2019-01-23, 03:26
Medlem
nomorepcs avatar
https://www.hemhyra.se/nyheter/har-ar-landets-varsta-vardar/

Bror Andersson
"Plötsligt höjde värden i småländska Stockaryd hyran för en hyresgäst från 4 900 kronor till 6 000 kronor i månaden utan att förhandla. Hyresgästen valde att betala den gamla hyran. Då gick Bror Andersson till tingsrätten. ”Om han inte fick en dom om avhysning kommer han att ta lagen i egna händer, står att läsa i domen.” Rätten gick på hyresgästens linje. Nu pågår en konflikt där värden bland annat låtit sätta upp ett plank framför hyresgästens fönster."

Borde inte "övergrepp i rättssak" vara en av åtalspunkterna mot Bror Andersson i Stockaryd?

Han är född 1940-09-09 så han borde ju kunna agera lite mer moget kan man tycka.
Citera
2019-01-23, 03:30
Medlem
Jag antar att hyresvärden har fler hyresgäster i andra lägenheter. Undrar vad de tycker om den hyresvärden i så fall. Låter ju verkligen som en oseriös hyresvärd som inte klarar av att lösa en konflikt på bra sätt. Inte blir det bättre av att hyresvärden har som krav (det står till och med i hyreskontraktet) att hyresgästerna inte får vara med i Hyresgästföreningen, och hyresvärden har noll intresse av att förhandla om hyran med Hyresgästföreningen (eller annan motpart). Så hyresvärden vill ju kunna höja hyran hejvilt, utan några som helst konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av Cereme
Vad betyder måla över fönster? Kletar han bokstavligen färg på rutorna som Farbror Melker?

Svart sprayfärg. Det ser ut såhär -> https://www.hemhyra.se/app/uploads/2019/01/varstavardenmontage-1080x675.jpg
Citera
2019-01-23, 03:56
Medlem
nomorepcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag antar att hyresvärden har fler hyresgäster i andra lägenheter. Undrar vad de tycker om den hyresvärden i så fall. Låter ju verkligen som en oseriös hyresvärd som inte klarar av att lösa en konflikt på bra sätt. Inte blir det bättre av att hyresvärden har som krav (det står till och med i hyreskontraktet) att hyresgästerna inte får vara med i Hyresgästföreningen, och hyresvärden har noll intresse av att förhandla om hyran med Hyresgästföreningen (eller annan motpart). Så hyresvärden vill ju kunna höja hyran hejvilt, utan några som helst konsekvenser.

Svart sprayfärg. Det ser ut såhär -> https://www.hemhyra.se/app/uploads/2019/01/varstavardenmontage-1080x675.jpg

Jag tror att det är olagligt att förbjuda någon att vara med i en förening.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Organisationsfrihet
Citera
2019-01-23, 03:59
Medlem
Helt absurt att läsa om. Låter som en personlighetstyp en annan skulle kunna drabbas av men vrickat att göra så mot äldre kvinnor. Nu var han ganska gammal själv enligt tråden. Antagligen gått genom livet något knepigt lagd och det här lär inte vara de första galna påhitt han gjort.
Citera
2019-01-23, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc
Jag tror att det är olagligt att förbjuda någon att vara med i en förening.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Organisationsfrihet

Enligt artikeln från Hem och Hyra angående detta fallet:

Citat:
Ena Hodzic, jurist på Hyresgästföreningen säger att ett sådant krav saknar juridisk betydelse:
– Det är inte olagligt för hyresvärden att skriva in ett sådant villkor men det är väldigt oseriöst. Ett sådant villkor har ingen juridisk betydelse och det går inte att verkställa. En hyresgäst riskerar alltså inte att förlora sitt kontrakt på grund av att man är medlem i Hyresgästföreningen, däremot har en hyresvärd friheten att fritt välja sina hyresgäster och det är väl enda situationen som det skulle kunna ha någon betydelse, säger Ena Hodzic.
Citera
2019-01-23, 04:10
Medlem
nomorepcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Enligt artikeln från Hem och Hyra angående detta fallet:

Lite skumt om grundlagen hävdar föreningsfrihet, men att lagen tillåter en värd att välja bort en hyresgäst som är med i Hyresgästföreningen.

Om jag tolkar Hyresgästföreningens jurist Ena Hodzic rätt.

Det vore ungefär som att arbetsgivare inte anställer personer som är med i facket. Det kanske är OK?
Citera
2019-01-23, 06:15
Medlem
En tomte som inte kan låta folk vara folk, luktar tvångsförvaltning lång väg.

