Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Hej! Jag ska sälja min nya dator (24tusen kronors laptop från oktober) för att jag har fått en ny av jobbet. Jag har avinstallerat alla program, raderat all historik i webbläsaren. Det känns som det räcker men hur gör jag för att radera min inloggning så att den nya ägaren får möjlighet att skapa ett nytt administratörskonto? Jag har inte nyckeln kvar till Windows och vågar inte göra en såkallad reboot?
Det är egentligen mycket enklare än så.. Då det är en laptop så har den garanterat en möjlighet till återställning..
Gå via startknappen, via kugghjulet, Välj:
Uppdatering och säkerhet, Där väljer du:
Återställning, Om du nu SER "knappen" Kom igång.. under "Återställ den här datorn"
Klickar du på den så kommer datorn att ge dig två alternativ, Att återställa och behålla dina filer och konton eller
återställa och ta bort dina filer och konton.. (Du väljer så klart att TA bort dina filer och konton)
MEN observera att bara för att din arbetsgivare gett dig en dator så kommer inte du att kunna använda den hur som helst.. Så innan du säljer din gamla dator säkerställ att du kan använda datorn till personliga saker.. är den uppsatt så att den har VPN som automatiskt kopplar upp sig till ditt jobb, då "ser" arbetgivaren all din surf och sparar ALLA loggar om ditt surfande.. (Glöm då allt vad porrsurf, fildelning, etc. heter)
Du anar inte hur många det är som tror att de kan göra vad som helst med sin arbetsdator... Många får problem med arbetsgivaren pga. allt från porrsurf, viruslarm osv.
Arbetsgivare har alltid rätt att granska din dator, din surfhistorik, du får inte ens installera dina egna program på datorn, då arbetsgivare har krav på sig att ansvara för alla licenser osv..
Så mitt förslag är.. behåll din dator och använda arbetsdatorn till det du fått den för.. Att ARBETA på!