• 1
  • 2
2006-02-21, 23:37
Medlem
Airbuzzs avatar
OK, när jag ska göra egen kinamat så är det en sak jag saknar från restaurangerna och det är biffköttet de har där.

Är det någon som vet vad det är för kött och hur det tillagas?

Kan inte få till samma stuk. Det är ju liksom tunna skivor, fast tjockare än lövbiff, extremt mört och, i brist på bättre ord, slemmigt, men jävligt gott!

Köttet är i stort sett identiskt på de flesta "kineser" jag varit på runt om i landet, så jag tror ni vet vad jag menar.

Skulle vara extremt trevligt att kunna svänga ihop sånt kött!
Citera
2006-02-22, 00:30
Medlem
Villons avatar
Säkert hund.
Citera
2006-02-22, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Säkert hund.

Nej nu reste sig min hund och morrade lite åt ditt inlägg *s*

Airbuzz: Det är helt rätt som du säger att köttet är lika hos vilken kinakrog man än besöker, men det är väl det som är hemligheten med deras mat.
Jag skulle också vilja göra kinamat hemma eftersom jag är matintresserad, vi kanske skulle lära oss hur dom gör genom att lära känna nån kines som kan det där med deras mat.
Citera
2006-02-22, 21:09
Medlem
Airbuzzs avatar
Om det är hundkött blir det dyr mat, hundar är ju inte gratis direkt.
Klart, man kanske kan snatta nån gammal kärrings loppiga pudel utanför närmsta ICA, men det är inte mycket mat på en sån, och ska man ha en köttigare vovve är det större chans att få stryk av både ägare och hund. Fan, innan jag lyckats hacka ihjäl en rottweiler har den väl rivit halva lägenheten... Nej, det duger inte. Jag skippar hundköttet!

Pojken2 Ja, det kan hända att det är en yrkeshemlighet. Nåt fuffens har de ju för sig i alla fall, det är helt klart. Men... Somebody must know something! Vore så jävla coolt att lära sig! Det är ju köttet som gör hela skillnaden när man äter kines egentligen, tycker jag i alla fall. Det andra är ju bara wokade grönsaker och sås, inte så svårt att få till! Men köttet...
Argh... Vill kunna!
Citera
2006-02-22, 21:26
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag är tämligen övertygad om att köttet är råtta eller kråka.
Citera
2006-02-22, 21:28
Medlem
Mysonoxens avatar
Köttkvalitén tycker jag varierar stort mellan olika kinarestauranger. Ofta får man seniga slamsor men andra gånger får man fint mörade bitar så det är svårt att dra alla över en kam...

Generellt sett har ju vanliga restauranger bättre kvalitet på köttet än det du får i köttdisken i affären också...
Citera
2006-02-22, 21:39
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Generellt sett har ju vanliga restauranger bättre kvalitet på köttet än det du får i köttdisken i affären också...

Jo, så är det väl. Och visst varierar kvalitén på köttet på kinarestaurangerna, men utförandet är det samma på nåt sätt. Dom ligger inne med en kinesisk kötthemlighet, det är helt klart!
Men mörat på något sätt måste det vara, vet inte om de spöar upp köttet eller om det sköts via någon marinad eller så.
Citera
2006-02-22, 21:45
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag är tämligen övertygad om att köttet är råtta eller kråka.

Du måste stolla till det!
Citera
2006-02-22, 21:50
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Jo, så är det väl. Och visst varierar kvalitén på köttet på kinarestaurangerna, men utförandet är det samma på nåt sätt. Dom ligger inne med en kinesisk kötthemlighet, det är helt klart!
Men mörat på något sätt måste det vara, vet inte om de spöar upp köttet eller om det sköts via någon marinad eller så.

Det marineras i alla fall, testa att snabbt woka lövbiff du köpt från affären får du se, det är en minst sagt seg upplevelse...

Vissa kinesrestauranger gör ibland den missen, välhängt kött har jag dock aldrig stött på på en kinesrestaurang, möjligen undantaget en speicialbeställning jag och ett par polare gjorde i god tid för ett par år sen och ena kompisen var polare med ägaren av restaurangen.

Jag vet däremot inte om vi hade tur, känner inte till att asiater har tradition av att hängmöra kött som oss i väst...
Citera
2006-02-22, 21:55
Medlem
AlexaderDeLarges avatar
Jag har fått för mig att det mesta av köttet är benfri kotlett som dom köper, sen marineras det i soja över natten så blir det mkt mört och mörkt.
Citera
2006-02-22, 22:00
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Det marineras i alla fall, testa att snabbt woka lövbiff du köpt från affären får du se, det är en minst sagt seg upplevelse...

Vissa kinesrestauranger gör ibland den missen, välhängt kött har jag dock aldrig stött på på en kinesrestaurang, möjligen undantaget en speicialbeställning jag och ett par polare gjorde i god tid för ett par år sen och ena kompisen var polare med ägaren av restaurangen.

Jag vet däremot inte om vi hade tur, känner inte till att asiater har tradition av att hängmöra kött som oss i väst...

Nej, har aldrig hört att de hängmörar där. De kanske både bankar och marinerar köttet? Jag har testat att woka lövbiff, och det blir, som du säger, katastrof. Har marinerat också i soja och så, men nej... Skvätt ner lite potatismjöl under wokningen sen för att få det lite simmigt. Men det blir inte alls som på kina, och dessutom smakar ju köttet soja, av förekommen anledning, och det smakar inte soja på restaurangerna. Kanske är deras marinad som är hemligheten helt enkelt.

Kötttyp, eventuellt manuellt mörande, marinad och stekteknik. Där har man nog hela grejen.
Finns det inga kineser här på flashback??
Citera
2006-02-22, 22:02
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexaderDeLarge
Jag har fått för mig att det mesta av köttet är benfri kotlett som dom köper, sen marineras det i soja över natten så blir det mkt mört och mörkt.

Really? Kanske marinaden är sojabaserad men även bestående av andra ingredienser? När jag testade att marinera i istortsett enbart soja blev köttet fan svart och smakade påtagligt av soja när jag åt det. Det var inte osmakligt på nåt sätt, men inte alls kinesigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in