Citat:
Ursprungligen postat av
valsmoms
Folk charmas ofta arketypen "bråkstaken med ett hjärta av guld". Man vill gärna tro att den stökiga men genomärliga ziganaren med ett brokigt liv bakom sig egentligen är snäll. När han sedan tittar en i ögonen och med gråt i halsen bestämt hävdar sin oskuld så vill man inte misstro honom.
Det mest underliga i det hela är ju dock att det framgår tydligt om man bara tar och studerar hans belastningsregister från 70- och 80-talet (samt även delvis innehållet i nämnda domar) att han är allt annat än den pacifistiska biltjuv skojaren Göransson av oklar anledning försökte få honom till. Det är ett sannerligen uselt journalistiskt hantverk både Göransson gjort åt Filter, och nu senast den här Frennstedt (som jag misstänker måste fått sin information direkt från Göransson med tanke på att hon också missar det som finns svart på vitt om man inte är totalt inkompetent).
Det finns emellertid ett avsnitt jag kan förstå att de lyckades missa, och det är det som gäller den våldtäkt mot en 6 år gammal flicka som nämnda T*mmy gjorde sig skyldig till som 16-åring, år 1978 (dåtidens brottsrubricering var "otukt med barn"). Detta då påföljden ändrades från 3 års fängelse till vård inom socialtjänsten, och det bifogas då inte i själva utdraget från belastningsregistret som rätten gör vid varje brottmål. Däremot framkommer det i ett flertal av hans senare domar på 70- och 80-talet i delen som behandlar påföljdsförslaget att domen var lagakraftvunnen. Det här tycks däremot inte Göransson fatta ens när man pekar ut vilken dom och sida det nämns på, vilket får sägas vara rätt så anmärkningsvärt.
Men även om man nu missar denna dom för att man helt enkelt har gjort undermålig research och bara studerat själva belastningsregistrerutdraget, så framgår det även i detta att T*mmy är dömd för ett flertal rån, misshandelsfall samt en grov misshandel. Studerar man domarna ytterligare inser man att vissa av dem först gällde fall som rubricerats som grov misshandel då de begåtts med kniv, men sedan klassats ned till "vanlig" misshandel av oklar anledning. Personen ifråga är alltså
dömd för
flera fall av allvarligt knivvåld. I samma dom som behandlar "otukt med barn" döms han även för att ha skurit en kvinna i ansiktet med kniv.
Jag håller det inte för orimligt att T*mmy helt enkelt såg en sensationslysten idiot till journalist som han i sin tur grundlurade och tack vare det i stort sett fick en kontaktannons på ett dussin sidor i blaskan Filter. Att Göransson tycks vara helt ointresserad av att ens ta till sig uppgifterna ovan, och än mindre publicera någon form av rättelse, tolkar jag som att han helt enkelt räddar ansiktet genom att hoppas hans journalistiska fadäs glöms bort.
Jag vill med det sagt understryka att skälet till varför jag korrigerar de här felaktiga uppgifterna
inte är för att jag försöker insinuera att T*mmy också skulle vara skyldig till mordet på Malin. Däremot finner jag Göranssons/Filters hafsverk rejält osmakligt, samt bristen på rättelser från dessa extremt ohederligt.