Att han dessutom deklarerar sitt agerande för rätten borde göra det hela till en snabb sak.
Senast redigerad av xlxerox 2019-01-23 kl. 07:09.
Citera
2019-01-23, 09:13
Medlem
trailblasers avatar
Tanter kan vara för jävliga när det gäller att titta ut ur fönstret. De ska ha koll på allt.
Citera
2019-01-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
kan det vara som så att det är ett långtidskontrakt på huset, tanten är helt omöjlig, klagar på värmen, det drar i huset, lyhört. man måste klippa gräsmattan, och allt so alla som bott i ett hus redan vet, men tanten ansåg att hyresvärden skulle skotta hennes farstu, sanda till brevlådan och allt en del kan komma på?

det är faktiskt problem att få bort hyresgäster med kontrakt, och det är bara k.f.m som ens FÅR vräka.
personligen tror jag på en helt omöjlig kärring som enklast kan fås iväg med mindre snäla medel så hon flyttar självmant istället för att förlora hundratusentals kr i nån tingsrätt som i vilket fall ändå alltid går kninnors ärende med eller utan bevis, deras ord verkar ju räcka numer.

det är hans hus, ville jag ha bort kärringen hade jag satt fönsterluckor över alla fönster under hösten till vintern, för att skydda fönstren såklart.
finns ingen speciell klausul i kontraktet hade jag köpt varenda gammal skrotbil jag kunde ställa på gården, ju värre vrak desto bättre.
jag hade nog även sagt till i god tid för att byta vattenstammen, eller åtminstone kolla den ordentligt, i kanske 8 veckor, vattnet skulle enkelt frysa ifall vattenpumpen råkade gå sönder, bara det står i kontraktet att detta inte måste lösas typ omgående, kan det bli jobbigt utan vatten, inget att dricka, duscha, eller diska i.

att byta ut en fullstor frys o kyl mot den minsta man kan hitta besparar ju energin! förutom detta skulle jag satt upp ett högt staket runt hela huset, 4 meter högt nätstängsel typ, och utanför gården ännu ett, jag skulle göra allt för att tanten skulle flytta självmant om det nu är så.

fanns typ lada eller garage skulle jag måla detta med olika färgslattar så det skulle se ut som ett uteliggarläger i zimbabwe typ...gillas gräsmattan kan man fylla den med singel. eller tvärtom.
finns ju hur mycket som helst att göra....

är det bara en psykig gubbe som kräver mer pengar bara ändå, hoppas jag tanten flyttar fort och eldar ner huset innan.
Det där säger nog mer om dig själv och din egen mentalitet än vad som faktiskt är sanningen i det här fallet och hur hyresvärdar i stort resonerar vid eventuella problem med hyresgäster. Det finns inget, från någon oberoendes synvinkel, som ens antyder att damen i fråga skulle vara något problem för omgivningen mer än att hon inte ensidigt accepterar en större förändring i ingått avtal.

Oavsett vilka problem man än har som hyresvärd är den här typen av psykisk terror knappast ett normalt, civiliserat ellet sunt beteende. Det är tvärtom rent sjukligt och får enbart situationen att eskalera i fel riktning.
Senast redigerad av pf10 2019-01-23 kl. 09:21.
Citera
2019-01-23, 14:01
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
det ska jag tala om. han blev ledsen på ögat och ville åka till polisen, men jag vet inte vad som sades då jag inte hade mina tolkningsöron på mig, men dom verkade komma fint överens och farbrorn lämnade sitt pass och legitimation som en liten gåva till en av dom stora. sen har jag inte hört nåt. gubben fattade väl vinken antar jag, han höll käften och drog därifrån och kände inte för att käfta mer antar jag.

men är denna hyresvärd bara yte efter makt och mer pengar för att robba tanten på ockerhyra, jaa då hoppas jag damen ifråga oxå känner liknande folk!

det var min tanke med, att få ut henne utan massa dyra långa dragningar med kronkallen och tingsrätten och skit. bara psyka bort henne liksom. det eller en otroligt krävande häxa till käring.

Gubben har till och med framträtt i tidningen:
Men en hyreshöjning brukar ju för handlas med en motpart, vanligtvis Hyresgästföreningen?
– Nej, jag har skrivit in i kontrakten att mina hyresgäster inte får vara med i Hyresgästföreningen.

Alltså har vi att göra med en gniden gubbe som vill ha in pengar, och helst undvika så många krav som möjligt. Att han skriver in saker i avtalet som inte är lagliga är ju en annan sak. Han kan lika gärna skriva in: Jag får döda er och det får inte anses som ett brott. Saknar ändå rättslig substans.
Citera
2019-01-23, 14:50
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Gubben har till och med framträtt i tidningen:
Men en hyreshöjning brukar ju för handlas med en motpart, vanligtvis Hyresgästföreningen?
– Nej, jag har skrivit in i kontrakten att mina hyresgäster inte får vara med i Hyresgästföreningen.

Alltså har vi att göra med en gniden gubbe som vill ha in pengar, och helst undvika så många krav som möjligt. Att han skriver in saker i avtalet som inte är lagliga är ju en annan sak. Han kan lika gärna skriva in: Jag får döda er och det får inte anses som ett brott. Saknar ändå rättslig substans.

Dessutom så är hyresgästen inte skylig att utan vidare acceptera en hyreshöjning bara för att hon inte är med i hyresgästförenningen. Då får värden förhandla med hyresgästen istället och denna som kan göra precis som tanten - fortsätta att betala den gamla hyran. Sedan får värden gå till hyresnämnden för att få igenom den högre hyran.
Citera
2019-01-23, 15:36
Medlem
Han verkar sakna viss impulskontroll, med tanke på gubbens ålder gissar jag på begynnande demens.
Fattar inte varför vissa i tråden tycker det är så viktigt att börja fundera på om det är tanten som är en jobbig hyresgäst, det spelar liksom ingen roll. Ingen som har alla besticken i lådan börjar måla över folks fönster sådär (och dessutom står för det och inte förnekar något alls). Gubben har helt enkelt blivit tokig på äldre dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in