Statliga myndigheten Migrationsverket har valt att begära omprövning av åklagares beslut att inte väcka åtal mot partiet alternativ för Sveriges påstådda varumärkesintrång, i och med kampanjen för ett återvandringsverk, för vilket man använt delar av Migrationsverkets logotyp.
Jag vet att i diverse fall i USA där både företag och privatpersoner plagierat varumärken från alltifrån Nintendo och Simpsons till McDonald's och liknande i parodisyften mm, fått OK från amerikanska domstolar då det uppenbart inte försökt lura folk i vilseledande syften, och således kategoriserats som fair use av skyddade varumärken.
Med tanke på att det är stor skillnad på 'Återvandringsverket' och 'Migrationsverket', så ser då jag ingen bäring i Migrationsverkets påstående att det uppenbart är ett intrång med vilseledande syften, utan handlar snarare om parodi. Det borde väl vara helt OK även i Sverige, annars måste väl i stort sett alla komiska seriestrippar och teckningar, där statliga myndigheters varumärken tecknats, plockas ned?
Spontant känns det som att Migverkets jurister slösar med skattepengar i en sorts politisk markering som myndigheter inte borde pyssla med. Vidare mycket märkligt resonemang av Migrationsverket, där dess talesperson jämför en statlig myndighet med att "vem som helst" kan "drabbas", som om det vore jämställt med parodi på en statlig myndighet och exempelvis en ID-kapning av en privatperson. Jag kan inte se att Migverket eller dess anställda på något sätt kan ha skadats av att deras varumärke används i parodi.
https://omni.se/migrationsverket-vil...JU1agPw2wxZlhs