. Läste den också men slarvade visst.
Citera
2019-01-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc
Lite skumt om grundlagen hävdar föreningsfrihet, men att lagen tillåter en värd att välja bort en hyresgäst som är med i Hyresgästföreningen.

Om jag tolkar Hyresgästföreningens jurist Ena Hodzic rätt.

Det vore ungefär som att arbetsgivare inte anställer personer som är med i facket. Det kanske är OK?

Jag tycker det är bra att hyresvärden kan välja hyresgäster. Att välja bort medlemmar i hyresgästföreningen är inte så lätt om man inte har tillgång till deras medlemsregister. Många kan även gå med efter de flyttat in.
Det finns även andra föreningar man inte vill ha hyresgäster som är medlemmar i. Exempelvis Bandidos, Brukarföreningen eller vissa kanske inte gillar medlemmar i AIK.

Dock har jag aldrig sett några föreningsbegränsningar i annonser över lediga lägenheter.

Personligen tycker jag det mesta som hyresgästföreningen gör är bra. Även som fastighetsägare.
Citera
2019-07-01, 11:48
Medlem
Zarks avatar
Fortfarande inte löst
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/uppmarksammad-hyreskonflikt-fortsatter

Google har lyckats få med en bild på den igenspikade ytterdörren ifrån juli 2018
https://goo.gl/maps/JDxqDNHrAjueMtg88
Citera
2019-07-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zark
Fortfarande inte löst
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/uppmarksammad-hyreskonflikt-fortsatter

Google har lyckats få med en bild på den igenspikade ytterdörren ifrån juli 2018
https://goo.gl/maps/JDxqDNHrAjueMtg88
Detta verkar vara en riktig rättshaverist. Utgången till ett positivt utfall för honom i denna överklagan måste vara minimal. Vi kan väl bara be för att hyresvärden beteende inte esklarerar i något våldsamt psykbryt om denne förlorar överklagan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in