2019-01-21, 21:20
Medlem
Sökt på Flashback men finner ingen som helst information om det biologiska TNF- läkemedlet Amgevita, knappast heller på google mer än FASS.

Då jag lider av spondylit artrit i bla ryggen (reumatism) har jag påbörjat en behandling med TNF-celler i form av injektion. Skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig som har egen erfarenhet eller som jobbar på något sätt med "Amgevita", sprutinjektion. Vore tacksamt att ha lite kontakt och höra dina upplevelser/erfarenheter kring Amgevita. Har själv inte börjat än.

Tacksam för svar! Ha det gött!
Citera
2019-07-29, 10:19
Medlem
Hej! Hoppas din behandling med Amgevita funkar bra. Jag har precis börjat, har hunnit med 2 injektioner. Känner du någon förändring? Biverkningar?
Jag har också spondyl artrit som diagnos, och har ätit Methotrexate i nästan 20 år utan någon jätteeffekt, i början funkade det bra, men senaste åren har det inte gjort någon skillnad.
Senast redigerad av Pelle33 2019-07-29 kl. 10:22. Anledning: Tillägg
Citera
2019-07-31, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle33
Hej! Hoppas din behandling med Amgevita funkar bra. Jag har precis börjat, har hunnit med 2 injektioner. Känner du någon förändring? Biverkningar?
Jag har också spondyl artrit som diagnos, och har ätit Methotrexate i nästan 20 år utan någon jätteeffekt, i början funkade det bra, men senaste åren har det inte gjort någon skillnad.

Hej! Tack för respons! Jag är nu inne på min tredje sorts spruta. Började med Humira, därefter Amgevita och nu Benepali. Gick över till Amgevita enbart för att det är ett billigare läkemedelsnamn för staten, vilket är fullt rimligt förstås! Innehållet är exakt densamma.

Då jag haft stor problematik och inte kände att Amgevita 1 gång varann vecka gav god effekt ökade man dosen till dubbelt upp, dvs 1 gång varje vecka. På grund av cancerrisken övergick jag för en månad sedan till Benepali då den innehåller mindre mängd men lovad samma effekt, en gång varje vecka!

Peppar peppar så hittills har jag inte haft några större biverkningar. Nyligen upptäckte man diskbråck på tre ställen, vilket förklarar varför jag fortfarande har så jävla ont. Senaste MR visade också att mina ödem och svullnader i SI-lederna i ryggen gällande reumatismen var osynliga, vilket är ett bevis på rätt diagnos och rätt behandling! Har fortfarande morgonstelhet och värk i höfter och ibland svullna fingrar, men tack och lov mindre influensa-liknande symptom och mindre ofta feber samt mindre stelhet och svullnad. Hur känns det för dig, såhär ett par veckor in?? Hoppas du känner god effekt!
Citera
2019-08-09, 21:45
Medlem
Såhär ett par dagar efter spruta nr 3 Så känner jag bra effekt. Har denna veckan gått en slinga på drygt 2,5 km 4ggr!! Det har jag inte gjort på 5 år tidigare . Jag är mindre stel, och hittills enbart positiva effekter. Hoppas det håller i sig. Jag har ff svullna fötter både morgon o kväll, men mycket mindre under dagen. Så än så länge är jag otroligt tacksam över att fått chansen att prova Amgevita.
Hoppas din nya behandling funkar bra!
Citera
2019-08-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle33
Såhär ett par dagar efter spruta nr 3 Så känner jag bra effekt. Har denna veckan gått en slinga på drygt 2,5 km 4ggr!! Det har jag inte gjort på 5 år tidigare . Jag är mindre stel, och hittills enbart positiva effekter. Hoppas det håller i sig. Jag har ff svullna fötter både morgon o kväll, men mycket mindre under dagen. Så än så länge är jag otroligt tacksam över att fått chansen att prova Amgevita.
Hoppas din nya behandling funkar bra!

WOW riktigt kul att höra! Grattis till att vara på väg att få tillbaka livet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in