Citat:
Ursprungligen postat av
Pelle33
Hej! Hoppas din behandling med Amgevita funkar bra. Jag har precis börjat, har hunnit med 2 injektioner. Känner du någon förändring? Biverkningar?
Jag har också spondyl artrit som diagnos, och har ätit Methotrexate i nästan 20 år utan någon jätteeffekt, i början funkade det bra, men senaste åren har det inte gjort någon skillnad.
Hej! Tack för respons! Jag är nu inne på min tredje sorts spruta. Började med Humira, därefter Amgevita och nu Benepali. Gick över till Amgevita enbart för att det är ett billigare läkemedelsnamn för staten, vilket är fullt rimligt förstås! Innehållet är exakt densamma.
Då jag haft stor problematik och inte kände att Amgevita 1 gång varann vecka gav god effekt ökade man dosen till dubbelt upp, dvs 1 gång varje vecka. På grund av cancerrisken övergick jag för en månad sedan till Benepali då den innehåller mindre mängd men lovad samma effekt, en gång varje vecka!
Peppar peppar så hittills har jag inte haft några större biverkningar. Nyligen upptäckte man diskbråck på tre ställen, vilket förklarar varför jag fortfarande har så jävla ont. Senaste MR visade också att mina ödem och svullnader i SI-lederna i ryggen gällande reumatismen var osynliga, vilket är ett bevis på rätt diagnos och rätt behandling! Har fortfarande morgonstelhet och värk i höfter och ibland svullna fingrar, men tack och lov mindre influensa-liknande symptom och mindre ofta feber samt mindre stelhet och svullnad. Hur känns det för dig, såhär ett par veckor in?? Hoppas du känner god effekt!